søndag 29. desember 2013

Dykk i arkivet, bokstavene V og W...

Siste runde med dykk i dag, og det er i grunnen på tide. Jeg slår i sammen V og W, for snart er det frøsåing som gjelder her, og det kan merkes på min mailboks. I dag har jeg gått på en frøsmell, og har bestilt masse frø som jeg egentlig ikke hadde tenkt å bestille, men så ble det sånn likevel. Det var bildene av Ullsalvie som fikk frem bestillingen, eller Salvia farinacea som den egentlig heter. Det er en ettårig blomst på disse kanter, og jeg leste at den kun tålte ned til -4, så den er ikke herdig i England en gang ;-) Men den blomstrer hele sommeren, så den er verdt å ha likevel.

I dag skinner solen her, og det er første gang på evigheter. Jeg leste at noen hadde funnet blåveis i Lier, så jeg må ut og se om det er noen blåveis her også.

Valmue 'Coral Reef'









'Vanilla Fraise'

Verbena bonariensis

'Winter Snow'

'White Christmas'

'War Paint'

Wayside King Royale'

Da vil jeg takke for alle hyggelige kommentarer på mine dykk i arkivet. Det er så hyggelig å lese dem alle sammen. I morgen kommer en årskavalkade, og så er det plutselig 2014 :)

46 kommentarer:

  1. They are BEAUTIFUL Marit......lovely colored peonie's

    Greetings, Joop

    SvarSlett
  2. Uwielbiam maki i hortensje, są śliczne. Pozdrawiam.
    Jeg elsker valmuer og hortensia er vakker. Hilsen.

    SvarSlett
  3. Takk for alle fine plantebilder du har lagt ut. De er til inspirasjon for kommende vår :-). Gleder meg til årskavalkaden i morgen også. Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, det var hyggelig sagt av deg :)
      Ha en fin dag!

      Slett
  4. Dine valmuer er helt vidunderlige, Marit, og hvor er det spændende, at der er fundet blå anemoner. Her skinner solen også i dag, og jeg vil ønske dig en rigtig god søndag! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! De er ikke funnet her, men på et sted hvor det blir tidlig bart. Men uansett er det veldig tidlig å finne de i desember, det har jeg aldri hørt om før.
      Her skinner solen også i dag og det er så flott å se den.
      Ha en deilig dag, klem!

      Slett
  5. Vilka underbara bilder Marit....=)
    Gott slut....!!!

    Kram Ninni

    SvarSlett
  6. Jeg ønsker deg et Godt Nyttår med mange vakre fotomuligheter.

    Hilsener, Joop

    Takk for alle de hyggelige kommentarene på bloggen min.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Joop

      Godt nyttår til deg også!

      Slett
  7. Vackra bilder! Gillar dina fina vallmo. Skulle gärna ha Vanilla Fraise.
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Valmuer er vakre, og til neste år skal jeg så mange av de.
      Vanilla Fraise er veldig vakker, og spesielt etter at den skifter til rosa.
      Klem Marit

      Slett
  8. Hei Marit! Det har vært så spennende å følge dine dykk. Valmuer og ikke minst kjempeverbena er favoritter her i hagen. Vakre bilder av vakre planter. Stikker innom i morgen for å se årskavalkaden. Gleder meg. Ha det så godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Det var hyggelig å høre. Valmuer er flotte planter og verbena også. De må jeg ha til neste sommer jeg også. Tusen takk!
      Ha det godt!

      Slett
  9. Hei Marit

    Ja så nåede du til vejs ende:)
    'War Paint' ser stor ud med markante blade - mon den har en blomst? :)

    Glæder mig til din årskavalkade!

    Ha en dejlig dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, så nådde jeg til veis ende til slutt :)
      'War Paint' er en spennende hosta som var en "hit" på Chelsey Flower show for noen år siden. Plutselig skulle alle ha tak i den. Den er vakker førsr på våren, men den blekner senere i sesongen. Den har nok en vakker blomst den også, men den har jeg ikke bilde av dessverre.

      Tusen takk!

      Ha en deilig dag!

      Slett
  10. Så mange fine ulike Valmuer du har i hagen, Syrenhortensiene er vakre busker.
    Det har begynt å rykke i min såfot også og frøbestilling er ikke så langt unna.

    Ha en fin søndag og jeg ser frem til Årskavalkaden!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg må ha mange av valmuene for de er så vakre. Syrinhortensia samer jeg på, så de er en favoritt her.
      Frøbestillingene kommer fort nå, ja :)

      Ha en fin mandag!

      Slett
  11. 'Vanilla Fraise' er lekker, spesielt når den begynner å få litt rosa i blomsten.
    Ha en fin romjulssøndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det synes jeg også, for jeg liker de rosa sjatteringene.
      Ha en fin mandag!

      Slett
  12. Skønne valmuer du har. Det er altså noget af det fineste!
    Det er dejligt at se på frø og drømme om havens flor.
    Godt Nytår!
    JetteMajken

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de er så vakre alle sammen av de :)
      Ja, nå er det endelig tid for å se på frøbestillinger, og det er ennå tid til å drømme om nye blomster.
      Godt nytt år til deg også!

      Slett
  13. Hej Marit
    Dejligt at I også har lidt solskin i dag. Jeg faldt også for War Paint, den ser flot ud, har aldrig set den før.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth

      Ja, det var så deilig å kunne se solen i går, og den skinner i dag også! :)
      Det er en flott hosta, og den har flotte tegninger tidlig på våren.

      Slett
  14. Åhhh, så mange fine=) Jeg lengter etter vår og sommer. og gleder meg til nytt hageår=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det gjør jeg også! :)

      Slett
  15. Her har solen også skinnet i dag :-) Hvor er dine valmuer bare skønne!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, er det ikke deilig å kunne se solen! Tusen takk!

      Slett
  16. Nydelige bilder! Det er så lett å gå på frösmeller - har full forståelse for at sånt kan skje:-)
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, jeg regnet med at du visste veldig godt hvordan det er :)

      Klem!

      Slett
  17. We have some beautiful sunny days too. Thank you very much for all your lovely comments this year and for your interesting flower alphabet, I enjoyed it very much.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nice to hear that you have sunny days too! It is always good to see the sun.
      Thank you very much for all your nice comments here on my blog too. I enjoy them very much!

      Slett
  18. Beautiful flowers!
    Marit, Happy New Year 2014!
    Lucia

    SvarSlett
  19. Jeg får helt vår-kløe he he, nydelig Marit.

    Ha en fin kveld fra Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er det tid for vårkløe! :-)

      Ha en fin dag!

      Slett
  20. Kjempefine valmuer! Skulle ønske jeg fikk til noen av de fylte :-) De har en tendens til å bli borte etter første året......

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de fylte valmuene er dessverre ikke like herdige som de enkle...

      Slett
  21. Takk for titten! Det gjør godt langt inn i sjelen å kose seg med sånne gledelige gjensyn :-) Ha en strålende mandag! Hilsen Marit :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var veldig hyggelig sagt av deg, Marit :)
      Ha en fin mandag du også!

      Slett
  22. Hej Marit!
    Jag har haft fullt upp och inte hunnit gå in till dig på flera dagar. Jag ser att det hänt mycket. Tre bokstäver som du dykt ner i arkivet och hämtat upp bilder på. Jag har suttit och tittat igenom dom alla och njutit. Har också läst dina väderrapporter och kan konstatera att vädret hos er verkar varit ungefär detsamma som hos oss. Vi har också haft massor av regn och vår trädgård har varit översvämmad. Igår var det uppehåll och solsken och det är det än så länge idag också. Nu har vattnet runnit undan och jag hoppas det får vara uppehåll ett tag. Ännu ingen snö i sikte hos oss.

    Ser att du har en hosta som heter "White Christmas". När jag var på Chelsea Flower Show så såg jag hela "Christmas-serien" av hostor. Jag tycker mycket om dom men har bara en själv, "Night before Christmas". Dom är inte så lätta att få tag på här.

    Såg att du beställt massor fröer. Det blir gärna mer än vad man tänkt från början. Jag ska beställa på torsdag tänkte jag. För mig blir det mest chili.

    Nu önskar jag dig ett gott slut på 2013 och ett Gott Nytt 2014!

    Tack för i år och kram från Anita

    SvarSlett
  23. Tack för titten bland dina V och W. Som du kanske anar spanar jag extra på Hostorna. Så bra att se dina bilder som komplement till andra man hittar på nätet. Ler igenkännande när jag läser om din fröbeställning. Skulle inte beställa såå mycket men så hittar jag roliga perenner. Antagligen kommer jag svära framåt vårkanten när ALLT krockar och de behöver skolas om. Den dagen den sorgen!

    Gott Slut! Kram, Carina

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...