mandag 9. mars 2015

Helgegleder på en mandag...

Ja, helgen gikk utrolig fort, og med X-faktor i går så ble det bare sånn. Men mandag formiddag kan også regnes til helgen sier Vivi, så da kommer de nå.

Det startet allerede på fredag med varme, deilige 6 grader, på lørdag 8, og i går hele 13 grader i skyggen! Hele gårdsplassen her kjentes ut som en sump, for snøen smeltet så det bare rant alle steder og telen gikk der hvor det ikke har vært snø på en stund. Bare fra lørdag til i går når det var 5 grader om natten så jeg store forskjeller. Snøen er endelig i ferd med å bli borte i store deler av tomta her :)
Jaja, jeg skal ikke underslå at det fortsatt ligger endel snø på nordsiden av huset, og det er naturlig nok der hvor snøen ligger lengst. I vinter blåste det og føyket snøen i en stor haug på midten av hagen, mens andre steder var det nesten ikke snø i det hele tatt. Så det er mildt sagt ujevn snødybde her nå ;) Men det viktigste er at den nå blir mindre for hver dag som går. Yr melder om -6 til neste helg, men det er så lenge til at jeg tar det med knusende ro enn så lenge. Har ikke begynt i drivhuset, for hvis det blir så kaldt må jeg bruke mye strøm for å holde det over null, og da kan jeg like godt vente. Det tidligste jeg har startet der var den 10. mars i 2013

Vårtegnene spruter opp noen steder, og de kommer her!

Juleroseknoppen ser ut som en liten fugleunge eller noe sånt... Den kommer snart frem tror jeg, og jeg gleder meg til å se den. Jeg fikk den av en venninne for tre år siden, og tror den skal være gul...

Ser ut til at Paeonia rockii har klart vinteren veldig fint...

Se hva jeg fant! Jeg har snøklokker mange steder, men de store tuene har ikke kommet frem enda, men denne ene må ha frødd seg, for den sto helt alene på et sted hvor det er veldig tidlig bart. Lykke!

Måtte bare ta med dette bildet, for de kan også minne om små dunete fugleunger. Det er ikke lenge til nå før de blomstrer :)
Så til rosinen i pølsa!  Den er i ferd med å åpne seg, men ikke helt. Men den er så vakker at jeg kan nesten ikke se meg mett på den. Bildet ble tatt i går da det var masse sol, men kanskje den ikke vil åpne blomstene helt? Har jo sett bilder av de, men det gjenstår å se. Den har jo så vidt startet blomstringen, så jeg får være litt mer tålmodig... ;)Den er nesten mer lilla enn rosa synes jeg, for årene i blomsten er ganske mørke. Må si jeg er veldig fornøyd med den... ;) 

Den heter altså Helleborus thibetanus. Har sett at det skrives med og uten h i Thibetanus. Noen som vet hva som er korrekt?

36 kommentarer:

  1. Kære Marit
    Hvor har du fine vårtegn.
    Mine helleborus er også tæt på blomst.

    Ønsker dig god uge!

    JetteMajken

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Jette

      Tusen takk! Ja, dine blomstrer nok snart! Gleder meg til å se de :)

      Ha en god uke!

      Klem

      Slett
  2. Lovely series Marit, I think the correct spelling is with th, so thibetanus.
    So you see that anyway the most on the Internet. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Jan! OK, that is what I thought too. But it is spelled both ways, so I was not sure.

      Slett
  3. Hei Marit,
    Hva en glede når de første blomster og planter igjen ser over bakken!
    Hva Helleborus bekymret, det er en blomst som har mange typer og både single-blomster og kan være dobbelt-blomstret.
    Jeg liker dine hager. Jeg bor sammen med en balkong, og jeg har alltid anlegget der, men min balkong er restaurert og må tømmes helt. Som er annerledes enn koselig dråpe våren planting.
    Ha det gøy!

    Vennlig hilsen
    Gerry

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Gerry

      Yes, it is a pleasure to see! Helleborus is a big family with many sorts. I have some doubles too, but they will bloom later.
      I hope you will get your balcony soon in order.
      Have a nice spring day!

      Slett
  4. Så kjekt å høre at snøsmeltingen er i gang hos deg nå. Julerosen er helt bedårende.

    Ha en fin mandag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå går det endelig fremover her også:) Tusen takk!

      Ha en fin mandag!

      Slett
  5. Så deilig at snøen smelter hos dæ og at gradestokken kryper oppover :)
    Så fine vårtegn i hagen din.
    Vi fikk vinteren tilbake idag, men det er bare våt slaps sne så den blir sikkert og tine ganske fort :) Trøster æ mæ med :p

    Ha ei fin uke.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er skikkelig deilig! Endelig er det noen vårtegn her også :)
      Så trist da, men sånn snø pleier å forsvinne fort!

      Ha en fin uke!

      Slett
  6. Det våres fort nå og det mange gleder på lur der under snøen. Så flott den tibetanske helleborusen var!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er det en spennende tid fremover :)
      Tusen takk!

      Slett
  7. Så flotte vårtegn du viser, Marit!
    Her var det også godt og varmt i helgen, hele 16 grader igår:-) Nå meldes det om solskinn og 6-8 grader resten av uken, ikke meg imot!
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå begynner de endelig å vise seg her også! 16 grader var veldig varmt, og nesten uvirkelig når det bare er 8. mars. Det høres flott ut!

      Klem!

      Slett
  8. Ja det var utrolig til snøsmelting i helga! Det ble store bare flekker i løpet av natt til søndag, og det er jo veldig bra:) Ser du har flere vår tegn. Her er det i tidligste laget ennå, men det kommer nok snart. Jeg skal også vente litt til med å fyre opp i drivhuset. Det går fort mange "strømpenger" for å holde det varmt nok om natta. Ha ei fin uke :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gikk plutselig veldig fort! Ja, her er det nok litt tidligere enn hos deg, men du kommer snart etter! Det blir fort for dyre sommerblomster, så jeg venter en stund til jeg også.
      Ha en fin uke!

      Slett
  9. i know you are ready for warmer temperatures!

    SvarSlett
  10. Hei! Å gå rundt å se etter vårtegn, er en veldig god følelse. Særlig å finne blomster som har sådd seg. Snøklokker kan en ikke få for mange av.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, den er vel nesten den beste følelsen i hele hageåret. Jeg trodde ikke de hadde gjort det her inntil jeg så den ene. Det har du helt rett i, de kan en ikke få for mange av.

      Ha det godt!

      Slett
  11. Det er helt fantastisk med jeres 13 grader i går! Og hvor er din Helleborus thibetanus dog smuk! Her er foråret lidt længere fremme - i dag sprang de første ribesbuske ud med røde blomster.
    Ha' en dejlig aften, Marit, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var nesten for godt til å være sant! Jeg ble så fornøyd i går når snøen bare rant vekk. Ja, dere har jo hatt vår mye lenger enn her, men det går unna her også nå :)

      Ha en deilig aften, Gitte, klem!

      Slett
  12. Så mange vårtegn allerede! Vakker helleborus :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, plutselig kom varmen, og da går alt i rekordfart! Tusen takk!

      Slett
  13. Marit, I almost envy your wonderful Helleborus thibetanus, never seen this one before.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Judy! This sort is not so often seen in garden nurserys.

      Slett
  14. Åååh, blåsippeknoppar. Vilken lycka. Jag letade i backarna igår men hittade inga. Jag ska ut nästa helg igen och se om det hänt något under de varma dagarna denna vecka. Det har varit jätteskönt ett par dagar här också. Jag har nu planterat om alla mina pelargoner och min rödvita kamelia har 12 utslagna blommor! Gissa om jag är lycklig :)

    Ha en fin måndag kväll!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er virkelig en lykke når en ser de! Håper du også finner noen til neste helg. Det er deilig vær her også nå med sol og 7 grader :)
      Du må ta bilder av din flotte camellia! Den må være et syn med 12 blomster!

      Ha en fin dag!

      Klem, Marit

      Slett
  15. Hei Marir

    Så kom våren til dig med!

    Det er da alletiders - vi er max 14 forud for det flotte du viser idag:)

    Og favoritten Hepatica nobilis har vi jo slet ikke her, der må vi nordpå for at følge med!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, i den siste uken har været blitt veldig bra her også! 7 grader og strålende sol her i dag :)
      Det går hurtig fremover nå her nå ja, endelig... :)

      Nei, den har dere vel ikke i Danmark. Her vokser de ville ute i naturen, så det er en plante som trives godt hvor det er mye kalk.

      Ha en deilig dag

      Slett
  16. Härliga vårbilder, julrosen är så söt. Denna veckan ska det bli 7-8° här, men nätterna blir kalla -1,5° i natt. Hoppas det sätter fart nu:) Ljuset är helt underbart nu.
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå ser det ut som det blir vår her også, 7 grader og sol nå. Bare det ikke blir så kaldt om nettene, så setter veksten i gang. Her er det stadig mye snø i skyggen, men det har smeltet masse de siste dagene.

      Ha en fin dag

      Klem, Marit

      Slett
  17. Ingen ting er som vårtegnene i hagen=) Jeg gleder meg over vårtegn hver eneste dag=) Håper du har det fint, Marit=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er helt sikkert! Så fint at du har mange vårtegn å glede deg over :)
      Håper du også har det fint, Vibeke :)

      Slett
  18. Deilig at snøen smelter og at du rusler rundt og ser etter vårtegn. Fine vårbilder !!
    Her har vi nesten blåst bort, og det skal fortsette med minusgrader om nettene ut uka.
    Men sola varmer skikkelig nå.:-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er det en herlig tid fremover! Fortsatt mye snø her, men med 4 grader i natt smelter det hele døgnet. Vind har det ikke vært her :)
      Sola varmer veldig nå, ja :)

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...