tirsdag 1. september 2015

En surrealistisk naturopplevelse...

Bare så det er sagt, dette her er ikke ment som noen føljetong... Jeg håper da inderlig at dette er siste kapittel ;)

Lite ante jeg hva dagen skulle bringe i går når jeg tok med meg katten og fotoapparatet og gikk ut i det fine været for å ta bilder av sommerfuglene som hadde oppvisning for meg mens sola skinte og det var et nydelig vær.

Jeg hadde akkurat gått i enden av det store rosebedet for å ta bilder av noen humler som satt på noen cosmos der. Det tok kanskje et par minutter.  Når jeg går tilbake så ser jeg at Zafir står helt stiv og stirrer rett på noe på bakken. Åhhh, skrekk og gru, der rett foran beina mine ligger den samme buormen som vi så sist søndag. Det var som hjertet skulle hoppe ut av brystet på meg, og jeg tror jo knapt det jeg ser. Det var egentlig nesten uvirkelig. Jeg står der jo med kamera i hånden fra før, og jeg begynner å knipse bilder fremfor å løpe inn. Hele seansen er over på et minutt, og den forsvinner inn i skogen på andre siden av gårdsveien som går forbi her. Dette skjer altså midt på dagen og midt i sola. Den er altså så frekk at den kommer igjennom gården her, forbi rosebedet mitt og forbi katten og meg. Den er ikke mye redd av seg, nei... Etterpå kom reaksjonen hos meg med både glede og sinne. Glede fordi jeg fikk denne unike naturopplevelsen, og sinne for jeg ble etterpå  rasende over hvor frekk det går an å være...! Skal jeg ikke kunne føle meg trygg noe sted? Noen få minutter senere kom naboen med en stor traktor og tilhenger full av korn, for nå tresker de korn rundt her. Tenk om ormen hadde vært midt i veien da.! Den lever farlig vil jeg si... Hvis jeg ser den noe mer skal jeg kjeppjage den vekk så den forstår at her skal den ikke være. Den er nok på jakt etter mat, for den hadde tungen ute hele tiden. På leting etter mus antagelig...

Ja, det var virkelig adferdsterapi. Jeg vet såpass mye om angst og psykologi at en skal jo helst oppsøke det en frykter mest. Men jeg hadde absolutt ingen planer om å se denne ormen igjen, nei. Det var i høyeste grad ufrivillig!  Jeg kjente at jeg ble redd først etterpå, ikke mens den krøp over veien. Det var først da at hjerteklappen kom. Kurert er jeg ikke nei... Men jeg følte meg som ganske så modig da jeg sto der rett i nærheten av den og knipset i vei. Noe annet hadde jo vært dumt. Det er ikke ofte en får en sånn mulighet...

Jeg vil tippe at den var omtrent 1 meter lang, men veldig tynn.



Typisk buorm med gule flekker på hver side av hodet. Så det er i alle fall ingen tvil om at den er en buorm...




Her sees litt av tunga på den


På vei inn i skogen

Bilde tatt av Zafir rett etterpå. Han ser litt sjokkert ut...

Det var akkurat forbi her den krøp... Zafir lå minst en halvtime etterpå og bare stirret inni skogen hvor ormen forsvant.

Det som jeg synes er merkelig er at det er andre gang den er rett i nærheten av Zafir. Den kan vel ikke tro at han er et bytte? Den har altså krøpet rett forbi han, men han bare reagerte sånn passe på den.  Jeg håper at dette er min siste observasjon av ormen... Nå har jeg sett nok av den for flere år fremover...

54 kommentarer:

  1. Hold da op, Marit, den er jo KÆMPESTOR!!! Tak for billederne - det er et fascinerende syn, altså set fra en sikker afstand.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er kjempestor! Det er ikke en liten snok.
      Den er best å se den på lang avstand ja

      Slett
  2. Ej, du er da også uheldig, Marit! At du hele tiden skal løbe ind i den snog. Men jeg synes også du var modig :-) Vi krydser fingre for at den bliver på den anden side af vejen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det synes jeg også ;)
      Nå vil jeg helst ikke se den mer...
      Takk!
      Den må gjerne holde seg enda lenger vekk... ;)

      Slett
  3. Wow, I am glad you did not step on the snake. Your Zafir does look shocked. Great photos of the snake and your kitty! Have a happy day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, me too!
      He was shocked, and he did not like it.
      Thank you so much!
      Have a happy day!

      Slett
  4. Uff og huff for en ekkel skapning, håper du slipper å se den igjen i hagen.

    Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er den virkelig!
      Det håper jeg også.

      Ha en fin tirsdag!

      Slett
  5. Zafirowi det absolutt ikke liker uoppfordret og ikke en hyggelig fyr i hagen. Hilsen.

    SvarSlett
  6. What a fright Marit!
    Would it be the same snake that resides in your neighborhood?
    I think Zafir is too large as prey, but he looks alert from.
    I hope with you that this was the last time!

    With love, Gerry

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it is not nice, Gerry! I think it is the same snake.

      Yes, he is too big ;)

      Yes, me too!

      Love, Marit

      Slett
  7. Usch och fy, det var inte kul att se den igen. Hoppas att den håller sig ifrån din trädgård.
    Ha det fint!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, fysj og fy, den er skikkelig ekkel.
      Det håper jeg også.

      Ha det godt!

      Slett
  8. Godt klaret Marit, og du fik endda billeder, det går fremad. Men derfor håber jeg ikke, at du møder en igen :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Lisbeth!
      Det håper jeg også, men føler meg ikke helt trygg.
      Klem

      Slett
  9. Vågar jag berätta att jag gillar ormar? Det var min högsta dröm när jag var barn att få en orm, men mamma sa blankt nej. Tycker att de är fantastiskt spännande varelser. Tycker att du var modig som stannade och tog bilder trots din rädsla./ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja det må du selvsagt få si!
      Forstår godt at din mor så nei... ;)

      Takk!

      Klem, Marit

      Slett
  10. Svar
    1. Ja, det synes jeg også ;)

      Han var helt taus, og mest sjokkert over dette uvanlige dyret tror jeg ;)

      Slett
  11. Skrekk og gru! Så ekkelt! Jeg liker ikke å møte på orm. Håper den holder seg i skogen heretter, så du kan få ha hagen din i fred.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er skikkelig ekkelt! Det håper jeg også.

      Slett
  12. Det var meget flot, at du havde sans for at tage billeder!
    Noget der har fået mit hjerte til at hamre er den storm blandt havebloggere, der begyndte i fredags og som spreder sig som en steppebrand.
    Ha' en dejlig dag, Marit, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Gitte!

      Så du har fått det med deg! Ja, det er litt av en debatt som er kommet i kjølvannet av det som ble skrevet ja ;) Spennende!

      Ha en deilig aften, Gitte, klem!

      Slett
  13. Du skriver godt og tar flotte bilder. Jeg er imponert over at du fikk til dette etter å ha lest om hvordan du har det i forholdet til orm. Høres ut som om du kan takle dette bra. Katten din er så herlig. Godt å ha den i nærheten slik at du fikk gode varsel begge gangene, så satser vi på at slangen ble lei og holder seg i skogen i fremtiden. Ha en fin dag. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jada, det gikk overraskende bra i går. Ble mest sint på hele ormen, for den kan holde seg et annet sted!
      Jeg skal ha med meg katten fremover ja, for han varsler om ormen.
      Ha en fin dag du også!

      Slett
  14. Så modig du är Marit. Fina bilder du fick av ormen. Hoppas nu den håller sig borta från din trädgård.
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Maria!
      Ja, det håper jeg også!

      Klem, Marit

      Slett
  15. It is very good of you Marit, to take, despite your fear, pictures of the snake.
    Gr Jan W

    SvarSlett
  16. Hei Marit

    Det var da flotte billeder - og når vi ved hvordan du har det med slanger, så var du modig!
    Kommer den igen sådan regelmæssigt ville jeg nok få nogen til at putte den i en sæk og køre den langt væk!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Tusen takk!

      Ja, det hadde nok vært det beste!

      Ha en deilig aften

      Slett
  17. Hei Marit!
    Etter å ha lest hvor redd du er for ormer, synes jeg du har vært kjempemodig.
    Ja, kanskje det hadde vært en ide å kjøre den langt bort hvis den kommer til stadighet. Men du har gjort store steg ved å ta bilder av den.
    Ha det godt!
    Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne

      Takk skal du ha! Det hadde sikkert vært en løsning, men jeg hadde ikke villet tatt i den ;)

      Ha det godt!

      Klem, Marit

      Slett
  18. Jeg føler meg også litt tøffere i møte med min store skrekk, vepsen, når jeg har et kamera imellom oss ;-D Flinkingen! Morsomme bilder og ekstra artig når vi vet at dette krevde litt ekstra av deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det hjelper mye med noe i mellom! Tusen takk!

      Slett
  19. Godt gjort at du fikk tatt bilder, på tross av frykten :-)

    SvarSlett
  20. Endelig fikk jeg tid å lese om ormen i hagen din. Og så har den vært hos deg igjen! Ja, det var litt av en frekking, godt du har katten til å passe på. Håper jeg slipper å se orm i hagen her, blomster er definitivt hyggeligere.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er virkelig en frekk orm! Han varsler når den er i nærheten heldigvis. Blomster er mye hyggeligere ja! :)

      Slett
  21. Men oj... fast du att han 'sprang' och du slapp, det var ju skönt. Och hur kände du dig sen? Tänker på teorierna om att träna sig ur fobier. Min dotter var helt förstörd på samma sätt över spindlar för ca 15 år sedan. Blev lite jobbigt när det här huset visade sig ha mängder av rejält stora husspindlar... Men det gick över, från förstenad till inga problem idag.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Reaksjonen kom litt etterpå, men det gikk helt fint. Det hjalp litt at jeg ble sint på hele ormen ;)
      Det går helt sikker an å trene seg ut av fobier. Det har de mange resultater på. Så bra at din datter ble kvitt edderkopp redselen!

      Klem, Marit

      Slett
  22. i know you fear them, but it is so cute!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I do. I do not agree with you ;)

      I would love to send it to you!

      Slett
  23. Beautiful cat! The snake is interesting! Here in Montreal, Canada, I never see any...this does not mean we don't have them, but they are probably in fields and living in the city I don't see them. Thank you so much for sharing. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Linda! I guess you might have snakes in Canada too? Here in Norway some snakes/worms lives far north. Yes they don't live in cities here either. I live on the countryside, so here it's sa lot of animals :)

      Slett
  24. Nog var du modig. Jättemodig. Fy vad läbbigt. Jag tror att mitt hjärta hade stannat. Samtidigt tror jag psykologiskt att du fick extra mod tack vare kameran. Du såg det som ett jobb att kunna gömma dig bakom den och dokumentera detta. Så gör säkert yrkesfotografer som arbetar på farliga ställen. De stänger av känslorna. För din skull hoppas jag att det inte blir ett andra möte. För mig som bloggläsare ... ;) Klem Bosse

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, det er ekkelt, og først fikk jeg jo sjokk når jeg så den. Hadde ikke i mil villeste fantasi forestilt meg at den kunne dukke opp rett ved siden av meg...!
      Ja, kamera hjalp nok veldig. Da fikk jeg fokus på å ta bilder i stede for å tenke på ormen. Nei, det håper ikke jeg heller! ;)
      Klem, Marit

      Slett
  25. Oi! Se der ja! Jammen har du blitt modigere allerede:-) Nå skal den nok snart i dvale for vinteren vil jeg tro, men skulle den dukke opp igjen neste år, så knipps i vei. Eller filme den? Kanskje det er kameraet som hjelper til på angsten din:) Veldig godt gjort!
    Vi har vært endel på slangeutstillinger, og høydepunktet til datteren(som da var 10 år)var å få en pytonslange rundt halsen. Men jeg syns slanger skal være i frihet, sånn som din.
    Katten hadde også en opplevelse vil jeg tro. Flotte bilder alle sammen!
    Ha en fin fin onsdag:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Vet ikke om jeg er så modig en annen gang. Noe sier meg at det blir ikke siste møte med dette krypet...
      Ja, jeg ser allerede frem til vinteren, noe jeg normalt ikke gjør. Da er den i det minste i dvale. Hvis den ligger stille så kan jeg jo filme den kanskje, men dette var over på et minutt. Ja, kamera hjalp veldig, for da var jeg mer fokusert på det enn på ormen.
      Slange utstilling hadde ingen fått meg med på, det er 1000% sikkert! Noe mer kvalmt kan jeg faktisk ikke tenke meg ;) Da hadde jeg kastet opp! Jeg forstår at du som liker slanger og orm ser på det, og til og med min datter har vært på det i Oslo for et par år siden. Jeg orket ikke å høre hun fortelle om det en gang... Helt enig, dyr har ikke noe i bur å gjøre!
      Ja, han fikk seg en opplevelse han også. Tusen takk!

      Ha en fin onsdag du også! :)

      Slett
  26. Åfysj! Utrolig at frekkasen dukket opp igjen. Jeg er så imponert over at du holdt deg så rolig at du fikk tatt bilder, det tror jeg ikke at jeg hadde klart nei...
    Får håpe denne her ved et "uhell" havner under traktorhjulene så den ikke kan komme og skremme deg og katten mer...
    Ha en fortsatt fin uke :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Jeg trodde faktisk ikke at jeg hadde vært i stand til deg jeg heller, men når det var sånn og jeg sto der med kamera i hånda, så måtte jeg jo bare ta bildene. Håper det er siste gang jeg ser den! Ja, det hadde ikke vært meg i mot, selv om jeg ikke ønsker at den skal dø sånn sett. Den kan bare bo et annet sted...

      Ha en fortsatt fin uke du også!

      Slett
  27. Kjære vene - knallgode bilder! Så bra at du holdt stand:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, men det holdt hardt. Var litt sjelven etterpå ;)

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...