søndag 5. mai 2013

Vårtegn...

Det er nesten utrolig hvor lite som har skjedd i hagen på to uker. Det har nærmest stått stille, men forklaringen er jo det kjølige været. Yr.no  lovte slutt på nattefrost, men i dag kl. 06.00 var det - 1, 3 her.
Jeg har satt ut alt av stauder, og har ikke dekket noen av de. Jeg er nesten nervøs for å gå bort for å kikke...

I går gikk jeg en runde i hagen og fant da noen flere tegn på at det snart blir mer blomstring her. Under her er det veldig mange bilder av blåveis/hepatica. De er alle fotografert på forskjellige steder her, så det begynner virkelig å bli mange av de i hagen. Maurene sprer frøene på de, og de er det mange av her (maurene altså)
Gledelig å se at det dukker opp blåveis i alle bed :-)

Blå

Lilla

Lilla

Snøklokker

Nok en tue med snøklokker. Gledelig at de har begynt å spre seg

Hvitveis/ Anemone nemorosa er det veldig mye av her

I fjor høst satte jeg ned masse løker av Iris reticulata, men bare en eneste så jeg i går...
Håper at det dukker opp noen flere!


Hvit


En stakkars helleborus har overlevd. Resten ser helt råtne ut...

Endelig en påskelilje med knopp! Den står midt på plenen under en furu. Jeg gleder meg til den springer ut...

Bli med!
Klikk på bildet og se flere vårtegn :-)

Ha en flott søndag!

45 kommentarer:

  1. Myrerne måtte også gerne sprede blåveis i min have, den er bare så sød en plante.
    Spændende om du ser flere iris!
    Også en god søndag til dig

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er virkelig en søt plante! Jeg er glad for at maurene sprer frøene, så de dukker opp overalt her :-)
      Ja, jeg håper jo at det kommer flere av irisene!

      Slett
  2. De första vårblommorna är så efterlängtade, vad fina de är.
    Hoppas det snart blir varmt, ha en skön söndag.
    /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er virkelig etterlengtede når de først dukker opp. Etter en så lang og kald vinter, så blir en jo bare glad av å se de første.
      Ja. nå må varmen bare komme. Ha en skjønn søndag du også!

      Slett
  3. Ja blåveis er sød, hvor er det underligt at se, at du først skal ikke med snøklokker nu. Men du har meget at glæde dig til, selvom det går langsomt, det har det også gjort her, men pludselig går det stærkt. Det ved vi heldigvis.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en vakker blomst. Du hadde jo snøklokker for lenge siden, men her har det vært så kaldt at de har stått på stedet hvil i flere uker. Når det har vært så kaldt som her, så skjer det jo ikke noe med de. Ja, jeg får glede meg over alt som blomstrer nå, og det som kommer senere. Mye å glede seg til fremover!
      Ja, det er godt at vi vet det :-)

      Slett
  4. Hei Marit!
    Kjempe flotte vårtegn. Jeg så blåveis en dag jeg gikk tur. Dem er så søte.

    Ønsker deg en fin søndag. Jeg skal sørge for at snøen forsvinner.

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Vivi!

      Blåveis er søte blomster ja, og de er heldigvis lette å få til.
      Ha en fin søndag du også. Ja, du må få vekk snøen hos deg :-)

      Klem!

      Slett
  5. Kan ikke akkurat si at jeg missunner deg kuldegradene nei. Men det ser nå ut til at våren har kommet? Mange flotte blåveis i hagen din! De får jeg heller aldri nok av : ) fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, de er det nok ingen som misunner meg ;-) Blåveis får en ikke nok av, så jeg er glad for at det stadig blir flere av de her :-)
      Ha en fin søndag du også!

      Slett
  6. Hei Marit

    Det var ikke godt med frosten inat - håber dine udplantnings planter har overlevet!
    Og nu kommer varmen for en stund - de har lovet +24c ved mit hus i Värmland på onsdag - mon ikke du også får del i den?
    Der oppe har jeg jo rigtig mange H. nobilis - de er lidt specielle - de har ekstra mange kronblade - nogle op mod de 18. Lidt ligesom dit tredie sidste billede:)

    Du må have en dejlig søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er ergelig at sånt skal komme når en tror at frosten er over for denne gang. Jeg skal se på de nå snart... :-)

      Det hørtes veldig varmt ut i Sverige, så jeg håper at litt av den varmen tar veien hit også!

      Ja, det er flere av de som har riktig mange kronblader. Hyggelig at du også har mange hepatica hos deg.

      Ha en flott søndag!

      Slett
  7. Det er så koselig med vårtegn i hagen=) Både blåveis og iris er veldig søte. Vårblomstrende iris står helt klart på min ønskeliste=) Det går tregt her også, om det er noen trøst! Det er så utrolig kjedelig å vente på finvær og varme. Skjønner ikke hvorfor jeg gjør det hvert eneste år!!! Vi får håpe varmen kommer til uka=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er virkelig hyggelig med blåveis i hagen. Det gikk ikek så bra med mine iris, men håper jo at flere har klart vinteren.

      Det er kjedelig å vente på våren og varmen. Jeg tror at vi egentlig bor i feil land :-)

      Ha en fin søndag, Vibeke!

      Slett
  8. Veldig hyggelig når blåveisen sprer seg :-)
    Jeg lurer også veldig på alle I. reticulata. Satte flere sorter i høst. Bare sene, eller?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert! Det er jo lov å håpe at de bare er sene, for jeg så plutselig noen flere i dag. Så det er lov å håpe at det dukker opp noen flere hos deg også!

      Slett
  9. Åh, vad många fina vårtecken! Hoppas det blir varmare och sätter fart hos dig ordentligt.
    Ha en fortsatt fin söndag.
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det får vi håpe. I dag har det vært et fantastisk vær her med 18 grader. Håper at det fortsetter :-)
      Ha en ny fin uke!

      Klem Marit

      Slett
  10. Det var mange nydelige små Blåveis og Hvitveis som blomstrer hos deg nå.

    Ha en fortsatt fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, endelig har de satt i gang blomstringen.

      Ha en ny fin uke!

      Slett
  11. Your Hepaticas are so beautiful! And....... Spring is coming in your country too, you can expect every day more colour now.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, they are so lovely. Today it has been a wonderful day with 18 degrees! It was like summer :-)
      I guess I will se more flowers in the time to come.

      Slett
  12. Flotte blåveis i hagen - det eksploderer nok snart av blomster og løv i hagen din også. Nå har det skjedd mye her i Eplehagen bare i dag er det enormt mye grønnere enn i går. Håper det julerosene ikke er så råtne som du tror! Klem fra Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Beklager alle skriveleifene ... det går litt fort noen ganger.

      Slett
    2. Ja, nå går det kjempefort. Hele plenen her har blitt grønn i løpet av få dager. Regnet og varmen gjør sitt til at det blir fort grønt nå. Nei, det gjenstår å se hva som kommer opp etterhvert av juleroser.

      Skriveleifene er lett å få til, det får jeg også mange ganger :-)

      Klem fra Marit

      Slett
  13. Åh så fine billeder - har dine stauder klaret den kolde nat? Her har vi haft 20 grader i dag, og mange japanske kirsebærtræer er sprunget ud.
    Ønsker dig en dejlig dag, Marit, klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, det gikk helt fint med staudene, så jeg tror at det ikke var kaldt så veldig lenge. Her har det vært 18,5 grader i dag og det var nesten som sommer. Jeg kan tenke meg at kirsebærtrærne er fine hos dere. De er jo så skjønne!

      Ha en ny fin uke, klem!

      Slett
  14. Blåveis er jo bare så nydelig! For ikke å snakke om snøklokker :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, alle vårblomster er like vakre. Jeg er like glad i alle sammen :-)

      Slett
  15. Så mange blåveis du har!
    Jeg har bare den ene lille tua, får håpe det er noen velvillige maur som kan spre litt frø her også. Jeg vil gjerne ha fler:)
    Det kan godt hende at det dukker opp flere iris etter hvert, her begynte det også med en stakkars en, jeg trodde de var gått ut i år, men etter noen dager dukket det opp flere selv om en god del ikke har klart vinteren i år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, her har det blitt mange i løpet av få år. Det er jeg veldig glad for. Ja, allerede i dag så jeg flere skudd, så de blir nok flere ser det ut som :-) Denne vinteren har vært hard ja, så det er ikke godt å si hva som har klart seg ennå.

      Slett
  16. Mange nydelige vårtegn! Blåveis er vel noe av det vakreste :-). Min ene hvite julerose har også tatt kvelden. Det var fryktelig vått i fjor. Mine tidlig-iris som jeg satte i fjor er dukket opp, men blomstrer ikke ennå. Vi får nok bare vente.... Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er veldig glad i blåveis, og det finnes også så maneg spennende sorter. Ja, med alt regnet som kom i fjor, og da med barfrost før jul, så var det nok flere som ikke tålte det. Håper at dine iris snart springer ut!

      Ha en fin ny uke du også!

      Slett
  17. Så nydelige vårtegn hos deg! Nå håper jeg at vinteren og kuldegradene snart slipper taket om hagen din og så krysser jeg fingrene for at alle dine nydelige Helleborus våkner til liv igjen!!!
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mye fint som har begynt å blomstre nå. I dag har det vært som sommer her, så det skifter fort dette været. Jeg håper også at flere dukker opp nå som varmen har kommet. Det gjenstår å se.

      Klem!

      Slett
  18. Mange fine vårtegn til tross for kulde hos deg. Håper den slipper våren ordentlig til snart! Artig nytt om at mauren frakter blåveis frø. Da er det stort håp om spredning hos meg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo litt til tross for at det har vært iskaldt de siste 14 dagene. Nå er det endelig blitt varme her også. Ja, blåveisfrøene er klebrige og setter seg fast på beina til mauren. Det er derfor de kan dukke opp både her og der, for de kan spire langt i fra blåveistua. Håper du får veldig mange hos deg :-)

      Slett
  19. Nydelige vårtegn i hagen din.

    SvarSlett
  20. SÅ herlige vårtegn. Blåveis er nydelig. Og du har mange fiiine :) ønsker deg en fin ny uke. klemmer Merethe

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så vakre! Ha en ny fin uke du også. Klem Marit

      Slett
  21. Flotte forårsblomster du viser. Ønsker dig en god mandag:) Knus Hanne Bente

    SvarSlett
  22. Nydelig blomstring! Endelig kommer de nydeligste farger sprettende opp av jorda. Blåveisene dine er så søte og nydelige snøklokker:)

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...