torsdag 26. september 2013

Fortsatt noe som blomstrer i hagen...

I natt var det høstens første frostnatt med - 0,1 grad i natt. Men det gjorde ikke noe skade på de dahliaene som fortsatt står ute. De andre er satt i drivhuset for da har jeg lenger glede av de. Flere av de har ennå ikke kommet i blomst, så jeg håper de rekker det innen det blir for kaldt.

Jeg fikk båret alt av ut og inn planter ned i kjelleren i går, og det var litt av en jobb. Til slutt fikk jeg hjelp til å få ned de tyngst pottene, for da sa armene stopp. Nå står 3 ampler med blodbeger, 2 pasjonsblomster, 2 fiken trær, 1 oliven, 4 agapanthus, 8 pelargonia, 2 fuchsia, 1 phormium og noe til som jeg ikke husker i farten der nede. Camelliaene er flyttet til en krok ute hvor de er mer beskyttet mot frost, men de kommer ikke inn enda. Calicarpa har fått lilla bær på noen av greinene, men resten rekker nok ikke å modne før det blir vinter tror jeg.

I dag har jeg kaster resten av blomstene i verandakassene, og satt opp fuglematstativer. Skjærene var på foringsbrettet før jeg rakk å gå inn, så de var sultne!

Pumpene i dammen er tatt opp og satt i kjelleren de også. Hva jeg skulle gjort uten den kjelleren vites ikke...

Her er camelliaknoppene som jeg lovte å vise til Lisbeth i Høneballehaven.
De er store og runde, og gir jo håp om blomstring en gang på vinteren.

Actaea simplex eller Høstormedrue som den kalles på norsk. Grusomt navn spør du meg..
Sølvlys kalles den i Danmark og det er et mye penere navn.

Clematis 'Dr. Ruppel'

'Burgundy Ice'

'Egeskov'

Begge begynner å se litt slitne ut, men så remonterer begge for annen gang i sommer. Da er det lov å se litt trøtte ut, ja... :)

Hydrangea paniculata 'Magic Fire'

Denen står nok litt for skyggefullt til å få noe 'Fire' på blomstene, men den er vakker bare som  hvit også synes jeg.

18 kommentarer:

  1. Every day is getting colder.
    Time to bury all the flowers in the basement.
    I hope that my camellia bloom in your home this winter.
    I send greetings.
    Have a good afternoon.
    Lucia

    SvarSlett
  2. Mye som skal gjøres for vinteren og frosten setter inn. Jeg har begynt så smått, men håper på flere fine dager så jeg får jobbet litt mer ute. Flotte blomster hos deg :)

    Ha en finfin dag.
    klem

    SvarSlett
  3. Det er godt du har en kælder :-) Sådan en savner jeg virkelig her. Sikke dejlige billeder! Her har vi haft en lun eftermiddag, men det var iskoldt i morges. Klem og ha' en rigtig god eftermiddag, Marit!

    SvarSlett
  4. i like that 2nd bloom very much!

    SvarSlett
  5. Hei! Den første frostnatten synes jeg alltid er trist. Vi har som deg en kjeller med god plass, så nå er det bare å bære inn. Det er godt jeg har høstferie fra i morgen. Ha det så godt! Anne

    SvarSlett
  6. Jeg hælder også mere til det danske navn sølvlys, det lyder pænere til den flotte plante.
    Sikke en masse potter du har samlet dig. Ikke noget at sige til, at armene føltes lidt lange.

    SvarSlett
  7. Å bære inn er litt av en jobb. Jeg er ikke så flink på overvintring. Bør øve meg litt mer på det=) Vibeke

    SvarSlett
  8. Også vi har kalde netter, men heldigvis ikke frost riktig enda. Litt av en jobb du har med alle plantene som skal inn for vinteren : )

    SvarSlett
  9. Tak for billedet af dine fine kamelia knopper, jeg glæder mig til at se den i blomst og mine egne også en gang :) For en gang skyld har vi et plantenavn som er mere poetisk, det er ellers sjældent, det sker, men sølvlys er nu pænere, og passer bedre til den smukke plante.
    Sikken et arbejde du har haft med at slæbe i kælderen, godt du fik hjælp til sidst.

    SvarSlett
  10. Litt av en jobb du har gjort med å sette potteplantene til overvintring. Det er noe godt med å rydde bort og klargjøre for de hyggelige tingene som høsten har å by på...som fuglematere:) Gleder meg til våre gjester med vinger kommer tilbake. Jammen er det liv og røre i hagen din fremdeles.

    SvarSlett
  11. Sølvlys er et pent navn. Og en vakker plante :-)

    SvarSlett
  12. Godt å være i rute med alt som skal inn før frosten. Nydelig blomstring hos deg. Her har hjorten tatt en tidlig høstbeskjæring på det meste av roser. Men syrinhortensiaen blomstrer flott fremdeles hos meg også.

    SvarSlett
  13. My compliments that you make almost every day a new post Marit. I hope the frost is not going to be a problem already for your gardenplants. Overhere at night above 10C so no worries at the moment about the plants.
    Have a wonderful evening Marit.

    SvarSlett
  14. Så mye fint som fortsatt blomstrer hos deg, selv om høsten har tatt tak. Du må nyte det så lenge det varer.
    Ønsker deg en fin kveld. Klem

    SvarSlett
  15. Så många rosor som blommar fortsatt hos dig. Aha, har du haft frost, vilken tur att dahliorna klarade sig. Ser att jag missat lite hos dig, mitt internet har varit dåligt. Tror vi får byta leverantör.
    Ha det gott Marit
    Kram Maria

    SvarSlett
  16. Sølvlys ja, utrolig mye vakrere på dansk! Den dufter jo fantastisk, er søt i bedet og nyttig i samplantninger - så hvorfor ikke gi den et vakrere navn enn høstormedrue?? Jeg blir matt.

    Da er det høst til og med med bittelitt minusgrader hos deg - håper du likevel får masse fine høstdager med sol og flott fargespill i hagen! Gylne spaserturer og naturopplevelser i fleng ønskes deg. KLEM

    SvarSlett
  17. Vad härligt att det är så mycket som blommar fortfarande, man vill ju njuta ända in i det sista. Vi har också haft nattfrost, så nu är det slut på det roliga för den här gången. Men snart är det sommar igen!/ Kram Titti

    SvarSlett
  18. Tusen takk for alle hyggelige kommentarer. Det er fortsatt mye som blomstrer her, enn så lenge. Nattefrost i natt og snart er det vinter. Vi får lengte etter våren og håpe på en kort vinter.

    SvarSlett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...