lørdag 14. mars 2015

X-faktor, oransje og rødt...

Anne på Moseplassen fortsetter med X-faktor, og i dag er det oransje og rødt. Må innrømme at de to fargene har jeg ikke så mye av i hagen, i alle fall ikke knall  rødfarge, og helt oransje. Men i alle farger finnes det nyanser, og her kommer lett blanding. Jeg begynner med oransje først.

Daglilje/ Hemerocallis 'Fire Cracker'

Daglilje/Hemerocallis 'Frans Hals'
Denne har både gult og oransje i seg, og er en skikkelig fargeklatt i hagen!

Denne dagliljen er selvsådd fra frø jeg kjøpte fra Tyskland for fire år siden, og den var vel ikke akkurat min favorittfarge når jeg så den første gangen  i fjor sommer, men den lyser da opp :)

Ikke er den rosa, ikke er den gul, men kanskje nettopp litt fersken... ;) Austinrosen 'Evelyn'

Denne har en lang forhistorie, og den er krysning av en valmue jeg fant for mange år siden. Den var opprinnelig rød, så ble den mer rosa, og til slutt i fjor kom denne som var helt klart ferskenfarget. Jeg ble helt betatt av denne...


Som nevnt så er knall rødt en farge jeg ikke har mye av i hagen, for noen rødfarger jeg allergisk mot tror jeg ;)) Jeg er veldig glad i vinrødt, og den fargen har jeg mye av i hagen.

En daglilje uten navn

En lilje som jeg fikk som bulbill for mange år siden og hun jeg fikk den av sa den het 'Ove'

'Ove' blomstrer trofast hver sommer :)

Navnløs rød dahlia

Lilje, Lilium 'Night Flyer'

I fjor sommer så blomstret denne Paeonia delavayi for første gang. Jeg fikk den som en liten rotbit for 7 år siden, og i fjor hadde den over 30 blomster! Insektene var helt ville etter den :)





Når jeg først er inne på peoner må jeg jo bare ta med denne. I fjor vår kjøpte jeg en nydelig Peon/ Paeonia lactiflora som het 'Buckeye Belle'. Den er nesten brunrød i fargen, og helt spesiell.

Den får avslutte de røde blomstene i dag :)

Klikk på bildet under og se på alle de flotte bidragene!

74 kommentarer:

  1. Mange flotte orange og røde i din hage! For en fantastisk farge på kandidaten din! Lykke til :-) Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Ha en fin helg du også!

      Slett
  2. Så fina allihop, hade inte vetat vilken jag skulle välja, du har så många värdiga kandidater,men eftersom jag är en Pion vän så tror jag du valde helt rätt. Har aldrig sett en Pion med den färgen, den är så vacker.
    Ha en skön helg och Lycka till!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det var ikke enkelt å bare skulle velge en ;)
      Jeg er også veldig glad i peoner, så den måtte bare være med.
      Tusen takk!

      God helg!

      Slett
  3. Beautiful pictures to start the weekend with, Marit.
    At first I thought to see Hellebore, thanks to the name I now know it is a Paeonia, what a beauty. Wish you a nice weekend. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Jan!

      Yes, it's a very special paeonia. Really a beauty :)
      Have a nice weekend you too!

      Slett
  4. Hei Marit

    7 år og 30 blomster... kan du huske om du har plantet din delavayi meget dybt Marit?
    Altså i samme dybde som de normale Paeonia lactiflora?
    Så skal denne træpæon først vokse op i rigtig højde før den vil blomstre - til gengæld får du så en ualmindelig kraftig busk med rigelig blomstring - og endnu større glæde når det endelig sker:)

    'Buckeye Belle' har en meget lækker mørk farve!

    Held og lykke i X-Faktor:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Jeg har flyttet den en gang før, og ble fortalt at trepeoner skal plantes dypt, så jeg husker at jeg gjorde det med den ja. Jeg vet grunnen til at den ikke blomstrer her så ofte, og det er at den fryser ned i kalde vintre. I fjor var det en veldig mild vinter her, og det var en stor glede å se den blomstre med 30 blomster på en gang!
      Men som du sier så bruker den noen år på å bli en kraftig busk, nesten et lite tre. Vet ikke om den vil blomstre i år, for i vinter var det -20 grader et par netter her. Men det gjenstår å se :)

      Ja, den har en meget spesiell farge!

      Tusen takk!

      Slett
  5. Vinrødt er nydeliig! 'Buckeyed Belle' Tar kaka! Jeg kjøpte den for en del år siden, men da den endelig kom i blomst var den feilmerket. Grrr.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det! Så ergelig at din var feil merket da! :(
      Jeg kjøpte min hos Pionmannen i fjor. Han vet nok hva han selger :)

      Slett
  6. Ikke en eneste postkasserød :) men til gengæld andre flotte røde farver. Delavayi er smuk, godt jeg har fået tag i den.
    Lykke til
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, de holder vi oss unna! ;)
      Håper du snart får blomster på din delavayi.
      Tusen takk!

      Klem

      Slett
  7. Underbara bilder! Snygga dagliljor. Det kunde jag ju också tagit med, men tänkte in på det när jag gjorde inlägget:)
    Grattis till belöningen efter sju års väntan.
    Lycka till i utmaningen och ha en fortsatt fin helg
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er så mye en kunne ha tatt med i X-faktor, jeg hadde mange flerenigså, men en kan ikke ta med alt ;))
      Tusen takk!

      Ha en fortsatt fin helg du også!

      Klem, Marit

      Slett
  8. Jeg har også en del dagliljer med farger som dine. Jeg tror jeg må flytte dem/samle dem i et rødaktig bed slik at jeg kan like dem bedre enn jeg gjør nå... Egentlig er alle blomster vakre, man må bare finne rett samplanting:) Ove var fin!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg tror også at jeg skal lage et rødt/ gult bed og få samlet noen der. De passer jo godt i sammen de fargene. Ja, det finnes jo bare vakre blomster :)
      Minn meg på det, så kan du få noen bulbiller til høsten.

      Slett
  9. Hei Marit! Så mange flotte fargenyanser du har. Peonen er helt utrolig. Nydelig.
    Nå er det hagen for alle penga, er bare inne for å spise. Sola skinner og fuglene kvitrer. Det er så himla deilig. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Tusen takk! Her har jeg ikke begynt enda, for det er fortsatt for mye snø i hagen. Men snart er det bart ;)
      Det er deilig ute nå ja :)
      Ha det godt!

      Slett
  10. Många fina bilder och blommor. den sista pionen måste jag nog leta efter skulle passa bra hos mig
    Ha en fin och skön helg och lycka till
    Kram Meta

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den må du lete etter!

      Ha en fin helg!

      Lykke til!

      Klem, Marit

      Slett
  11. such beauties! love that rose!

    SvarSlett
  12. Hei Marit
    Så mange flotte blomster. Alle disse kunne ha vært med i konkurransen, men kandidaten din var super lekker.

    Klem Vivi

    SvarSlett
  13. Flotte, flotte farver.

    Tænker om din navnløse dahlia kunne være en Arabian Night?

    Held og lykke :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Det kan det være ja :)

      Slett
  14. Oj så mye lekkert! Peonene var skjønne og dagliljene også. Har satt FireCracker på ønskelisten. Men Austinrosen din var nydelig! Tror jeg må forsøke roser igjen :-). Ha en fin kveld og lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Roser er flotte ja, og du burde prøve noen igjen :)
      Ha en fin helg!

      Slett
  15. Så nyelig farge på din peon 'Buckeye Belle'! Masse x-faktor, denne! Liljen `Ove`fikk jeg også bulbiller av (Solfrid på hagEgal), men den ble igjen i gamlehagen dessverre!
    Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg fikk den av Torill på hagEgal. Du kan få av meg til høsten hvis du minner meg på det :)

      Slett
  16. Nydelige Marit :)
    Håper du har en god helg, med like fantastisk vårvær som jeg har!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Ja, her har det også vært fint vær i dag :)

      Slett
  17. Den peoner som blomstret med 30 blomster i fjor var helt nydelig! Ellers var det mange flotte rødfarger i samlingen din! Lykke til med bidraget! Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
  18. You are definitely longing for summer to show us such a lovely summer beauties. The colours are magnificant.

    SvarSlett
  19. Oj så många vackra blommor, svårt att välja en favorit. Pioner är nog bland de maffigaste av alla. Bra val till X-faktor!
    Lycka till!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Peoner et vakre blomster ja :)

      Slett
  20. Så mange flotte blomster og nuancer! Jeg er især betaget af din ferskenfarvede valmue - hvor er den yndig.
    Ha' en dejlig aften, Marit, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Den synes jeg også er så fin :)
      Ha en fin weekend, Gitte, klem!

      Slett
  21. Mange flotte rødnyanser! Dagliljen på det første bildet har en utrolig fin kombinasjon av farger syns jeg :-)

    SvarSlett
  22. Så vakre blomster i nydelige farger. Peonen er kjempeflott. Lykke til og riktig god helg til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      God helg til deg også!

      Slett
  23. Mmmmmm, jösses vad jag längtar efter livs levande blommor i min trädgård. I dag värmde i alla fall solen. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gjør jeg også! Ja, det gjorde den her også :)

      Slett
  24. Hei Marit! Den peonen var virkelig imponerende! Kronbladene ser ut som det skjønneste silkestoff, og fargen var spesiell! Er enig med deg i at vinrød er fint, og du har mange flotte blomster her i dette innlegget! Takk for kommentar hos meg, plutselig ble blogginnlegget publisert før det egentlig var ferdig! Jeg vet ikke hva som skjedde, men nå er det ferdig laget – og jeg lurer på hva slags versjon du fikk se :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingvill
      Ja, peoner er flotte blomster, og kan minne om silkestoff ja :)
      Tusen takk!
      Innlegget hos deg var litt kort ja :)
      Skal se på det nå!

      Slett
  25. Your flowers are amazing !
    Nice to see all these flowers !

    SvarSlett
  26. Hei Marit, jeg er ikke akkurat tilhenger av orange i hagen, det passer ikke inn med resten av fargene jeg har, men jeg har mye rødt – i alle nyanser. Særlig er jeg glad i dyp rødt, slik som din røde dahlia og den nydelige peonen.
    Evelyn er en nydelig rose, jeg har tittet på den jeg også, tror det kommer litt an på temperatur hva fargen er, mange roser har sterkere farger om sommeren enn om våren og høsten men hos David Austin kalles den ‘apricot’. Og 'Buckeye Belle' er jo bare helt nydelig, jeg liker blomster med uvanlige farger. Tror jeg må sette den på min veeeeldig lange ønskeliste :-)
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Helene! Nei, det er ikke jeg heller, for den fargen harmonerer ikke med de fargene jeg har her fra før heller. Liker derimot aprikos, fersken eller hva en skal kalle de fargene :)Dyp mørkerødt liker jeg også. Evelyn kjøpte jeg i fjor sommer, og er veldig spent på om den har overlevd vinteren. Apricot er nok en god beskrivelse på fargen på den ja. Ja, det er en nydelig peon, og du må nok sette den opp på den lange ønskelisten din :)
      Ha en fin søndag!

      Slett
  27. Vilka underbara pioner, den mörka hamnade direkt på min önskelista. Och jag blev också helt betagen av de blekrosa vallmon, helt underbar! Lycka till, mvh Jonbel

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den mørke peonen er vakker :)

      Slett
  28. Flotte blomster! Jeg har akkurat kjøpt en del dagliljer. Har ingen nå - og gleder meg til dagliljeblomstring. I alle fall til neste år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, om et par år kan du nok se de første blomstene :)

      Slett
  29. Underbara liljor och pioner och dahlian är också vacker. Jag älskar färgerna, allt från orange till riktigt djup röd.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Dahliaen har en nydelig farge ja :)

      Slett
  30. Fantastiske blomster og bilder.

    SvarSlett
  31. Du har så utruleg mange flotte blomster i hagen din.
    Her er det det umuleg å velge.

    Lukke til i konkurransen.

    SvarSlett
  32. Hej Marit.Du har da mange smukke blomster i de rød/gyldne farver.
    Men min favorit er da den skønne lilje Night Flyer
    Rigtig god søndag knus Jette

    SvarSlett
  33. Hej Jette

    Tusen takk!
    Ja, det er en lilje jeg også liker veldig godt :)

    Riktig god søndag til deg også!

    Klem, Marit

    SvarSlett
  34. Riktigt tjusig! Lycka till!

    SvarSlett
  35. Likte liljene dine kjempegodt! Lykke til!
    Ha en fin fin mandag:-)

    SvarSlett
  36. Oj, her var det mye flotte røde blomster i ulike nyanser. Selv digger jeg både rødt og oransje blomster i hagen.
    Ha en fin ny uke, Marit. Nå er det virkelig vår. Helga var jo fantastisk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, da var nok noen av disse noe for deg! :)

      Ha en fin helg!

      Slett
  37. Åh, her var det mange flotte sorter! Disse synes i hagen. :)
    Liljer og peoner... *sukk* Lykke til! :)

    SvarSlett
  38. Det är länge sedan jag bloggade märker jag. Jag har ju missat massor med vackert hos dig. För att inte ha så mycket rött i din trädgård har du väldigt mycket tycker jag :) Den röda pionen är underbar. Och dagliljorna gör mig sprudlande glad.

    Nu ska jag titta vidare på dina andra inlägg.

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har skjedd så mye på bloggfronten i det siste med X-faktor som har skapt masse liv på bloggene i Norden :) Ja, det er egentlig mye gult og rødt i hagen min.
      Ja, den er veldig fin og håper den vil blomstre i sommer også. Den sto i knopp i fjor når jeg kjøpte den, så det blir spennende. Takk for alle dine hyggelige kommentarer, Anita!

      Klem, Marit

      Slett
  39. Fantastisk samling! Tyckte speciellt om liljan Ove. Vad fin det måste vara i din trädgård när allt blommar. jag har gjort ett liknande blog inlägg men med rosa. Första gången jag är här nu ska jag surfa runt i din fina blogg. Hälsningar från Sverige

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...