torsdag 2. oktober 2014

Litt frustrasjon...

Her i forrige uke fikk jeg beskjed om at en pakke var på vei fra Nederland. Jeg har i år bestilt litt perleblomster fra et firma som heter Bulbs-Bollen.nl etter tips om de fra Karsten med bloggen Grønne nedslag. Jeg fikk først en mail fra Posten Utland om at de trang en kvittering om utgiftene, og jeg sendte de en kopi av de. Nok en dag gikk mens løkene lå på et lager i Oslo, og så fikk jeg nok en mail om at de trang sunnhetsrtfikat. Da tente jeg på alle pluggene! Det er ikke ofte at jeg blir sinna, men da var det nok. Mengden løk var på 0,75 kg, og i alle tollforskrifter står det at en kan importere fritt 3 kg blomsterløk uten sunnhetsertfikat. Jeg la ved to linker med tollbestemmelsene fra bl. a. toll.no hvor dette står veldig klart. Jeg synes det er horribelt at de som skal sjekke  pakker ikke kan regelverket. De blir liggende unødvendig lang tid der når sånt oppstår bare fordi de ikke kan reglene. Nå håper jeg de har fått det med seg, for jeg var ikke nådig i min mail til de.... ;) Privat EU medlemskap ønskes sterkt...;)

Det var dagens lille utblåsning...

Så til noe annet om løk. Endelig etter lang tids venting er endelig bestillingen fra Eurobulb.nl kommet. Den skal jeg hente senere i dag og få de ned i bakken i morgen. Det kom 6 mm med regn i går, men i dag er det nydelig vær og det skal det også være i morgen. Men til helgen og frem til neste fredag skal det regne hver dag.

Jeg fikk pottet om alle camelliaplantene her om dagen, så i steden for at de sto i to store kasser, så står de nå i tre...Jaja, sånn er det bare i planteverden :)

Så over til noen bilder, og det er mange insekter i dag :)


Høstanemonene har hatt mye besøk 


Det fikk også Liatris spicata, men ikke av sommerfugler dessverre


Denne Scabiosaen er også veldig populær...

Høstormedrue eller Actacea simplex har så vakre blomster...

...og insektene elsker den...

Den mørkbladede hyllen Sambucus 'Black Lace' er utrolig vakker nå med sine flotte svarte bær...
I år er første gang den har blomstret og satt bær her i sånne mengder...

Sedum er også mye besøkt av insekter...


Jeg må bare si at jeg er så glad i Astrantia som remonterer og tiltrekker seg insekter...

Til slutt to solhatter som stadig er like fine. Den nederste heter 'Pow Wow' og har den mest utrolige rosafarge jeg har sett når den er nyutsprunget.

48 kommentarer:

  1. Hvor er det ærgerligt, at det skal være så besværligt at købe og få sendt løg fra Holland! Men insekterne og blomsterne er i hvert fald en glæde - her ser vi stort set ingen insekter mere. Måske har I det varmere oppe hos dig :-)
    Ha' en dejlig dag, Marit, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er ergerlig og det er jo ikke bare fra Holland som er problemet her. Vi har samme problemet uansett fra hvilket land, for vi må ha sunnhetsertfikat som er kjempedyrt. Ja, blomstene og insektene gir glede uansett :) Senest i går når jeg var ute i hagen var det masse insekter i solen som satt på mange forskjellige blomster. Det er deilig å se så sent på høsten.
      Ja, i går var det hele 15 grader og det var så deilig i solen.

      Ha en deilig dag, Gitte, klem!

      Slett
  2. Förstår att du blir irriterad! Det minsta man kan begära att man ska kunna sitt jobb. Ska kanske pröva att beställa lökar från utlandet nästa år... Bilderna var glädjande soliga och vackra så här morronen efter en regnig natt. Jag är glad för regnet - planterade igår :) Och insekter var det... ..i massor. Så'na som bet - knott och mygg. Fick avsluta och åka hem helt enkelt. Idag ska myggspray med.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det mener jeg også, de burde kunne jobben sin! Tusen takk!
      Ja, det var deilig at det endelig kom litt regn her også. Det har vært så tørt så lenge.

      Klem, Marit

      Slett
  3. Uff, så dumt! Nyyydelige bilder du viser oss!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig dumt! Tusen takk :)

      Slett
  4. Kære Marit
    Kan godt forstå, at du blev sur...
    Fine billeder af blomster og insekter.
    Du har ompottet camelliaer- skal de stå ude i vinter?
    Mine har knopper nu og står i drivhuset i potter.

    Kram
    JetteMajken

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Jette

      Ja, det er til å bli sur av... Veldig irriterende når folk ikke kan jobben sin og det går utover mine løker ;)

      Tusen takk! Nei, de skal inn i kjelleren i vinter. Hadde jeg hatt samme klima som deg hadde jeg nok hatt de i drivhuset, men her er det for kaldt til det.

      Klem

      Slett
  5. Arghhh, kan være greit å ha myndigheter, men det får da være måte på. De fleste er dessverre flisespikkere.
    Men nydelige bilder av de vakreste høstblomster er det her på bloggen din :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dette er bare tull. De bør kunne sine egne regler ;)

      Tusen takk!

      Slett
  6. Det är jobbigt med byråkrati och alla dumma regler, det är lätt att bli irriterad på sånt. Hoppas det löste sig för dig. Vackra bilder på alla blommor och insekter/Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert! Jeg fikk løkene i går, og nå er alt i orden :)
      Tusen takk!

      Klem, Marit

      Slett
  7. Kjedelig med tollvesen som ikke kjenner sine egne regler og lover, skjønner godt du blir irritert. Fine bilder av høstens blomster!

    Ha en fin torsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nettopp det som irriterer meg grenseløst, nemlig at de ikke kan sine egne regler. Tusen takk!

      Ha en fin fredag!

      Slett
  8. Lycka till med din plantering av lökar! Det hjälper nog inte om man är med i EU eller inte om tjänstemännen inte kan sin sak! ;-)

    Du frågade om det lilla "trädet". Det är en formklippt dvärgsyren.

    Ha det kjempegodt!
    /Ruben

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nei, da hjelper det ikke med noe, det er helt sikkert ;-)

      Takk for svar, da vet jeg det!

      Ha det godt!

      Slett
  9. Toll er tull, men denne gangen har du flere blinkskudd Marit.
    Nå ble jeg påminnet om hvor vakker Actacea er.

    SvarSlett
    Svar
    1. Toll er tull ja... ;-)

      Tusen takk! Den er veldig vakker ja :)

      Slett
  10. Godt du endelig kan få dine løg!
    Sikke meget du stadig har i blomst - og sikke meget solskin der er på dine billeder. Det er dejligt at se. Her er det mørkt og regnfuldt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, endelig er alt i orden. Her blomstrer alt forsatt veldig mye og vi hadde det deiligste solskinn senest i går med 15 grader.

      Slett
  11. Åh, jag förstår din frustration! Jag skulle blivit lika arg som du. Hoppas nu att du får dina lökar snart. I synnerhet som det ska komma långvarigt med regn. Du har fortfarande mycket som blommar ser jag. Det är härligt med höstblomning. 'Pow Wow' är verkligen läcker! Vilken lyskraft.

    Hoppas du får en fortsatt fin dag och att du får ner alla lökar i jorden innan regnet kommer.

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, en kan bli så sint at en sprekker... De kom i går heldigvis, men det er det samme stresset hver eneste høst. Jeg skal prøve å få gravd alle ned i dag så sant det ikke begynner å regne. Ja, det er veldig mye som fortsatt blomstrer her. Jeg har kjøpt flere solhatter nå i høst, og de er så fine akkurat nå. 'Pow Wow' kjøpte jeg faktisk i Sverige, i Strømstad. Den er veldig fin og har en utrolig farge.

      Tusen takk!

      Ha en fin dag!

      Klem, Marit

      Slett
  12. Skjønner godt du blei forb... du snakke om at de kan være vrang.
    Æ venter også løk forsendelse fra Bakke, og noen løker har æ kjøpt på hagesentret her i Narvik, men vi har det så mildst at æ e usikker om æ kan sette løkene ned i jorda er jo redd de skal vokse opp nu...men æ skal få de ned i jorda en av dagene :) Fine bilder viser du som vanlig Marit.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er jo bare vrange. de henger seg opp i bagateller og forsinker alt med flisespikkeriet sitt.
      Jeg tror at løkene klarer seg, og før eller senere blir det så kaldt at det ikke er deilig å jobbe ute mer.

      Tusen takk, Lisbeth!

      Slett
  13. Smukke blomster - især scabiosen kan jeg godt lide. Ærgerligt at det skal være så besværligt at få pakker hos jer, så bliver man sur, det forstår jeg godt.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den liker jeg også veldig godt. Veldig fin farge på den! Ja, det er så mye jobb at jeg blir helt matt av alt sammen. Dere i DK slipper sånt :)

      Klem

      Slett
  14. Hei Marit

    Det lyder totalt dumt -arrogante myndighedsudøvere der ikke kan sine egne regler er en pestilens - løgene skal jo nok klare sig. men al planering bliver umuliggjort af deres inkompetente bureaukrati.
    Fine insekt billeder:)
    Actaea simplex er lækker, den er noteret!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, de er rett og slett en pest og plage, ja... Det minste en kan forvente er at de faktisk kan sine egne regler. Jeg kan de veldig godt ;-))

      Det er planleggingen som blir umulig ja, for jeg vet aldri når jeg får de.
      Jeg fikk de heldigvis i går etter lang tids venting.

      Tusen takk!

      Ja, den er veldig lekker!

      Ha en deilig dag

      Slett
  15. i love all your happy bees. :)

    SvarSlett
  16. Posten lever sitt eget liv på så mange måter. Det er i alle fall min erfaring. Imponerende mye som fortsatt blomstrer hos deg :-) Nydelig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de lever i sin egen verden og følger ikke alltid med på de de skulle.

      Tusen takk!

      Slett
  17. Det er utrolig hvor mye som enda blomstrer hos deg! Herlige bilder :-)) Håper du får løkene dine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjelder å ha mye som blomstrer på høsten! Tusen takk!

      Jeg fikk de heldigvis i går ettermiddag.

      Slett
  18. Hei Marit! Så fint det blomstrer hos deg fremdeles og mange insekter.
    Unødvendig venting er ganske irriterende. Håper løkene er snart i jorda.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne! Ja, og senest i går var det så mange bier og blomsterfluer i aksjon her. Til og med en admiralsommerfugl besøkte hagen min i går!
      Ja, en kan bli frustrert av mindre. Løken kom heldigvis i går ettermiddag.

      Ha det godt!

      Slett
  19. Trist när det strular! Så många vackra bilder, hade tänkt mig en fotorunda i trädgården i eftermiddag men jag hann tyvärr inte.
    Tänk att dina astrantia remitterar, så härligt.
    Blir glad av ditt fina inlägg
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så kjedelig!
      De har remontert lenge og det er så gøy for de er så fine disse astrantiaene.
      Tusen takk!

      Klem, Marit

      Slett
  20. Your Actacea simplex is beautiful, I have them too in my garden but not yet flowering.
    You still have lots of flowers and bees.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Yes, it is a lovely autumnflower. It is strange that it blooms here before in your garden? Yes, I have still a lot of them here :)

      Slett
  21. Wunderschöne Herbstbilder. Ich bin ganz verzaubert.
    Gruß, Anette

    SvarSlett
  22. Surt da! Jeg har aldri bestilt fra utlandet, men kanskje en gang. Dumt når det er så mye rot med å få pakkene.
    Jeg syns det gikk så tregt bare å få pakke fra Nordland jeg, så det frister ikke å bestille mere enda. Venter fortsatt på regningen. Kommer til jul sikkert,)
    Flotte blomster! Stjerneskjermen er bare nydelig.
    Ha en fin fin fredag.
    :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er irriterende, og det er ikke første gangen jeg opplever det.Det er mye jobb å bestille i fra utlandet, men de har bedre løk enn de har her i landet. Det er irriterende når det blir sånn når en skal bestille planter ja. Du får nok regningen en gang :)
      Tusen takk! Ja, de er så fine.

      Ha en fin fredag du også! :)

      Slett
  23. Så kjipt med pakke-surr! Det er noe av det som irriterer meg mest også, når en har bestillt noe og så blir det bare kluss! Må ellers si at jeg blir riktig misunnelig på de fine bomstene dine. Her er det Høst- jepp med stor H! Solhatten blomstret av i august! Men i dag fikk eldstemann lov til å plukke et av hodene og han ble veldig fornøyd når han oppdaget at det spratt frø ut- så til neste vår vil det nok spire i bilen ;) God helg!

    SvarSlett
  24. Å så kjedelig, en blir litt oppgitt av sånt.
    Men blomstene dine svikter ikke, så nydelige.

    God helg Marit.

    SvarSlett
  25. Bra tips på löksidan tack för det! tråkigt att det strulade så för dig!
    Min 'Black Lace' har också blommat för första gången i år. Tycker den är så FIN!
    Ha det gott!

    SvarSlett
  26. Hej Marit.Surt at det skal være SÅ besværligt at få sendt planter og løg fra udlandet.
    Men skønne blomster du viser..............har lige sat en ny scabiosa..
    Og må da huske at beskære mine astrantia til næste år..............for det er da dejligt at de remonterer.
    Og den smukke Black Lace har jeg også..................og den har de flotteste mørke bær lige nu.
    Rigtig god weekend Knus Jette

    SvarSlett
  27. Ja det er så mange spennende sorter å finne i utlandet! Skjønner deg godt.

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...