fredag 1. august 2014

Noen roser vekker gamle minner...

Jeg har etterhvert lært meg å sette pris på  rosene, og det hadde jeg aldri trodd. I min barndom var de noen store beist fulle av torner, og jeg likte ikke roser i det hele tatt. Jeg har også slitt med å få de til her, men  det har heldigvis endret seg, og nå er hagen her full av roser. Hvem skulle trodd det? ;-)

Jeg har til og med lært meg å like rougusa roser, for de hadde jeg  et anstrengt forhold til. Nyper fulle av kløpulver var ungdomskolens mareritt, for rogusahekker var vanlig beplanting på 70 tallet her. Nå er de helt borte fra beplantninger og Rosa rogusa har havnet på svartelisten over planter. Sånn kan det gå... ;-)

En av de første gammeldagse rosene jeg kjøpte var Therese og Louise Bugnet. Når jeg ser på bladverket, så ser jeg slektskapet med rogusarosene helt klart. Men nå har jeg de i hagen, og synes de er så vakre.

'Louise Bugnet'

Rose de Recht

'Penny Lane'


Disse to blander jeg hele tiden navnene på men det er i alle fall 'Claire Renaissance' og 'Julia Renaissance'
De er så like at jeg klarer ikke å se forskjell på de :-)

Dobbel prestekrage

En Clematis alpina som har tatt feil av blomstringstiden

Gul revebjelle, digitalis. På bildene ser den nesten hvit ut, men er svak gul som det sees inne i blomsten på bildet.

Dette er den hortensiaen jeg kjøpte i vår. Denne har stått i krukke og har blomstret uavbrutt siden jeg kjøpte den. Til tross for stekende sol har den klart seg bra, men jeg har også vannet den hver enste dag. Sikkert ikke smart å sette den rett i sola, men passer så godt der den står.

Zfinx får avslutte dagens bilder. Han er en halvblanding av Maine Coon og huskatt og er redd sin egen skygge. Jeg har to katter av samme blanding, og de er som dag og natt. Den ene er ikke redd noe, mens Zfinx er redd for alt. Trives godt i vinduet hvor han har kontroll på den skumle verden utenfor. :-)

41 kommentarer:

  1. Han är så fin! Mjuk och gosig:) Jättevacker hortensia, kul att den klarar så stark sol.
    Jag har alltid gillat rugosor, men jag vet att många har svårt för dem. Tur att du ändrat dig:)
    Saknar min Penny Lane när jag ser din.
    Ha en fin dag
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er nesten merkelig at den tåler så mye sol og varme, for de liker jo å ha det fuktig. Det er mange som ikke liker rogousa, nei, det er nok mange grunner til det ;-)
      Penny Lane må du bare få deg igjen :-)

      Ha en fin dag!


      Klem, Marit

      Slett
  2. Tenk, akkurat samme prosess går jeg igjennom. Har ikke hatt lyst på roser i det hele tatt tidligere - men nå spörs det om det ikke kommer noen til hösten eller neste år. Virker som om man må få nesten alle diller som er - godt vi har plass i hagene våre:-)
    Kattene dine höres nesten ut som Ludvig og Solan - en redd og en töff. De er utrolig vakre!
    Ha en fin dag! Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, er det ikke rart! Vi må nok gjennom alle de diller som finnes, ja, så det er da noen planteslag jeg fortsatt ikke har her ;-)
      Ja, de kan minne om de to, Min Zfinx ligner nok mest på Ludvik ;-)

      Ha en fin helg, klem!

      Slett
  3. Jaså, så Zfinx er en liten reddhare :O) Godt han får bo hos deg da, for bedre kattehjem kan man vel ikke finne. Mange flotte roser hos deg. Jeg har også hatt det som deg med roser, men jeg holder på å venne meg til dem. De er jo nydelige.

    UnaCita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er han virkelig! Han er redd for det meste dessverre. Vet ikke hvorfor han er sånn, men han har vært sånn fra dag en. Tusen takk! Ja, roser er noe en må venne seg til, men de er jo så flotte så det er egentlig ikke så vanskelig :-)

      Slett
  4. Ha ha - ja jeg husker også kløpulveret fra barndommen, det var ikke rart. Jeg skriver også lidt om Rogusa i dag i mit indlæg, lidt sjovt at du også lige har den oppe at vende.
    De to renæssanceroser ligner hinanden meget, det har du ret i, de er begge lidt sarte, men flot at de kan klare sig hos dig. Smuk hortensia du købte i foråret.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er morsomt at du også har hatt den oppelevelsen med kløpulveret, men sånn var det å vokse opp på den tiden. Vi har vel tenk de samme tankene da, siden vi skriver om det samme :-)
      Ja, de er omtrent helt umulig å se forskjell på. Jeg har kjøpt de nå i sommer, så om de kommer igjen til neste år gjenstår å se :-)
      Tusen takk!

      Slett
  5. Jeg er også sen til at få roser i haven. Mest fordi jeg læste og hørte så meget om sygdomme og at der skulle sprøjtes mod dit og dat. Men nu er de her og flere kommer til, så må jeg se hvordan det går på længere sigt. Der bliver ihvertfald ikke sprøjtet med gifte!
    Katte er så forskellige som mennesker men dejligt for Zfinxs at han er havnet i dit hjem hvor han kan være i fred og ro. Og så er han jo utrolig smuk at se på :)
    Rigtig god sommerdag! Klem Rose

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har jeg også lest, men jeg sprøyter heller ikke mine roser som deg.
      Katter er veldig forskjellige ja, og noen av de er veldig engstelige. Jeg prøver å gjøre så han skal ha det så godt som mulig, ja :-) Han er pen, ja, det synes jeg også.
      Ha en god weekend!

      Klem, Marit

      Slett
  6. Skønne Sfinx :-) Mine katte er også Maine Coone blandinger, men ikke så langhårede som han.
    Jeg kunne heller ikke lide roser i min barndom i 70'erne. Men så roser ikke også anderledes ud dengang? I dag er der mange flere historiske roser og Austin roser i omløb. Jeg har en Super Star i haven, og den minder mig om min barndoms roser. Jeg kan altså ikke lide den ... men den har fået lov til at blive stående ...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Han har veldig lang pels, ja.
      Nei, det er noe med 70 tallet og de rosene som var da, for de var ikke noe fine. Bortsett fra Peace som kom da, og den er jo fortsatt pen, men den er et unntak.
      Ja, det er jo bare å la det bli stående. Den har sikkert sine gode sider den også :-)

      Slett
  7. Roser er vakre synes jeg i andres hager, jeg har fortsatt et anstrengt forhold til dem og har ingen i hagen. Klematisen og Hortensiaen var vakre.

    Ha en fin fredag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det hadde jeg også før, men ikke nå. Nå liker jeg de veldig godt :-)

      Ha en fin helg!

      Slett
  8. such a sweet furry cat! love the double daisy and the soft shades of roses!

    SvarSlett
  9. Flotte roser du har, Marit. Jeg må ta til takke med rugosaer stort sett, men det er helt greit. Klart jeg synes de sarte typene er flotte, men det får bli med å nyte de på andres blogger. Hortensia er en måha hvert år, overvintrer du de? Og katten, ha-ha-ha, redd sin egen skygge og greier. Tar seg flott ut som vinduspynt med full kontroll iallefall.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det kan jeg forstå hos deg. Det finnes jo veldig mange flotte av de. De sarte typene går noen ganger her, og andre ganger ikke, så de er på grensen her.
      Jeg har tenkt å prøve å overvintre den i år, for den er jo så stor og kraftig. Setter den i kjelleren og håper det beste :-)
      Ja, han passer som vinduspynt ;-) Der er han helt trygg!

      Slett
  10. Så skjønn Zfinx er! Vakre roser, jeg har også blitt mer glad i roser med tiden. Rugosa likte jeg slett ikke i barndommen. Den blekgule revebjellen var fin.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er kanskje noe som kommer med alderen? :-)
      Ja, den er veldig søt og den har sådd seg selv.

      Slett
  11. Dejlige billeder, Marit - og Zfinx kan jeg slet ikke stå for. Hvor er det sjovt, at dine to katte er så forskellige af natur.
    Ha' en dejlig aften, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, er det ikke merkelig at to katter kan være så forskjellige!

      Ha en deilig dag, Gitte, klem!

      Slett
  12. Smaken endrer seg (heldigvis) med tiden. Jeg likte ikke akeleier, og nå er jeg nær å ha dilla:) Skulle ønske jeg også kunne få til roser!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, heldigvis! Jeg er sikker på at det er mange roser som du kan ha hos deg!

      Slett
  13. Sikke mange flotte roser du har. Jeg er først de seneste par år begyndt at have roser i haven.

    Hvor er det en skøn bangebuks du har.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, sånn er det her også.
      Ja, han er en skjønn reddhare :-)

      Slett
  14. Rosa rugosa hadde vi også i mitt barndomshjem. Den med enkel blomst sprer seg som ugress, mens de doble ikke gjør det. Så min favoritt av rugosa er de doble :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de doble er ikke så invasive. De er jo også veldig fine og dufter herlig!

      Slett
  15. Så flotte roser da Marit, ja bare lukten av roser kan skape minner.
    Flotte dobbel prestekrager og fine blomster.

    God fredag.

    SvarSlett
  16. Your roses and also the other flowers are wonderful! Your cat is a beauty .... I have also two cats - both always hiding when somebody visits. They stay under the bed for ours if necessary ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! The one cat does the same as yours, under the bed for cover :-)

      Slett
  17. I love your cat, he is so beautiful and looks as if he is the king of your home. I am glad you changed rose hate to rose love, they are so pretty and fragrant in the garden. You have a nice collection.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! I can tell that he is not acting as he was a king ;-)
      Yes, so am I!

      Slett
  18. Jag har inte varit någon ros-fantast jag heller, men de senaste åren har fler och fler rosor hittat hem till mig. Vackra bilder på dina rosor och lille Zfinx är så söt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sånn er det her også! Tusen takk!

      Klem, Marit

      Slett
  19. Ja, du verden :-)
    Rosa Rugosa var den eneste rugosasorten som var å få kjøpt på hagesentrene da jeg skulle handle mine første. Trodde og mente det skulle finnes noe mere spennende der ute et sted, og det gjorde jo det...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sånn var det her også. Rogusa i lange baner og heldigvis kom det flere sorter etterhvert.

      Slett
  20. Kære Marit
    Det er så dejligt at man kan ændre mening.
    En gang kunne jeg ikke lide sommerfuglebuske- nu elsker jeg dem...

    Kram
    JetteMajken

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Jette

      Ja, ikke sant! Meninger kan da endres på :-)
      Sommerfuglbusker er skjønne!

      Klem

      Slett
  21. Så gøy å lese om ditt forhold til roser! Ja, roser er virkelig ikke bare rugosa eller bensinstasjonskvaster. De du viser frem, var fine!!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, roser er veldig mye forskjellig, det er helt sikkert! :-)
      Tusen takk!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...