søndag 1. desember 2013

Dykk i arkivet, bokstaven I...

Nesten så det meste har blåst bort i dag, vinden har vært oppe i over 12 m/s her, og det er mye her i innlandet! Søppelstativet og fuglebrettet har deiset i bakken. Nå håper jeg det er slutt på vind for en stund, for det har vært mye denne uken.

Nå er jeg kommet til bokstaven I og der er det i grunnen en planteslekt som dominerer, nemlig Iris! :)












Disse her er Iris sibirica, germanica, ensata og chrysographes. 
Det er en planteslekt jeg har veldig mange av her, og jeg blir aldri lei de :)

35 kommentarer:

  1. Iris er flott! De liker jo å bli delt og jeg liker ihvertfall at det blir flere av dem. Så var det å huske og å få tid til alt da......

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, iris er en flott blomst! De liker å bli delt ja, og det gjør ikke noe at en bare får flere av de :)

      Slett
  2. Iris er en af mine yndlingsblomster - sikke dejlige billeder, Marit!
    Her har vi også haft vældig meget blæst i de sidste dage.
    Ha' en rigtig god 1. december, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, der er vi veldig enige! Tusen takk!
      Det har blåst fryktelig her i det siste, men i dag er det helt stille heldigvis.
      Ha en fin dag, klem!

      Slett
  3. Liker iris! Har satt iris i høst, og gleder meg masse til våren! Her har det også blåst mye, og det er varmt og absolutt ikke 1. søndag i advent værmessig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør jeg også! Når du sier satt iris, er det da løker du mener? Nei, været i det siste har ikke minnet mye om vinter, men det blir nok mer kulde fremover tenker jeg, for dette vært kan jo ikke fortsette...

      Slett
  4. Dette er en bokstav jeg har gledet meg til - vet jo at du har mange Iflotte riser og at du er glad i dem! Jeg har fått helt Iris-dilla dette året, så det blir nok mange flere her etterhvert også:-)
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tenkte på deg når jeg skrev innlegget! Flott at du også har fått irisdilla! Det er en spennende planteslekt.

      Klem!

      Slett
  5. Litt rart , men deilig og se sommerblomster nu , sia snestormen uler utenfor vinduet mitt og stua lukter av røkelse , koser mæ inne med fyr i ovnen og julesanger fra en kanal på internett radioen :)
    Så du skjønner at æ e i skikkelig julemodus nu :)

    Fine bilder, æ glær må til sola snur og vi får lysere dager :)

    Ha en fin advent søndag :)

    Lisbeth :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nok mer rart for deg enn for meg, for her er det nesten som vår ute. Koselig at du er i julemodus! :)
      Ja, det gleder jeg meg til også!

      Ha en fin uke!

      Slett
  6. Du har imponerende mange vakre iris! Den første hadde veldig lekker farge.
    God adventsøndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har blitt en del planter og sorter etterhvert her ja :) Den fargen på den er veldig fin. Ha en fin dag!

      Slett
  7. Så vakre de er. Og så mange farger du har :-) Nydelig!

    SvarSlett
  8. Hei Marit

    Ja "I" er et godt bogstav - Når jeg søger i mine egne billeder kommer Iris også ind på en klar første plads (ITOH er nr 2).
    Det er noget flotte nogen du viser:)
    Og en anderledes Iris chrysographes - de sorte er jo selektioner, er dette den lyse variant?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, det er helt sikkert at I er en god bokstav! Du har nok mange på ITOH, ja :)
      Den heter 'Rubella' etter hva jeg vet denne chrysographes. Den har en fin farge.

      Ha en deilig dag!

      Slett
  9. Hej Marit! SÅ otroligt många fina iris du har! Lycka:)
    Önskar dig en fin adventskväll
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Maria! Tusen takk!

      Ha en fin ny uke!

      Klem Marit

      Slett
  10. Jeg glæder mig til at se i 2014 om nogen nye arter iris kan trives i min have, men ellers må jeg holde mig til de skønne iris sibirica, som du også har så mange af.
    Den sidste iris du viserer så smuk med de gule og sorte tegninger mod de rødlilla fald - hjerte suk...den måtte gerne bo hos mig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er morsomt å prøve ut nye sorter, men Iris sibirica er en av mine favoritter også. De er så vakre alle sammen. Ja, det er en vakker Iris chrusographes 'Rubella'. Den er veldig spesiell.

      Slett
  11. Iris er en av mine favoritter i hagen=) De er så utrolig søte og morsomme=) God advent=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mange som har iris som favoritt! Ha en fin ny uke :)

      Slett
  12. Marit it's a lovely post and your flowers have very nice colors.

    Greetings, Joop

    SvarSlett
  13. Beautiful are your Iiris photos, Marit!
    Greetings, SK

    SvarSlett
  14. Du har så mange skønne iris. God start på ugen.

    SvarSlett
  15. Nydelige Iris og bilder, du har så mange fine.

    God mandag fra Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ha en fin mandag du også :)

      Slett
  16. Dejligt med lidt iris her om vinteren:)
    De er rigtig fine,forskellige farver og typer,det skal blive godt med forår og sommer igen,hvor alle de nye iris kommer i blomst.
    Ha en rigtig fin dag:)

    SvarSlett
  17. Ja, ikke sant! :) Jeg lengter veldig etter vår og sommer igjen. Frøene fra deg har ikke kommet enda, men de kommer sikkert snart. Jeg sendte frøene til deg forrige onsdag, så jeg håper du får de snart.

    Ha en fin dag du også!

    SvarSlett
  18. Jag har riktigt längtat efter bokstaven i för jag förstod att det skulle bli en härlig bildkavalkad på dina fantastiska irisar. Nummer 3 uppifrån tycker jag mycket om. Min stora favorit är dock nummer 7 uppifrån. Den har så vackert blå färg och ditt foto är så vackert. Nummer 8 blev också en favorit då jag är väldigt förtjust i vitt. Fast egentligen är alla favoriter. Tack för en härlig irisbukett!

    Kram Anita

    SvarSlett
  19. Hej Marit
    Fantastiske irisbileder du viser. Hvor er de dog dejlige!
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...