tirsdag 10. mars 2015

X-faktor, gult...

Anne på Moseplassen fortsetter med X-faktor, og det er gult i dag...

Gult er en farge jeg har et ambivalent forhold til...

Jeg liker gult, og jeg liker det ikke...

 Liker veldig godt lysegult, men er ikke så glad i sterk gulfarge.

Her kommer historien om en spesiell rose i hagen min, nemlig Aïcha...

Jeg hadde sett den på flere hageblogger, og synes den hadde noen utrolig vakre støvbærere. Jeg begynte å spørre rundt på div. hagesentere, men ingen hadde den.

 Jeg fant den til slutt på nett, og var egentlig litt skeptisk til hvordan den ville bli i og med at jeg visste at den var varm gul i fargen.
Når rosen kom i posten så var den en liten inntørket rot. Jeg plantet den, og stelte den etter alle kunstens regler. Må innrømme at jeg ikke var sikker på om den ville vokse i det hele tatt...

Det første året jeg hadde den, så kom den med en knopp som åpnet seg en dag det var et fryktelig tordenvær. Så da fikk jeg ikke sett hvordan den var, for den regnet bokstavelig bort. I fjor sommer var jeg veldig spent, for da hadde den mange knopper. Slik så den ut den første dagen den blomstret. Tja, den gikk jo an mente jeg, men var egentlig bare sånn tålelig fornøyd...





Snakk om forvandling! Dagen etter så den nemlig sånn ut... Det var forelskelse med om ikke med første, så i alle fall med andre blikk...;))

Det hører med til historien at allerede i fjor måtte jeg beskjære den etter bare to år. Så den lille tørre roten hadde et utrolig vekstpotensiale. En lærer så lenge en lever, og en skal ikke skue rosen på røttene... ;)

Gi inn på X-faktor, og se på alle de flotte bidragene!




82 kommentarer:

  1. En alldeles förtjusande ros, och så har den en fin ljus färg. Lycka till Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en flott rose!
      Tusen takk!

      Slett
  2. Så morsom historie, og grei "moral" å huske at man ikke skal dømme noen med gang:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er best å bedømme ting etter litt tid :)

      Slett
  3. Det var en lekker gul Rose, spesielt når den lysnet i fargen. Lykke til i konkurransen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg liker den absolutt best når den er lysegu ;)
      Tusen takk!l

      Slett
  4. Vakker rose og fin historie.
    Lukke til.

    SvarSlett
  5. Nydelig rose! Jeg synes den var like flott lysegul som hvit! Ønsker deg en fin dag og lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir en smakssak hva en liker :)
      Ha en fin dag du også!

      Slett
  6. Alldeles bedårende var denne rosen! Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ha en fin dag du også!

      Slett
  7. Den är så vacker! Gillar ögonfransarna:)
    Lycka till i utmaningen
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de liker jeg også! Det var derfor jeg kjøpte den :)
      Tusen takk!

      Klem, Marit

      Slett
  8. Held og lykke med den fine rose, som viser mange forskellige gule nuancer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Den har mange nyanser ja :)

      Slett
  9. Nej, man skal ikke skue rosen på rødderne ;-) Den er meget smuk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er helt sikkert! Tusen takk!

      Slett
  10. Begge fargene var egentlig fine. En rose som forvandler seg i fargen er jo flott! Nydelig var den, og skjønner godt du likte støvbærerne. Artig historie også. Lykke til med rosen!
    :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jada, det er en fin rose som er artig fordi den endrer seg sånn! Støvbærerene er nydelig på den ja. Tusen takk!

      Slett
  11. Dejligt billede af Aicha, den er bare skøn.
    Lykke til
    Klem

    SvarSlett
  12. He-he! Hagens største rosebusk, denne. Ingen hemmelighet at den er en av mine favoritter når den står dekt av forføreriske blomster med lange øyevipper :)
    Du kan jo si at det er en som blir penere når den modnes ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan jeg se for meg... ;)) Den er veldig fin ja, og spesielt støvbærerne.
      Ja, og det er jo en god ting i seg selv ;))

      Slett
  13. Denne rosen er jo bare så nydelig, kan skjønne at du falt for den ja!
    Lykke til! Klem

    SvarSlett
  14. Hvor er den blevet smuk på det nederste billede! Jeg kan bestemt godt forstå, du blev meget forelsket ved andet blik :-)
    Ha' en dejlig dag, Marit, klem!

    SvarSlett
    Svar

    1. Ved annet blikk ble det kjærlighet ja ;))

      Ha en deilig ettermiddag, Gitte, klem!

      Slett
  15. Hei Marit! Nydelige rose. Den tror jeg skal prøve meg på. Jeg har ikke hatt så veldig hell med roser, men denne høres robust ut og har en utrolig vakker gulfarge.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Ja, den burde du prøve, for den tror jeg du vil lykkes med.
      Ha det godt!

      Slett
  16. yellow is not one of my favorite colors - not in clothing or in flowers. but it definitely has its moments. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. I can say the same as you. I don't have a yellow clothing. Yes, this rose is a beauty :)

      Slett
  17. Beautiful rose, Marit.
    Gr Jan W

    SvarSlett
  18. Så fin den blev och vilken otrolig livskraft! Bra val till x-faktor.
    Lycka till!

    SvarSlett
  19. Litt av en forvandling! Fra ganske sterk gul til den sarte blekgule. Kjempefin :-)

    SvarSlett
  20. Så sart og vakker. Nei man skal ikke alltid skue rosen på roten :)
    Ha en deilig kveld.
    Mormor

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nei, det skal en ikke :)

      Ha en deilig kveld du også

      Slett
  21. Dette var rosen sin :-)) Bedårende! Lykke til!
    Ps! Og den julerosen var griselekker! Min har bare kommet med blader.. Jeg får satse på neste år?!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er virkelig vakker! Tusen takk :)
      Ja, jeg har hatt den i 7 år uten blomster, så nå var det på tide :) Kanskje du også må vente i noen år...

      Slett
  22. Åjaa... denne Aïcha-rosen har jeg også snust litt på...vakker er den.Nå ble det "The Pilgrim" i fjor...i den fargeskalaen...så vi får se hvordan det blir iår:)
    Lykke til:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den har en nydelig lys gul fargecsom kan minne om Pilgrim.
      Tusen takk!

      Slett
  23. Jeg liker gule blomster i hagen. De słoneczkami i dårlig vær. Rose er vakker, og la deg fortsette å vokse stor. Hilsen.

    SvarSlett
  24. Utrolig fin rose! Den minner meg om Magnolia! Denne har virkelig X-faktor.

    SvarSlett
  25. Enig, knallforvandling som gjorde hele susen, den er jo nydelig, jo!
    Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er vakrest etter forvandlingen ;)

      Tusen takk!

      Slett
  26. Så fint at rosa var fin, for den har jeg tenkt at jeg ville ha pga et fint bilde i rosaboka mi og at den er herdig. Kanskje jeg skal passe litt på å bestille den som barrotsrose siden du har strevd litt med å få tak i den?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den tåler åpnenbart mye. Jeg kjøpte den som barrot, og har heller ikke sett den til salg i noen hagesentere. Jeg bestilte den fra Rosa Røyse.

      Slett
  27. Hei Marit

    Flot flot form på Aïcha! Enkel og elegant!

    Held og lykke:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, den er flott! :)
      Tusen takk!

      Slett
  28. Ha Marit,
    The color yellow is indeed a difficult color.
    I think it's pale beautiful.
    And that is beautiful in this rose back!
    Enjoys her!

    Kind regards,
    Gerry

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Gerry,

      Yes, it is a very difficult color :) I love the pale yellow too!

      Thank you!

      Kind regards, Marit

      Slett
  29. Fantastisk flott rose. Ønsker deg masse lykke til i konkurransen.

    Klem Vivi

    SvarSlett
  30. These flowers are gorgeous ! I love their amazing colors !

    SvarSlett
  31. Så nydelig, og den lekre sarte gulfargen på den ferdige blomsten. Denne går rett inn på ønskelista :-(
    Lykke til :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den lyse gulfargen på den er nydelig, og det var jo hyggelig at du fikk en ny rose på ønskelisten din ;))

      Tusen takk!

      Slett
  32. Skjønn rose som var verd å vente på. ;)

    SvarSlett
  33. I really like the flowers in yellow. They are very beautiful.
    Roses in the color looks great in the garden.
    I am glad that your rose is growing so beautifully.
    She knows that you Marit much you love all the flowers.

    Greetings.
    Lucia

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it is a lovely color on roses! Thank you, Lucia!

      Slett
  34. Aicha har jag också, en av de rosor som trivs hos mig. Jag älskar blommorna och det gör humlor och bin också. Min brukar dock få lite rosrost mot slutet av sommaren men det får jag ta. För Aicha vill jag inte vara utan. Och jag håller med dig om att de blekgula nyanserna är de vackraste. Fast ... den intensivt gula strålrudbeckian 'Goldsturm' vill jag inte vara utan ... och det vill inte fjärilarna heller.

    Ha en fortsatt fin onsdag!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at du også har denne rosen, Anita! Nei, noen planter kan en ikke klare seg foruten.

      Takk for tips, den har jeg ikke fra før den 'Goldsturm'

      Ha en fortsatt fin onsdag du også!

      Klem, Marit

      Slett
  35. Oh en av mina favoritrosor trotts att den är gul men jag förlåter den det för så vacker är den
    Lycka till och ha en fin och skön mitt i veckan
    Kram meta

    SvarSlett
  36. Ja, det er sant, for den blir tilgitt når den er så vakker :)
    Tusen takk!

    Ha en fin kveld

    Klem, Marit

    SvarSlett
  37. En utrolig smuk rose! Held og lykke :)

    SvarSlett
  38. Så nydelig, gult lyser opp i hagen og gir energi.
    Ha en fin våruke Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den lyser opp :)

      Ha en fin våruke du også, Marit

      Slett
  39. Your aicha is so beautiful but i am afraid it s growing to big fir my little frontgarden don t you think have a wonderful day marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Yes, it might be too big for garden, Marijke. I didn't know that it became so big myself...

      Have a wonderful day!

      Slett
  40. Nydelig rose :) Jeg elsker de støvbærerne. Fikk kloa i denne i fjor selv, og gleder meg stort til å bli gjenforent med henne, bare den hersens snøen blir borte.
    Lykke til :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en vakker rose, og støvbærerene er noe for seg selv :)
      Det gleder jeg meg til også, men snøen må bort først!

      Tusen takk!

      Slett
  41. Gratulerer med finaleplass!

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...