tirsdag 31. desember 2013

Året som gikk...del 2

Jeg har vært på besøk hos min mor i dag, så derfor ble denne utgaven litt forsinket. Men bedre sent enn aldri  ikke sant?  ;-)

Jeg må starte opp i slutten av juni, for det var mye mer som blomstret da innimellom alt regnet.

Hagedammen 23. juni

'Ulla Silkens' som blomstrer

Ny innkjøpt clematis 

Magnolia sieboldii som blomstrer for første gang på mange år. Den vil absolutt ikke blomstre hvert år, så det er veldig gøy når den endelig gjør det :)

Iris sibirica

26. mai  Cypripedium tibeticum blomstrer etter et opphold på et halvt år i kjelleren sist vinter. Jeg er så spent på om den vil klare seg her...

Iris pseudacorus 'Berlin Tiger'

Iris germanica 'Loop de Loop'

1. juli og peonblomstringen er i full gang


Som det synes på steinene så regnet det fortsatt, men etter 3. juli kom det ikke regn på lange tider :)




2. juli hadde vi besøk av en bitteliten ekornunge på trappa



9. juli og nå er det tid for martagonliljene





De tre siste var helt nye i sommer
13. juli  Oversiktsbilde over en del av hagen

Ny i år, Verbascum chaixii

Astilber ved dammen

17. juli

Iris ensata

Se hvor høy denne ene Iris ensata ble!!



Monarda ved dammen 21. juli

4. august var det et fryktelig torden/regnvær her

Men etter det var det bare fint vær igjen

7. august er det til for dagliljeblomstring






17. august var den store sommerfugldagen

Hortensiaene blomstret

29.8  Rosene er på sitt flotteste nå, her er det 'Burgundy Ice'

og den nye yndlingen, 'Penny Lane'


Oppstamming og utgraving av nytt peonbed

12. september og dahlia i full blomst


Endelig har jeg fått høstanemoner i blomst

17.september kom endelig første forsendelsen av trepeoner


Jeg gleder meg til neste vår for å se om de er friske og fine

Det ble en utrolig flott sensommer og høst, dette bildet er fra 5. oktober


Her har den første frosten vært, 14. oktober

Den første snøen, 14.oktober

Fortsatt clematisblomstring til tross for frost, 24. oktober

Igjen barfrost og rim, 22. november

Nok en runde med snø og ekorn som koser seg med maten, 14. desember


Dette bildet er tatt i går, og da var det minus 3 og rim på bakken og is på dammen. Desember har vært utrolig vindfull og våt, men med noen dager innimellom med lett frost. I natt regnet det så mye at jeg våknet av det. En desember som kommer til å bli husket i lang tid...

Med dette bildet av Zfinx (som har lagt seg midt oppe i julelandsbyen) fra i dag ønsker jeg dere alle et riktig godt nytt (hage)år!

65 kommentarer:

  1. pretty irises, lilies and roses. the tiny squirrel made me smile as did your handsome cat. happy new year to you, marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Happy new year to you too, Theresa :)

      Slett
  2. Flott tilbakeblikk Marit…….ha det fint i det nye året.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ha et godt nytt år du også, Martin

      Slett
  3. Hei Marit.
    No har eg kosa meg og lest begge innlegga om hageåret 2013 hos deg. Imponerande arbeid og mykje fint å sjå. Så fint at eg har skreve ned plantenavn på ein lapp her :))
    Eg vil ønskje deg eit Godt nyttår med mange gode og fine hageopplevelsar.

    Varm klem frå MarJE.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei MarJE!

      Det var veldig hyggelig at du satte pris på alle bildene, og har notert ned navn. Det gleder meg veldig! Godt nytt hageår til deg også :)
      Stor klem fra Marit

      Slett
  4. Ja ligesom resten af 2013, vil december også blive husket i lang tid :)
    Godt du har Martagon liljerne med, dem glemte jeg. Håber dine trepeoner lykkes for dig.
    Godt nytår Marit.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth
      Ja, det har vært et spesielt år på alle måter værmessig. Jeg ønsker at vi får en like fin sommer som i år :)
      Godt nytt år til deg også.
      Klem

      Slett
  5. Hello Marit

    I wish you and your loved ones a fantastic 2014 with lots of love and happiness.

    Greetings, Joop

    thanks for all the nice comments on my blog.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Joop
      I wish you the same! Happy new year, and thanks for all your comments in 2013.
      Have a nice day!

      Slett
  6. Hei Marit! Jeg har skrevet det før, men jeg er så imponert over det vakre mangfoldet i hagen din. Det er så inspirerende å besøke deg. Jeg gleder meg noe vanvittig til våren og kanskje får vi en tidlig vår.
    Tusen hjertelig takk for alle kjempehyggelige kommentarer.
    Godt nytt år og hageår! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne! Tusen takk! Jeg håper også på en tidlig vår, og sånn det ser ut nå kan vi jo kanskje få det. Jeg så mange knopper på min hvite julerose i går.
      Tusen takk for alle hyggelige kommentarer i 2013!
      Godt nytt hageår!

      Slett
  7. Du har en helt enestående have! Og den lille egernunge kan jeg heller ikke stå for :-)
    Godt nyt år til dig og din familie, Marit - ha' en dejlig nytårsaften! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte!

      Godt nytt år til deg også, og ha en fin nyttårsdag, klem!

      Slett
  8. Vilken fin tillbakablick! Du har så otroligt många olika fina växter i trädgården, och så härliga projekt.
    Ser fram emot att följa dig 2014.
    Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Maria!

      Godt nytt år, og jeg gleder meg til å følge din blogg i 2014

      Klem Marit

      Slett
  9. Godt nytt år til deg og dine! Det var veldig fint å se på all den flotte blomstringa.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Godt nytt år til deg og dine også!

      Slett
  10. Hej Marit og godt nytår!

    Sikken et flot tilbageblik du har lavet - Det er svært at fremhæve noget fremfor noget andet men jeg må alligevel nævne dine martagoner - superflotte - og de nye i blomst allerede første år - det er usædvanligt!
    Og så selvfølgelig dine pæoner, og specielt rockiierne som du ved jeg glæder mig ekstra til at følge fremover.

    Tak for året som gik og godt nyt år!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Godt nytt år til deg også!
      Tusen takk. Ja, det er ikke lett å plukke frem bilder heller, for det er så mange bilder jeg har her :)
      Martagonliljene er jeg spesielt glad i, og jeg er spent på blomstringen i år.
      Peonene er jeg veldig glad i, og vi er begge spesielt glad i rockiiene! Du får nok høre mer om de :)
      Takk for alle kommentarer i 2013! Jeg gleder meg til å følge deg i det nye året :)

      Slett
  11. Også et rigtig godt nytår til dig. Jeg glæder mig til at følge med i 2014, ikke mindst til at se hvordan det går træpæonerne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ulla!

      Så koselig å høre i fra deg! Godt nytt år til deg også. Trepeonene kommer du til å høre mer om :)

      Slett
  12. Her var det mye lekkert! Flotte bilder!
    Gleder meg til å følge bloggen din videre i 2014.
    Godt nytt år, Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Mariann!
      Godt nytt år til deg også :)

      Slett
  13. Du har virkelig en flott hage med et utall av vakre blomster og busker. Magnolia siebollii var virkelig nydelig.

    Ønsker deg et flott nytt hageår!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den er vakker men vanskelig å få til å blomstre til tider.
      Ha et fint nytt hageår du også!

      Slett
  14. Takk for et flott år, Marit! Jeg lärer meg masse av å lese bloggen din og ikke minst får jeg tips om mange fine planter - det skal du ha en stor takk for!
    Gleder meg tiå å fölge deg i 2014 også!
    Stor klem fra Nora!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk det samme til deg, Nora! Jeg gleder meg til å følge din blog også :)

      Klem!

      Slett
  15. Godt Nytår
    Du har rigtig mange flotte planter og blomster så du kunne lave en kavalkade i hele januar:)
    Håber du vil få mange fine oplevelser i din have i 2014:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt nytt år til deg også, Jan! Tusen takk! Ja, jeg kunne nok ha tatt med enda flere bilder, men en gang må en si stopp også :)
      Jeg ønsker deg et flott hageår i Spania!

      Slett
  16. Dear Marit!
    Wonderful summary of the year. Your flowers are a real pride in the garden.
    There are many fantastic rarities. With great pleasure I admired your photos.
    Best wishes for a Happy New Year
    Greetings.
    Lucia

    SvarSlett
    Svar
    1. Dear Lucia!

      Thank you! I wish you a Happy New Year!

      Slett
  17. Godt nytt hageår!
    Flott tilbakeblikk på året, og som vanlig var det mye lekkert å se :-)
    Kjempeflott hage du har, og imponerende hvor fin den har blitt på kort tid!

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt nytt hageår til deg også!
      Tusen takk :)

      Slett
  18. Ja, det regna visst godt i begynnelsen av sommeren. men du og du så fint det ble etterhvert og så flott blomstring!
    Riktig Godt nyttår :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, heldigvis så ble været veldig mye bedre enn på begynnelsen av sommeren.
      Godt nytt år til deg også!

      Slett
  19. Gott Nytt trädgårdsår, Marit!
    Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt nytt hageår til deg også, Marika!

      Slett
  20. For noen lekre martagonliljer! Et gjensyn med ekornet er alltid koselig og bringer fram smilet :-) Perfekt avsluttet med vakre pus som har inntatt juledekorasjonen! Herlig :-) Jeg ønsker deg et strålende nytt år, i hagen så vell som ellers i livet! Klem. Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Godt nytt (hage)år til deg også, Marit!

      Slett
  21. Godt nytår til dig, Marit!
    Og sikke dejlige gensyn du byder på.
    Og hvor er det bare typisk katteopførsel at lægge sig lige oven i landsbyen :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt nytt år til deg også, Nana!
      Tusen takk! Ja, er ikke det typisk! Katter legger seg der de synes det passer best.

      Slett
  22. Så mange spennende planter du har! Jeg koser meg med bildene dine:)
    Riktig godt nytt hageår til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Godt nytt år til deg også!

      Slett
  23. Du har så många vackra växter i din trädgård. Jag bara njuter av all blomsterprakt. Dina pioner är fantastiska. Iris germanica 'Loop de Loop' var väldigt snygg. Och en av dagliljorna (den ljusgula med vinrött bilden längst ner av de tre) ser precis ut som en jag har. Jag tror det är samma sort. Kommer inte ihåg vad min heter men jag har det uppskrivet någonstans. Ser också att vädret hos er varit väldigt likt vädret hos oss. Väldigt blött och milt i december.

    Nu har vi gått in i ett nytt år. Jag ser fram mot det nya årets blogginlägg hos dig och önskar dig en god fortsättning på 2014!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg har heller ikke noe navn på den dagliljen, for den har jeg sådd fra frø. Men at den finnes som en egen navnesort kan jeg godt tenke meg, for det er en vakker daglilje.
      Ja, jeg tror vi har hatt ganske likt vær både i sommer/høst og vinter.
      Godt nytt år til deg også, og jeg gleder meg til å følge deg videre i 2014!

      Klem Marit

      Slett
  24. Åh sukk... kor æ glær mæ til sommeren når æ ser på bildene dine Mart ;)
    Kjempefine bilder.

    Lisbeth :O)))

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gjør jeg også, Lisbeth! Heldigvis går det fort mot våren nå :)
      Tusen takk!

      Slett
  25. Jag har nu följt din blogg en tid och vet att du har väldigt många spännande växter i din trädgård. Men jag har varit lite nyfiken på hur din trädgård ser ut i det stora hela. Därför var det så roligt att få se lite översiktsbilder i det här inlägget. Jag måste säga att jag inte blev besviken, du har en fantastisk trädgård! Blir spännande att följa dig även kommande år. Ha det gott/ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er ikke så flink til å ta oversiktbilder, for jeg er mer opptatt av en og en blomst :)
      Men det var jo bra at jeg tok med et oversiktsbilde av en del av hagen så du fikk sett det også :)
      Jeg gleder meg til å følge din blogg også i 2014!

      Klem Marit

      Slett
  26. Å så herlig det var å sjå alle desse flotte blomane!

    Vil ønskja deg og dine ein fortreffeleg godt nytt år! Me satsar på ein finfin hagesommar ikkje sant? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Godt nytt år til deg også!
      Jo, vi satser på det :)

      Slett
  27. Jeg vet ikke om noen som har så mange planter som deg :-)
    Gleder meg til å se peonene til våren!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, du kan nok ha rett i det ;-)
      Det gjør jeg også!

      Slett
  28. Ja, god fortsättning på det nya året!!!
    Underbara blomsterbilder, det får mig att längta.
    Här har vi inte sett rimfrost på länge, börjar fundera på om vi kommer att få någon vinter överhuvudtaget??? Vill ha lite av det också...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, jeg lengter etter våren jeg også. Her er det heller ikke vinter, men vi får nok litt vinter til slutt tror jeg innen det blir vår igjen.

      Slett
  29. Vakre bilder fra sommerens blomstring :)
    Bildet av sommerfuglen på rød solhatt er jo et mesterverk!
    Jeg liker headeren din.
    Ha en riktig godt nytt år!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ha et godt nytt år du også!

      Slett
  30. Herlig tur gjennom hagen din...spennende med trepeonene:)
    Ønsker deg en fin helg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir spennende å se til våren om det blir blomster på de. Ha en ny fin uke!

      Slett
  31. A very nice post Marit. A little summer on my pc ;-)

    I hope that you'll have a great week! ;-)
    Gert Jan Hermus
    dzjiedzjee.blogspot.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Gert Jan!

      I hope you will have a nice week too :)

      Slett
  32. Flott oppsummering av året. Og pusen tar jo prisen :O)

    UnaCita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja han er en luring som må være med på alt og helst legge seg der han ikke skal ;-)

      Slett
  33. Håller med det många redan skrivit du har fantastiska växter. Läser ikapp just nu. Vi ser ut att ha fler släkten än hostor gemensamt ;-) Ekorrungen tar hem priset för sötast i vart fall.

    Trädpioner - du visar väl bilder så småningom? Mina dog tyvärr i en flytt.

    Kram, Carina

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...