fredag 27. mars 2015

Overraskelser, og helgegleder...

Ja, her kommer to ting på en gang. Blommig Fredag og Helgegleder går ut på ett denne gangen :)

I det siste har jeg overrasket meg selv med å strikke to gensere ferdig på relativt kort tid.  Det ligner nemlig ikke meg... ;)) Som regel blir de liggende i veldig lang tid...

Dette er den siste jeg har strikket. En deilig islender med masse garn, og genseren veier hele 1,1 kg. Jeg har tenkt å bruke den når det er skikkelig kaldt, for den er rene ullteppet å ha på seg :))

I kjelleren er det mange overraskelser og gleder.

Dobbel helleborus som blomstrer nede i kjelleren i påvente av å komme ut. Men det blir ikke med en gang ser jeg på yr, for de melder om -5 grader om natten i en hel uke fra nå :(


Flere gleder fra kjelleren. Blodbegerplantene venter på å komme seg ut  i drivhuset, men de må nok bare smøre seg med tålmodighet (som meg) :)

Dette er fra gårsdagens ekle overraskelse. I løpet av dagen har det smeltet mye, så det er nok 10 cm med kliss våt snø som ligger på bakken nå.

Jaja, sånn er været her nå i mars. Håper det var siste rest av snø som kom ned i går.

Avslutter med to som fikk seg en våt og kald overraskelse i dag. Jeg så de her om dagen at de holdt på å bygge rede under taksteinene rett ved siden av kjøkkenet. I dag var ikke dagen for å holde på med redebygging ser det ut som...



Ønsker alle en god helg!



64 kommentarer:

  1. Din sweater er bare så fin, Marit! Jeg håber, I snart slipper af med sneen, og at det bliver forår oppe hos dig lige som her, hvor fuglene er begyndt at plukke uld af tæppet på min havebænk, så ungerne kan ligge lunt :-)
    Ha' en dejlig aften, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Her er det dessverre fortsatt mye snø igjen, men det går da fremover .)
      Så koselig at du har fugler som bruker teppet ditt!

      Ha en deilig dag, Gitte, klem!

      Slett
  2. Vilken snygg tröja du stickat! Skönt att snön smälter, vi får hoppas det var det sista för i vår:)
    Härligt det spirar och växer hos dig.
    Bästa helgen till dig
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er deilig å se at snøen smelter, men det komme mer i kveld av snø :( Håper at det er siste gangen denne vinteren!
      Ja, det er så godt å se på det som vokser og gror nå :)

      God påske, Maria!

      Klem, Marit

      Slett
  3. Fantastiske blodiger! Ingen tvil om at du har kontroll på dem! Du får dem så godt til!! Imponerende.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de har jeg god kontroll på :))

      Slett
  4. Kjempefin genser! Blir helt imponert over strikke-tempoet :-)

    SvarSlett
  5. wow, the sweater is beautiful!

    SvarSlett
  6. Vackra färger på tröjan, gillar också att sticka, men det blir mindre plagg. Det grönskar otroligt hos dig, hoppas det blir varmare ute också. Ha en skön helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er gøy å strikke litt :)
      Håper på varmere vær nå ja!

      God påske!

      Slett
  7. Fin sweater - man kan tydeligt se, hvor blød den er. Sneen kan der siges mange pæne ting om; men smeltevand er bare irriterende.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den er ganske bløt, og den garnet skal visstnok bli enda bløtere etter å ha brukt den en stund.
      Ja, jeg har mange uttrykk om snø som ikke egner seg å skrive om her ;)
      Jeg liker egentlig smeltevannet, for da er snøen i ferd med å forsvinne!

      Slett
  8. Så flott strikkegenser da, og fine farger. Spesielt å se at dine Blodbeger er så store allerede, en helt annen klasse en mine som fortsatt er svært så små! God helg til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg sådde mine tidlig i januar, så det er nok derfor de er så store nå :)
      God påske!

      Slett
  9. Hi Marit,
    What a beautiful sweater you knitted. I'd love to wear when it's cold. Although, I can not totally against wool.
    You have not the weather to enjoy the garden.
    Funny that the birds do not care about wear.
    Have a nice weekend!

    With love,
    Gerry

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Gerry!

      Thank you! Yes, I will use it when it's very cold.
      I can still not be in the garden because og the snow. I am so tired of the snow at this time of the year.
      The birds do not care about the weather, and it is strange...

      Happy Easter!

      Slett
  10. Uf...håber da virkelig at den sne snart forsvinder.
    Her brokker jeg mig over vi kun har gråvejr og 4-5 grader...men det er trods alt bedre end sne....
    Krydser fingre for I snart får rigtigt forår.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det håper jeg også! Sånn er det, for alle klager ut i fra sitt ståsted .)
      Det meste er bedre enn snø ja... ;))
      Takk, det håper jeg også!

      Slett
  11. Flott genser i nydelige farger, og lekker kjellerblomstring :)

    SvarSlett
  12. Stakkars fuglene! Her er det humlene som har hatt det litt tøft i det siste.. God påske!

    SvarSlett
  13. Så fin tröja! Härligt att det gror och växer hos dig, vi får hoppas våren kommer snart/ Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, nå er det mye som gror her, og jeg håper at våren kommer snart!

      Slett
  14. Hei Marit

    Ja, med de mængde sne er det godt med indendørs sysler:)

    Ha en dejlig helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, da er det godt å ha litt å gjøre innendørs mens jeg venter på at snøen skal smelte ;))

      Ha en deilig dag

      Slett
  15. Vilket arbete med den fina ulltröjan! Snö och rusk har vi fått här också men det töar samtidigt som tur är.
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Ja, det var mange som fikk snø samtidig. Det har begynt å smalte her også, men fortsatt er det mye igjen dessverre.

      God påske!

      Slett
  16. Kul att få färdigt två tröjor nästan på en gång. Funderar på om jag skulle skicka över ett par av mina 'långtids' projekt ;) Jag hoppas att snö, kyla och slask som kom i veckan är aprilvädret som drar över redan i mars... Och att det gjort det tillräckligt blött för att elda upp ris som jag vill bli av med på åkern :)

    Ha en fin helg! Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nesten ikke til å tro ;)) Ja, kanskje du skulle gjøre det! Den ene genseren har virkelig vært et langtidsprosjekt, men plutselig ble jeg ferdig med den og en helt ny genser på kort tid. Tykt garn og tykke pinner hjelper veldig!
      Håper det snart er slutt på vinter her også.

      God påske!

      Klem, Marit

      Slett
  17. Hmmm, det finns överraskningar av flera slag...hoppas solen tar över snart :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skal være sikkert! Det er heldigvis sol her nå, men i kveld skal det komme mer snø... :(

      Slett
  18. Det var en lekker Islender som sikkert godt. Håper snøen din forsvinner like fort som den kom.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  19. Vilken fin tröja! Och så mycket jobb!
    Men snön kan ju försvinna!!!
    Ha en trevlig helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er mye jobb å strikke en genser!

      Ja, den kan bare forsvinne... :)

      God påske!

      Slett
  20. Hej Marit.Flot sweater du har strikket.
    Og nu må den sne da godt forsvinde oppe hos dig.
    Her har vejret været nogenlunde....................og fint vejr til at få ryddet op i vores skure.
    Godt du har din varme kælder.
    Rigtig god weekend knus Jette

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Jette!

      Tusen takk!
      Ja, det har den begynt å gjøre, men i kveld melder yr om mer snø... :( Men snart må det da være nok vinter for denne gang...
      Ja, kjelleren min er jeg veldig glad i :)

      God dag, og god påske!

      Klem, Marit

      Slett
  21. Hei Marit! To gensere! Kjempefin genser. Jeg hadde noen strikkeprosjekter før jul, men de ble "glemt". Det å ha rikdommer i kjelleren, er lykke. I dag har jeg kjørt bort trillebårlass på trillebårlass med våt snø. Det er fremdeles varmegrader her. Håper det holder gjennom natta.

    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      To gensere ble ferig på en gang ja :) Den ene var halvferdig, og så var det plutselig gøy å stikke igjen. Tusen takk!
      Ja, en god plantekjeller er lykke i disse tider!
      Det har smeltet masse her også nå, men yr spår mer snø i kveld. Håper de tar feil!

      Ha det godt!

      Slett
  22. Vilken vacker tröja du har stickat! Helt rätt som norsk. Ja vi fick också överraskning i snö, men hoppas den smälter ner den hårda skarsnön vi hade sedan tidigare. Trevlig helg/Monica

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Ja, det har kommet snø mange steder i det siste. Håper det snart er slutt på det!

      God påske!

      Slett
  23. Ja, nå er det bare å vente til snøen har smeltet igjen, så kommer våren fram igjen! Så fin genser du hadde strikket. Jeg har også strikket to gensere i vinter og det er mange år siden sist jeg i det hele tatt har strikket. Gøy med litt hjemmelaget! Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo bare å håpe på at det snart er slutt på vinteren. Tusen takk!
      Hjemmelagde gensere er helt topp, og dte er jo moro å strikke litt, ja :)
      God påske!

      Slett
  24. Fint å strikke når utehageingen lar vente på seg. Her har det også kommet mye snø :( Fin genser du har strikket, lurer på om det blir en sånn islandsk en på meg også senere. Ha ei finfin påske, Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Kan tenke meg at du også fikk litt ja... ;))
      Tusen takk! Ja, det er nok det samme stedet som meg du har tenkt å kjøpe garn fra tror jeg. Veldig godt garn!

      Ha en fin påske du også, Turid!

      Slett
  25. For en nydelig genser=) Den så virkelig superdeilig ut! Snø er ikke gøy nå, og det unner jeg deg ikke. Håper den fort forsvinner=) God påske til deg=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Nei, snø er ikke noe gøy nå på denne tiden!

      God påske!

      Slett
  26. Ja livet är fullt av överraskningar!
    Fina gillas!
    Trevlig vecka, hälsningar Ewa :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skal være sikkert!

      Tusen takk!

      God påske!

      Slett
  27. Herleg gensar du har strikka. Den blir god i kalde dagar.
    Den lure våren er ikkje alltid så grei, men håpe det ikkje blir fleire snøfall.
    Men ein veit aldri, den har overraska heilt til mai her for nokre år sidan.

    God påske frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den blir nok god å ha på når det blir kaldt igjen til vinteren :)
      Ja, her har det også kommet snø i mai før, så helt trygg kan en ikke føle seg enda.

      God påske!

      Slett
  28. Nej men oj! Vilken vacker tröja du har stickat. Den blir skön att ha nu när dom spår minusgrader i en hel vecka. Just nu regnar det hos oss och är ca 5 plusgrader men det ska bli minus här också. Det är typiskt när man har så många frösådder som skulle behöva flyttas till uterummet.

    Tänk att ni fick så mycket snö. Och stackars pilfinkarna som blev störda mitt i bobygget.

    Önskar dig en skön måndag eftermiddag och kväll!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Anita! Jeg har tenkt å bruke den når det blir virkelig kaldt, og ikke sånn som nå. Nå er det 8 grader, men kaldt om natten. Skulle gjerne ha begynt i drivhuset, men det får vente til det blir varmere om natten.

      Ja, hele 25 cm kom det. Stakkars pilfinkene ja! Håper de har funnet et annet sted å lage rede enn så lenge.

      Ha en fin onsdag, og god påske!

      Klem, Marit

      Slett
  29. Hei Marit, jeg hørte fra min bror i Oslo at det kom så mye snø til dere! Ja, husker hvordan det var, når man trodde våren var i gang og så var det vinter igjen….her i London er det 10-12 grader men storm, hjelper ikke mye med mildt vær når det blåser så man knapt kan stå oppreist. Jeg frykter at alle de nydelige, ny-utsprungne magnoliablomstene skal blåse av treet mitt!

    Gleder meg til å se alle helleborusene dine, det finnes så mange nydelige men de fineste er gjerne de dyreste desverre :-)
    Ha en god påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Helene!

      Ja, det kom masse snø i halve landet, så vinteren er ikke over enda her, nei... :(

      Våren kan være lunefull her ja, så en kan ikke føle seg trygg før mai er over ;))
      Har lest om stormen hos deg ja, det er i det hele tatt masse vær enten en bor her eller der. Håper magnoliablomstene dine klarer seg!

      Ja, det er sånn det bare er dessverre. Du skal få se mange bilder av de bare snøen blir borte, og varmen kommer. Har to kasse nyinnkjøpte helleborus som venter på å komme ut i hagen :)

      Ha en god påske du også!

      Slett
  30. Hei Marit
    Så flotte overraskelser, og da tenker jeg på det som blomstrer hos deg. Super fin!
    Her har vi også fått besøk igjen av kongvinter, men jeg håper nå at det blir borte like fort som den kom.
    Hyggelig at du ville være med på helgegleder. Ønsker deg en fortsatt fin påske.
    Klem Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Vivi!

      Ja, det er mye som er hagegleder nå. Kong Vinter kommer når en mist ønskerd et, men sånn er det bare her i landet.
      Ha en fin påske!

      Klem, Marit

      Slett
  31. Så flott genser du har strikket :-) denne blir god å ta på seg når man er frossen.
    Uffja, satser på at dette var siste rest med snø.
    Ha en riktig fin påske :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, jeg tror den er skikkelig varm, og helt sikker god å ha på seg til vinteren igjen :)
      Ja, vi får håpe på det, men sikker er jeg ikke...

      Ha en fin påske!

      Slett
  32. Jeg beklager at snøen ble forpurret igjen, og du kan ikke engang jobbe i drivhuset, og plantene venter. Hilsen.

    SvarSlett
  33. Thank you, Giga. I wait very much for spring :)

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...