onsdag 22. oktober 2014

Nå har de reist...

For bare en uke siden myldret det av bokfink her, men akkurat nå ser jeg ingen. De klarte å spise 8 kg med solsikkefrø på en uke før de dro til sydligere strøk,  så jeg håper det hjelper dem på veien sørover. I fjor vinter så jeg en eller to som var her hele vinteren, så jeg håper jo at noen av de har blitt igjen likevel...

Se så mange de er...


Her sees litt bedre :)

Jeg synes det er så trivelig med alle fuglene som er i hagen nå, men må innrømme at jeg savnet de tallrike bokfinkene som har vært her i hele høst. Håper de kommer tilbake til neste vår!


47 kommentarer:

  1. Kære Marit
    De kommer igen til næste år..
    Så har du noget at glæde dig til....

    Kram
    JetteMajken

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Jette
      Ja, det er noe å glede seg til :)

      Slett
  2. Thank you, Marit, for sending them to the sunflower seeds in our garden!
    Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. That is very nice , Jan! I hope they come back next year to my garden :)

      Slett
  3. Hei Marit
    Jeg synes, det ligner kvækerfinker, en ordentlig flok.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du har nok rett i det. Jeg måtte google det navnet og fant ut at den heter Bjørkefink her :)

      Klem

      Slett
  4. Det er så koselig med småfugler i haven - du får glede deg til de besøker deg til våren igjen :-)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det! Jeg gleder meg allerede :)
      Klem

      Slett
  5. Jeg tror, det er kvækerfinker, du har fotograferet - og de er sikkert på vej ned til mig :-) Vi har dem her hele vinteren. Ha' en dejlig aften, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du har rett i at det er de. Heldige deg som har de hele vinteren i hagen. Jeg synes de er så vakre :)

      Slett
    2. Ha en deilig dag, Gitte, klem!

      Slett
  6. Vilken stor flock med söta fåglar. Men jag tror det är Bergfinkar. Jag hade dem hos mig förra året.
    Ha en fin kväll
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var en stor flokk! Ja, det er de som kalles Bjørkefink her har jeg funnet ut :)
      Ha en fin dag!

      Klem, Marit

      Slett
  7. Koselig med fugler i hagen. De finner nok veien tilbake neste år. De har jo blitt godt stelt med :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig koselig med de på besøk i hagen :)

      Slett
  8. Litt av et syn! De kommer nok tilbake til matfatet :-)

    SvarSlett
  9. Hei Marit

    Alletiders med de flotte fugle - finker ligner hinanden meget: Bogfinker og Kvækerfinker (=Bergfink) er ofte sammen i store flokke på denne årstid:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det gjør de. Jeg var ikke klar over at det var et annet slag her som kalles bjørkefink som er de andre på bildene. De er ganske like :)

      Ha en deilig dag

      Slett
  10. Så flott!
    Herlig med et slikt besøk..og så fint at de fant hagen din med så mye god mat!
    Trenger nok all energi de kan få på turen sørover.
    Fin kveld til deg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de trenger nok masse mat ja, for det er langt for de å fly sørover.
      Ha en fin dag!

      Slett
  11. Fugler er så koselig å ha i hagen=) Kjenner jeg er litt misunnelig på de som kan reise sørover=) Nyt kvelden=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så koselig med besøk av de. De er heldige ja... :)
      Ha en fin dag!

      Slett
  12. Så mysigt med alla småttingar! Med så mycket mat i magarna kommer de att klara flytten bra, tror jag, och dessutom minnas till nästa sommar var den bästa trädgården att bo i finns.
    Ha det bra.
    Törnrosa

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Jeg håper de kommer tilbake ja :)

      Ha det godt!

      Slett
  13. Hej Marit
    Jeg tror også at det er kværkerfinker men kønne er de og skønt med sådan en flok :-)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Anne

      Ja, det er nok de som vi kaller bjørkefink. Det var en stor flokk her , ja!

      Slett
  14. Hei Marit! Et utrolig syn. Har aldri sett så mange. Gjett om de kommer tilbake. Til VÅREN!
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne
      Ja, jeg ble veldig overrasket selv over hvor mange de var her. Håper det!
      Ha det godt!

      Slett
  15. OI, for en gjeng du hadde på besøk der!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var utrolig mange her på en gang :)

      Slett
  16. Det är klart att de kommer tillbaka när de får så god mat hos dig. Så söta de är:-)
    Det lilla trädet är ett Viburnum x bodnantense, troligen "Dawn" men är inte helt säker för trädet fanns redan i vår trädgård när vi flyttade in. Ha en skön vecka/ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg håper de gjør det! Takk skal du ha, og jeg håper du har rett i navnet. Den kjøpte jeg som en liten stikling i vår, men den har selvsagt ikke blomstret enda. Den Dawn er så vakker! Ha en fin uke du også :)

      Klem, Marit

      Slett
  17. Oi, så mange! Ja, nå har de nok reist de fleste sikkert, men en vet jo aldri. Noen overvintrer jo, så du får sikkert besøk igjen når det blir snø og kaldt:)
    Du har iallefall fóret dem godt!

    :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, noen kan det jo hende overvintrer her likevel. Ja, det må jeg jo gjøre :)

      Slett
  18. Visst är det trevligt med fåglar! Vi har inte börjat mata än här men det brukar gå åt ett antal 20 kg säckar per säsong :) lite också som kompensation för att katterna tar en och annan fågel

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det! De spiser utrolig mye ja! Mine katter er innekatter, men naboens katt satt senest i dag på fuglebrettet ;) De er på jakt etter de ha.

      Slett
  19. Med så mye god mat i magen kommer de nok trykt frem, å ja det er en hyggelig syssel å mate fuglene på vinterstid.
    Men du og du så mye de spiser, jeg må få handlet en stor sekk med solsikkefrø for disse små-posene holder ikke lenge.

    Ha en fin regnværsdag, Maritklem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er veldig koselig å mate de. Jeg skal også få kjøpt en stor sekk for som du sier så holder de ikke lenge. Ha en fin kveld!
      Klem

      Slett
  20. Bokfink ser vi ikke så ofte på mine kanter, men det er noen vakre fugler. Her mates også småfuglene.

    Ha en fin torsdag!

    SvarSlett
  21. For noen fine bokfink! Gøy å kunne se dem så nært.

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...