torsdag 10. september 2015

Enda en ny sommerfugl, men hvem er det?

Ja, det er nesten for godt til å være sant (sett fra mitt ståsted), nemlig at den ene sommerfuglen etter den andre dukker opp i hagen min.  Men helt tilfeldig er det jo ikke at de dukker opp her, for jeg har helt bevisst plantet blomster som jeg vet de liker. En oversikt over hvilke planter de liker kommer en annen dag.

Tidligere har jeg vist Sørgekåpe, Admiral, Brunflekket perlemorsommerfugl, Hvit c, Gullringvinge, Neslesommerfugl, Dagpåfugløye, Sitronsommerfugl, og nå en bitteliten blå sommerfugl som heter Blåvinge eller nærmere bestemt en som jeg tror heter Idasblåvinge/ Plebeius idas, men jeg er langt fra sikker. Jeg oppdaget den helt tilfeldig her om dagen når jeg var ute med kamera og "jaktet" på sommerfugler. Den satt på en Sedum/Oktoberbergknapp og jeg har aldri sett den før. Så jeg ble helt i fyr og flamme og knipset i vei. Den satt der kun et lite øyeblikk og etterpå har jeg ikke sett den.

Her er en oversikt over mange Blåvinger.  Her er et bilde som gjør at jeg tror at det er den Idasblåvinge. De kan ligne veldig på hverandre flere av de, så det er ikke helt enkelt å si hvilken det er. Den kan nemlig ligne på flere av de i den oversikten som  jeg viste om Blåvinger.  Hvilken art tror dere at det er?


Den er utrolig vakker og bitteliten...


Forstørret bilde av den

Baksiden på den




43 kommentarer:

  1. Nydelig er den, og jeg har ikke sett en slik tidligere. Flotte bilder! Ha en fin dag. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er nydelig! Jeg har heller ikke sett den før. Tusen takk!
      Ha en fin dag du også!

      Slett
  2. Veldig vakre disse blåvingene! Vi har mange av dem på hytta, samt grønnvinger. Dette tror jeg er Vanlig blåvinge, Polyommatus icarus.
    Artig at du har besøk av den! Flotte bilder!
    Ha en fin fin torsdag:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de virkelig! Så heldig du er som har de på hytta. Den du kaller vanlig blåvinge står i oversikten som Tiriltungeblåvinge. Heter den Blåvinge eller Tiriltungeblåvinge? Jeg kikket også på den og lurte å om det var den, men synes de ligner så mye på hverandre at jeg blir helt forvirret ;) Men du har sikkert rett!
      Ja,veldig gøy å få besøk av den. Tusen takk!

      Ha en fin torsdag du også! :)

      Slett
  3. Hold nu op, hvor er den elegant!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er den virkelig! Tror aldri jeg har sett en så spesiell sommerfugl før.

      Slett
  4. Beautiful butterfly, it is a pretty color. Awesome photos. Have a happy day!

    SvarSlett
  5. Beautiful butterfly, Marit. It's difficult indeed to determine, I think too it can be: Vanlig blåvinge (Polyommatus icarus) in dutch 'Icarusblauwtje'. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Jan! Yes, it is Polyommatus icarus or Plebeius ideas. One or another... ;)They are very similar. Thank you for your help!

      Slett
  6. What a several butterfly's you have in your garden!
    So nice to see!

    Love, Gerry

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, this year it has been so many here! Thank you.

      Love, Marit

      Slett
  7. Ja den har jeg også sett hos oss, og den er skikkelig fin. Nydelig blåfarge på vingene:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du også har den! Ja, den er så vakker :)

      Slett
  8. Fin fin sommerfugl. Jeg kigger vist for lidt efter dem, jeg har nemlig også plantet masser af planter, som sommerfuglene kan lide. På nabogrunden er der brændenælder, det er også godt for dem.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Du må nok ut og lete, Lisbeth! De er kanskje i nærheten av deg også.
      Ja, jeg har brennesler her selv, og de må bare få være her.
      Klem

      Slett
  9. Så heldige vi er som har slike skjønnheter flagrende rundt oss.
    Klemz

    SvarSlett
  10. Jeg tror du har rett i at det er en Idasblåvinge. Fin er den uansett :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg heller til at det er den, den ligner mye på den i alle fall :)

      Slett
  11. Hei Marit

    Den har jeg mange af i Sverige, men ikke i haven - de er i skoven og lever på lyng:

    Og den er rigtig flot og hedder på dansk: Foranderlig blåfugl - og er selvfølgelig Plebejus idas:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er nok en som trives i nærheten av skog som det er her også.

      Så flott dansk navn, det passer jo godt!
      Ja, jeg tror også at det er den.

      Ha en deilig aften

      Slett
  12. Hej Marit. Det är en liten Blåvinge, såg en sådan idag, på väg till hagen, och frågade maken. Vilket sammanträffande. Den är så fin.
    Ha det fint!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika

      Så gøy at du også har sett en. Ja, det er en blåvinge. De er veldig fine, ja!

      Ha det godt!

      Slett
  13. Åh så vacker! Vilken härlig färg. Jag har aldrig sett en sådan på riktigt.
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er så vakker! Jeg hadde heller ikke sett den før.

      Klem, Marit

      Slett
  14. Så mange spennende sommerfugler, og for en nydelig blå.
    Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det finnes så mange vakre sommerfugler, det er helt sikkert. Denne blå er helt spesiell synes jeg :)

      Slett
  15. Jeg ser du alt har fått svar fra Kathrine :-)) Jeg har tatt bilde av denne på Østlandet men ikke her hjemme. Veldig fin! Den grønne er også flott Den har jeg kun sett i Sverige ;-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har jeg både fra Kathrine og andre som har ulike meninger. Det som er helt sikkert er at det er en blåvinge! :)
      Den grønne har jeg aldri sett før, og den høres lekker ut.

      Slett
  16. De blå sommerfuglene er sjeldne å se her. Gøy at du får tatt bilder av dem :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er første gang jeg så den, og moro at jeg fikk tatt bilde av den da. De er så flyktige, og er borte på et øyeblikk...

      Slett
  17. Ja, den er så nydelig. Mange av dem her i Sverige. Ser dem aldri i hagen, men ofte på engene. God helg!
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert! Det er nok fordi det er så mange enger og fuktighet rundt her som kanskje gjør at jeg så den. Moro var det i alle fall! God helg!

      Slett
  18. Hej Marit
    Hvor er du heldig at have så mange sommerfugle. I år er der langt imellem dem her. Det må være det kolde sommervejr der er skyld i det.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Anne

      Ja, det synes jeg også at jeg er! Det var kaldt her også før i sommer, men nå har de kommet i store mengder :) Gjett om jeg er glad for det!

      Klem

      Slett
  19. Lyckliga du som fått en blåvinge i din trädgård. Dom är så vackra, nästan lite exotiska. Blå som himlen. Jag har aldrig haft någon hos mig. Har faktiskt bara sett blåvinge en enda gång i mitt liv. Och vilka jättefina bilder du fått av den. Nu ska jag gå vidare och titta på din septemberblomning i ditt nästa inlägg.

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er så glad for å ha sett en sånn her, for jeg har aldri sett de før :)
      Fargen på de er helt nydelig, ja!
      Tusen takk!

      Klem, Marit

      Slett
  20. Det var den här fjärilen jag menade när jag kommenterade i ett annat inlägg... Den var visst blå med orange prickar och inte tvärt om...

    SvarSlett
  21. Lykken er en blå sommerfugl på besøk!

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...