onsdag 11. mars 2015

Plantebestilling...

I går fikk jeg "rotet" meg inn på sidene til Garden Living, og da ble det fort en bestilling. Jeg bestilte både barrotsplanter og stauder i potter, så jeg er spent på hvordan barrotsplantene er. Plantene kommer ikke før etter påske så jeg det sto på bestillingen. Hvis dette været fortsetter er det ikke lenge til snøen er borte i hele hagen. Jaja, noe er det igjen i skyggen, men det har smeltet utrolig fort de siste dagene. For første gang så jeg konturene av hagedammen. Det har samlet seg veldig mye snø der i år av en eller annen grunn, men det er nok vinden som har skylden for det en gang i vinter.

Jeg har vært hos min mor i dag, og fikk av henne en Helleborus som hun kjøpte til jul. Den har siden stått i vinduskarmen, og har klart seg veldig fint i vinduet. Det fulgte med en lapp på den og den heter egentlig Helleborus x ballardiae 'HGC Maestro'  Det er Mester Grønn som har hatt disse, og jeg kjenner ikke til denne sorten fra før. Skal bli spennende om den vil trives her. Den var full av masse knopper, så jeg får sett hvordan blomstene blir når de springer ut.

Her er listen over det jeg bestilte i går:


Anemone rivularis ’Glacier’



Anemone nemorosa ’Blue Eyes’



Aquilegia vulgaris ’Black Barlow'



Astilbe ‘Chocolate Shogun’

-
Brunnera macrophylla ’Silver Heart’



Helenium ’Loysder Wieck’



Helenium ’Double Trouble’



Iris x versicolor ‘Dark Aura’


Muckdenia rossii ’Karasuba’



Paeonia ’Coral Charm’



Papaver orientale ’Shasta’



Adiantum pedatum ’Imbricatum’



Echinacea purpurea ’Coconut Lime’



Echinacea purpurea ’Green Envy’



Echinacea purpurea ’Pink Double Delight’



Helleborus argutifolius 'Variegata'

Oppsettet på dette ble noe merkelig i dag og jeg har sett det før når jeg klipper og limer inn tekst. Får ikke gjort noe med det, og jeg gidder ikke skrive inn alt på nytt ;))
Men linkene virker, og det er det viktigste .)




38 kommentarer:

  1. Det var en gedigen lista! Kommer att bli fint i hagen, fast kan det bli finare än det redan är hos dej!?!?!
    Ha det bra!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble en lang liste! Tusen takk for dine snille ord :)

      Ha det godt!

      Slett
  2. Her var det mye fint - du har god smak!
    Jeg har faktisk ikke bestilt noe ennå i år. Har så mye som står igjen fra ifjor som må i jorden først og så har jeg ganske mange stauder som må deles også. Men det er sannelig ikke lett å la være å bestille......så jeg har med vilje latt være å gå inn på hjemmesidene til de jeg pleier å bestille hos, hvis ikke vet jeg at "faren" for en bestilling er stor:-)
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de har mye fint. Noen ganger er det best å holde seg i skinnet og ikke kikke...;)
      Som du sier så blir det fort en bestilling ja...

      Klem!

      Slett
  3. Så spennende liste :-). Begynner å tvile på min avtale med meg selv; ikke noe kjøp i år. Jeg skal først se hva som kommer opp av det jeg kjøpte i fjor, har jeg tenkt. Men om det holder, vet jeg ikke.......:-). Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, sånne avtaler inngår jeg ikke ;))
      Det er spennde å se hva som kommer opp ja.

      Ha en fin kveld

      Slett
  4. Underbar beställning! Pion Coral charm har jag, den är såå fin.
    Lycka till med alla nykomlingar:)
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble mye fint. Det husket jeg på at jeg hadde sett den hos deg. Den er så vakker!
      Tusen takk!

      Klem, Marit

      Slett
  5. Så spændende en bestilling! Jeg glæder mig til at se det hele i fuldt flor - og dejligt også med den ny Helleborus fra din mor.
    Ha' en dejlig dag, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skal bli spennende med alle de nye planter :) Den nye helleborus fra min mor er jeg spent på om vil trives :)
      Ha en deilig aften, Gitte, klem!

      Slett
  6. Jeg må bare innrømme at jeg ikke alltid får til mine barrotplanter.. Særlig om de blir stående inne, så jeg håper du kan sette dine rett ut! Lykke til uansett :-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har jeg egentlig god erfaring med, men jeg har de i drivhuset og da pleier det å gå bra med de.
      Tusen takk!

      Slett
  7. Jeg kjenner ikke alle plantene du har bestilt, men gleder meg til å se bilder av dem :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det får du helt sikkert etterhvert! :)

      Slett
  8. Hei Marit! Her kommer du til å få mange gleder. Å kjøpe planter er en av mine favorittsysler.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Ja, det er jeg helt sikker på :)
      Helt enig, det finnes knapt noe bedre! :)
      Ha det godt!

      Slett
  9. Det var ellers en varieret liste, Der er meget at glæde sig til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en variert liste med mange spennende planter.
      Ja, det er helt sikkert!

      Slett
  10. Hei Marit

    Når formateringen driller kan du ofte bruge en funktion i blogger i kommandolinjen foroven er der et T med et lille x ved - det fjerner skjult formatering.
    spændende med din Helleborus x Ballardiae - det er et kryds mellem H. lividus and H. niger og nok mere hårdfør end x sternii.
    Flot bestilling - det er altid godt med lidt nyt!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten
      Takk for ditt tips! Jeg prøvde det nå, men det hjalp ikke på det som jeg allerede har skrevet. Men jeg antar du mener at jeg skal bruke den før jeg publiserer innlegget?

      Ja, det er spennende med den helleborusen. Antar at sternii ikke er hardfør her. Skal bli gøy om den klarer seg her.
      Ja, noe nytt i hagen er alltid flott :)

      Ha en deilig aften

      Slett
  11. Sikken en masse skønne planter, du har bestilt. Dejligt at man kan se, planterne du har købt. Det driller lidt, når man klipper og limer, det har jeg også prøvet. Men nu fik vi gode råd fra Karsten, det var godt.
    Godt sneen snart er væk hos jer.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mange flotte planter der! Det er litt jobb å legge til linkene, men synes det er OK å gjøre det, for det er jo ikke alle som kjenner til alle plantene bare med navnet.
      Ja, det er noe herk, men det var et godt råd som Karsten kom med!
      Ja, endelig begynner det å ligne på vår her også!
      Klem

      Slett
  12. De har jo bare utrolig mye fint på Garden Living. Jeg må virkelig legge bånd på meg selv for å ikke gå banans... Gleder meg til å se resultatet av bestillingen din!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert! Det er ikke lett å legge bånd på seg nå på våren :)
      Det får du se etter påske!

      Slett
  13. Så många helt underbara plantor. Anemonerna, och solhattarna men den jag gillar bäst är Green Envy. Vilken fantastisk färg. Ha en skön kväll!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mange fine planter der! Green Envy har jeg aldri hatt før, og endelig fikk jeg kjøpt den. Den er så vakker!

      Ha en fin kveld!

      Slett
  14. Der har jeg vært en tur også - i helga. Har ikke bestilt barrotsplanter før, så jeg er spent. Jeg bestilte mest iris og dagliljer, så det blir nok ikke så vanskelig. Bra snøen forsvinner hos deg også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er tiden for det nå :)
      Jeg har god erfaring med barfot, en må bare ikke ha de inne i varmen. Så det går nok fint!
      Ja, endelig hjelper det på!

      Slett
  15. Beautiful plants and flowers you ordered, Marit!
    And when the snow will soon be gone and you can start planting them, I hope they will give you lots of fun.
    My Helleborus stands on the balcony and currently has a rich bloom!
    Desired fine evening!

    With love,
    Gerry

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you so much, Gerry!
      Yes, Soon the snow has gone, and I can okant them out in my garden. Helleborus is so lovely plants! You must tåke a photo of it!

      Slett
  16. Som så mange andre hadde vi klare forsetter i år mht. bestilling av frø og planter, men har allerede "sprukket" i forhold til frø, og nå tror jeg det blir en bestilling av barrotsplanter også!!
    Var noe vi fikk lyst på av det på listen din. :-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, sånne forsetter har jeg aldri, for det lykkes ikke å holde de :)
      Ja, de har veldig mye fint der :))

      Slett
  17. Hej Marit.Sikke en masse skønne planter du har bestilt................det bliver da bare fantastisk når det hele blomstre.
    Og skønt med en Helleborus fra din mor.............har lige købt en ny i dag til en gor pris.
    God aften Knus Jette

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Jette

      Ja, jeg gleder meg veldig til det :)
      Så fint at du også har fått en ny helleborus. De er da så flotte!
      God aften!

      Klem, Marit

      Slett
  18. Oi, da skal jeg "stikke" innom hos dem etter at jeg er ferdig med å skrive hos deg:)

    SvarSlett
  19. Oj så mycket blomsterglädje du beställt! Anemone nemorosa 'Blue Eyes' har jag också någonstans bland alla mina sippor. Vet inte längre vilken som är vilken, har flera blå. Och jag ser att du beställt flera Echinacea purpurea, då blir fjärilarna glada :)

    Kram Anita

    SvarSlett
  20. Ja, jeg ble helt satt ut over hvor mye de hadde av spennende planter! Så det ble en hel masse planter innen jeg fikk tenkt meg om ;) Den ser så vakker ut den 'Blue Eyes'. Jeg har flere som er blå, men ingen som er hvite og blå. Ja, de får jeg bare ikke nok av :) Sommerfuglene kan bare glede seg!

    Klem, Marit

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...