søndag 26. mai 2013

Vårtegn # 11...

I går var det nok en deilig dag som ble tilbrakt ute hele dagen. Det gjelder å utnytte de fine dagene mens de er her. Jeg har hentet opp mine store agapanthus fra kjelleren, og de står nå i drivhuset for å tilvenne seg det sterke lyset som er ute. Det går bedre når de står der i noen dager, men selv der er lyset egentlig for sterkt for de plantene som har bodd i kjelleren under lys i et halvt år. Nå har jeg fått plantet i ampler som henger på veggen, og det er stadige noe nytt som blir flyttet ut av planter. Her om dagen var jeg på Plantasjen, og hjem ble det med en ny rhododendron. Jeg får ta bilde av den en annen dag, men sorten heter 'Nova Zembla'

Jeg fikk også plantet ned alle de martagonliljene jeg kjøpte i fjor høst som sto i en kald trappegang i hele vinter, men som overlevde. Det var en viss spenning knyttet til det eksperimentet, men det gikk bra. Jeg fikk også plantet ut de 10 martagonliljene jeg kjøpte i vår fra Eurobulb. Jeg har plantet disse i forkant av en liten thujahekk jeg har, så det skal bli spennende om de vil trives der. Det er bare sol der halve dagen, og det virker som de trives med det. Flere av de hadde knopper, så det kommer nok bilder av de etterhvert.

Vårtegnene er mange for tiden, og det er vel like greit å vise frem noen ?  ;-)

Lyseblå perleblomster, Muscari

Ukjent trillium inntil den blomstrer... Men den er dekorativ uten blomster også, for denne har så flott mønster i bladene

Vårens minste? I fjor så jeg rosa perleblomster for første gang, og måtte jo selvsagt bestille det. Det er så vidt at det rosa synes, men jeg kommer tilbake med bilder av de når de har blitt litt større. Enn så lenge er det de minste perleblomster jeg noen gang har sett...

Ikke enkelt å få noe godt bilde av denne, for blomstene henger rett ned...

Trillium erectum

Angående søte rosa blomster, så må vel denne stikke av med prisen for den miste og søteste? Dere ser vel hvor store barnålene er...

Hepatica henryi 'Rosea Plena'

Hacquetia epipactis

Hacquetia epipactis 'Thor'

Til slutt Trillium pusilum. Dette tror jeg må være en av de minste trillium som finnes. Knappe 5 cm høy...

Klikk på bildet og se flere vårtegn!

Jeg ønsker alle en fin søndag!

50 kommentarer:

  1. Så mange søte blomster, og den lille rosa var veldig, veldig søt=) Håper du får finvær i dag også, slik at du kan tilbringe nok en dag i hagen=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, den lille rosa er så søt. Kunne godt hatt flere sånne i hagen. Det var kjempefint vær i hele går, men nå regnet det igjen...

      Ha en ny fin uke!

      Slett
  2. Ja det er store kontraster i været Marit, men denne helgen har vært flott da.
    I dag var det 14 grader når jeg stod opp kl 0800, herlig måtte det vare.
    Så fine blomster, du har så mange fine jeg ikke har kjennskap til, artig å se på bildene dine.

    Ha en strålende søndag, klem fra Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skal være sikkert. Det har vært en herlig helg, men nå er det regnvær igjen. De få fine dagene går så alt for fort. Tusen takk!

      Ha en fin mandag. Klem fra Marit

      Slett
  3. I love the Trillium's in your garden. I don't have them in my garden. Never saw a pink Hepatica before she is gorgeous. I hope your Agapantus is bring you a lot of beautiful flowers.
    Have a wonderful sunday Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, Trillium is a very beautiful flower. It's sad that you don't have them in your garden. Last year one agapanthus had some flowers, so I hpoe it will bloom this year too.

      Have a wonderful Monday, Marijke!

      Slett
  4. Mange skikkelig fine vårblomster - likte den lille rosa blåveisen (hepatica). Så bra det gikk bra med martagonliljene!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Den rosa blåveisen er veldig søt, ja. Jeg håper at de vil trives nå som de er plantet ut :-)

      Slett
  5. Många fina blomster, den rosa vitsippan är underbar.
    Ha en skön söndag /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er så søt den lille rosa blåveisen. Ha en ny fin uke!

      Slett
  6. Så många fina vårtecken du visar! Hos mig har de flesta vårblommorna nästan blommat över, bara en och annan kvar. Vi har haft 20 grader varmt sista dagarna och då går allt så fort. Ha en skön Söndag!/ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det går fort når det blir så varmt. Vårblomster tåler ikke det. Ha en ny fin uke!

      Slett
  7. Nu er der da mange fine vårtegn hos dig! Jeg har da aldrig før set rosa perlehyacint. Den er sød. Hav en god søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Den rosa perleblomsten så jeg først hos Claus Dalby, så den er nok å få tak i Danmark også. Jeg bestilte mine fra Bakker i fjor høst.

      Ha en deilig tirsdag!

      Slett
  8. Det er smukt at se alle dine vårtegn! Her til morgen var nogle af mine akelejer sprunget ud - det så spændende at se fra dag til dag, hvad der nu er sket :-)
    Ha' en rigtig dejlig søndag, Marit! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg så dine vakre akeleier på bloggen din i går, men jeg hadde internettproblemer her så jeg fikk ikke kommentert hos deg.
      Ja, det skjer mye fra dag til dag nå.

      Ha en deilig tirsdag, klem!

      Slett
  9. Lovely Trilliums and Hepatica. Good that your Lilium martagon survived. I planted them once, but after one year they disappeared and I did not try again because the bulbs are very expensive here.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Yes, the martagon can be difficult here as well, but I have tried them several times, and they grows good here nor. I have bought some of the bulbs from Netherland, and yes, they are expencive ;-)

      Slett
  10. Så mye flott du viser idag!
    Håper du har en fin dag i hegen!
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg hadde en strålende helg som ble tilbrakt ute i hagen.

      Klem!

      Slett
  11. Mange spennende vårblomster du har i hagen, Trilliumene var søte.

    Ha en fortsatt fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Trillium er søte bloster, ja!

      Ha en fin tirsdag!

      Slett
  12. Ja, man må nyte finværet når man er så heldig og ha sola og varmen hos seg.
    Inatt har vi hatt det kaldt, trur det har vore bare 3-4 +, men det ser ut til og ha gått bra med de få sommerblomstrene æ har plantet ut, mestparten hadde æ båret inn igjen i drivhuset, for æ viste det kom til og bli kaldt inatt, nu har vi fått tilbake varmen så æ har våget mæ og plantet ut litt mere blomster idag.

    Så masse fint du har i hagen din , kjempefine bilder.

    Ha en fortsatt fin søndag.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, finværet må nytes mens en har det. Plutselig så snur det igjen. Tusen takk!

      Ha en fin tirsdag!

      Slett
  13. Hei Marit

    Det var godt nok en stor mængde Martagon liljer! - De må vel være med skud nu?
    Håber de klarer det - jeg har ikke selv så meget held med at flytte på dem -
    Thujahæk - pas på ph-værdien, martogoner kan jo godt lide høj ph værdi, og Thuja sænker den (som så mange andre nåletræer).

    Men med dine grønne fingre tror jeg det hele vil lykkes;)

    Godt at se lidt flere fine Trillium!

    Du må have en dejlig dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, de fleste hadde store skudd og blomsterknopper. De har inntil nå stått i potter, så jeg tror at plantingen av de gikk helt fint! Det har ikke jeg tenk på det med ph verdien. Jeg får heller gjødsle de godt, for det var det eneste stedet jeg hadde plass til de ;-)

      Tusen takk!

      Ha en deilig dag du også!

      Slett
    2. Kender ikke din jord, er der kalk i den? Ellers ville jeg nok tilføre lidt der, Marit:)

      Slett
    3. Nei, det er nok ikke så mye kalk her, det er mest leirejord. Det har en gang for lenge siden vært hav her ;-) Antar at den er ganske sur?

      Slett
  14. Deilig å se så masse vårtegn. Masse flotte blomster.

    Ha en flott dag!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ha en flott dag du også :-)

      Slett
  15. Så mange fine vårtegn hos deg. Kjekt at finværet har kommet til deg etter noen våte og mistrøstige. Det blir nok et herlig syn med alle martagonliljene dine. Jeg har en rosa sort, som har vokst i hagen siden tidenes morgen. De er så fine. Artig med rosa perleblomst. Det har jeg verken sett eller hørt om før nå. Så bittesmå og søte de var:) Ha en fin søndag. Måtte godværet vare.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var helt supert i helgen, men nå er det tilbake til regnet og gråværet. Jeg håper at de vil bli fine når de bare får slått seg til. De rosa har jeg nettopp plantet for de har jeg ikke fra før. Jeg har bare vinrøde og hvite fra før. Jeg så den rosa perleblomsten på bloggen til Claus Dalby i fjor høst, og fant den til salgs hos Bakker i fjor. Ja, de er veldig små nå, men håper at de kan vokse seg litt større.

      Godværet får vi håpe at kommer tilbake igjen snart.

      Ha en fin tirsdag!

      Slett
  16. Så masse fine blomar :)
    Herleg tid me er inne i nå :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Ja, det er en virkelig herlig tid nå med alt som dukker opp av blomster :-)

      Slett
  17. Så mange fine blomster. Nova Zembla blir bra! Må ta meg en Plantasjen-tur snart jeg også ;) Har jo noen penger å bruke opp... Og så blogger vi visst om Trillium begge to i dag. Mulig du må komme og hjelpe meg med artsbestemming etter hvert.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nova Zembla har en nydelig farge som passer fint inn i alt det rosa jeg har fra før i hagen :-) Jeg har nettopp brukt opp resten av gavekortet, og det har kommet veldig godt med. Kunne godt tenke meg flere sånne gavekort ;-)

      Jeg skal gjerne prøve å hjelpe deg med trilliumbestemmingen. Det er jo ikke sikkert at jeg kan det, men prøver så gjerne.

      Slett
  18. Masse nydelige, søte små vårblomster! De var veldig sjarmerende. Takk for titten! :)

    SvarSlett
  19. Welcome Marit!
      In your garden a lot going on.
    There are always new plants and bloom.
    Ends May already, soon the summer ...
    For me, cold, cloudy and a little rainy.
    I wish you a nice day.
    Regards:)
    Lucia

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Lucia!

      Yes, this spring has gone very quickly, and it is already soon June... Here it is rain and cold weather too. I wish you a nice day too! :-)

      Slett
  20. Masse spennende i bedene dine:))
    Ja..vi utnytter hver fin dag til haging..og så får vi litt vann av og til:)
    God ny uke:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, hver eneste dag med opphold må utnyttes :-)
      Litt vann får vi stadig vekk, så vannslangen får ligge helt i ro.

      Ha en fin ny uke du også!

      Slett
  21. Hei igjen Marit. Ser du liker de røde Maria nøklblommene mine. Hvis du vil ha noen, så sender jeg gjerne til deg. Bare å gi lyd:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jannibele

      Det hadde vært supert hvis du hadde en liten plante å gi bort. Den har jeg aldri sett rundt her.

      Slett
  22. Flotte bilder! Har hatt en agaphantus, men fikk den aldri til å blomstre. Spennende å høre hva du gjør med din :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. De er absolutt ikke av de enkleste å få i blomst dessverre. Jeg har lest at de liker å ha det trangt i pottene, og at de liker godt med gjødsel på våren. Jeg gjorde ikke noe spesielt i fjor med den ene jeg fikk blomst på, så jeg var vel bare heldig antar jeg :-)

      Slett
    2. Tror du har mer "grønne fingre" enn de fleste :-)

      Slett
  23. Thank you! It is very nice to hear from you :-)

    SvarSlett
  24. Flotte vårtegn & fine bilder.
    Alltid koselig å titte innom deg.
    Ha en super tirsdag.
    Klem Christina

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Alltid hyggelig å høre i fra deg. Ha en fin tirsdag du også!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...