tirsdag 21. mai 2013

Snart ny flom, og rikt dyreliv...

For å starte med flommen som jeg antar kommer, så har NVE sendt ut flomvasel. De snakker om samme mengde vann som med flommen i 2007. Jeg hørte om dette på radioen i dag, men det som overrasker meg at de ikke nevner Numedalslågen i dette varselet. I 2007 som de refererer til var første våren vi bodde her. Det er den verste flommen jeg har opplevd. Det var helt uhyggelig mildt sagt. I går summerte jeg det de meldte her for i morgen som det verste estimatet og det var ca 120 mm med nedbør. Nå har de endret det til samme mengde over to dager. altså onsdag og torsdag, men det hjelper ikke så veldig mye. Jeg håper jo at de tar helt feil...

Her er bilde fra flommen i 2007

Dette er et pumpehus hvor det sitter en kjempestor pumpe som bøndene her bruket til et vanningsanlegg for å vanne jordene rundt her. Den gangen måtte de tilkalle en elektriker som måtte komme på kort varsel og skru ut hele pumpen. Som dere ser på bildet så var det helt nødvendig, for etter kort tid så sto vannet så høyt som dere ser det på bildet. Dette er mange meter over Numedalslågen, men det var så mye vann i den at den gikk langt over sin bredder. Jeg håper at det ikke blir sånn denne gangen siden de ikke nevner den elven i varselet, men jeg føler meg ikke trygg. Med det regnet friskt i minne som kom i fjor i august når vi fikk 100 mm med regn på nøyaktig et døgn som ikke var meldt det heller, så føler jeg meg langt fra trygg. Da forsvant veien her, så det er bare å følge med i morgen.

Så over til dyrelivet her. På søndag hadde vi besøk av datter og samboer, og han er en aktiv fotograf. Men denne gangen satte foto objektet seg på linsen hans så han ikke fikk fotografert det han ville ;-)



Er det noen som vet hva dette er for noe?

Mens vi satt ute og spiste middag så hørte jeg noe ved siden av meg som raslet. Jeg kikket ned i et bed som ennå ikke er renset og der ser jeg en padde.


Den har kanskje overvintret i bedet mitt, men nå har den gått avgårde. Det ble nok for mye støy for den mens vi satt her :-)


Endelig er humlene her...

...og endelig blomstrer den første Trillium grandiflorum

Ha en fin dag!

40 kommentarer:

  1. Hei Marit

    Her har DMI netop udsendt varsel om 30-40mm på 6 timer, så vi får også en del vand!
    Når man tænker på at vi for en uge siden klagede over tørke;)

    Håber at din elv holder sig for sig selv - og at din vej ikke bliver spulet bort!

    Har set det festlige insekt før (i Värmland) men har ikke navnet.

    Godt at se din Trillium - flot stor ren hvid blomst:)

    Held og lykke med vejret og ha en dejlig dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dere i Danmark har nok hatt det tørrere enn her, for det er kommet ca 100 mm med regn så langt denne måneden. Så her er det ikke akkurat tørt, nei :-)

      Det er opphold og stille før stormen her nå, men det gjenstår å se hvor mye det kommer. Håper på det beste.

      Nei, hva det heter er ikke godt å si.

      Den hvite trillium er pen, ja. De er så rene og fine.

      Ha en deilig aften.

      Slett
  2. Nå har de flyttet på regnet så mange dager at jeg håper det bare ikke kommer i så store mengder. Krysser fingrene for deg!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er lov å håpe på at det ikke skal komme så mye regn :-)

      Slett
  3. Håper virkelig dere slipper storflom. Ikke noe hyggelig i det hele tatt. Her regner det i strie strømmer, skal snart ut for å sjekke hvor mye det har kommet i natt. Vil ikke ha alt dette regnet men det får jeg ikke gjort noe med. SÅ fin Trillium i blomst hos deg. Ha en fin fin dag. Klemmer Merethe

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, storflom er alltid ekkelt. Og den som var i 2007 kalte de for en 50 års flom. Skal si at årene går fort hvis det er en sånn vi får igjen... Dessverre får vi ikke gjort noe med det, nei.
      Trilliumen er en nydelig blomst :-)
      Ha en fin kveld. Klem Marit

      Slett
  4. Uha, det er meget vand på kort tid - jeg håber, vejrtjenesten tager fejl! Her i landet er vi også begyndt at få skybrud med enorme mængder vand på kort tid.
    Jeg er ikke god til at huske navne på insekter, men det kunne være sjovt, hvis nogen kender navnet. Klem og ha' en dejlig dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er virkelig mye vann, så jeg håper at de tar feil denne gangen. Været kommer sydfra, så det er nok mulig at det er det samme nedbørsområde som vi får etter dere. Ingen har så langt kunnet si meg navnet på det, men håper jo at jeg kan finne ut hva det heter. Ha en god aften, klem!

      Slett
  5. Uff,håper virkelig vermeldingane slår feil denne gangen. Det er ikkje slik ein vil ha det no når det skal bli sommar. Heilt utrulige kva mender vatn det var i 2007 hjå deg. Skulle tru ein kunne få sleppe unna no etter den kalde televinteren.
    Humlene dei surrar fint og eg synest det er veldig mykje av dei også. Håper bestanden er på veg opp igjen.
    Artig med padde i hagen.
    Kryssar fingrane og håper det beste, klem frå MarJE.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det håper jeg også. Det var skremmende i 2007, for det ble veldig mye vann på en gang. Det har vært mye dårlig vær, ja, så det hadde vært deilig med en varm sommer.
      Får håpe humlene klarer seg. De kommer frem når det blir varmt og det er mange blomster. Padder er søte synes jeg :-)

      Takk. Klem fra Marit

      Slett
  6. Huffamei, får indelig håpe at dokker ikke får en slik flom igjen iår, det er så skummelt med alt det vannet som kommer under flom.
    Så artig dyreliv du blogger om idag, aner ikke hva det innsektet er for noe ;)
    Paadda er søt hIhi :)

    Ha en fortsatt fin dag.

    Lisbeth ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det håper jeg vi slipper. En har ikke mye en skulle ha sagt i sånne tilfeller. Insektet er det ingen som kjenner dessverre. Padder er søte, ja.

      Ha en fin kveld.

      Slett
  7. Håller tummarna för att det inte ska bli översvämning hos dej
    ha det så bra
    maggan

    SvarSlett
  8. Det ser inte trevligt ut med översvämning, hoppas att det inte blir så i år. Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er ikke noe hyggelig i det hele tatt. Jeg håper det ikke kommer så mye regn som de spår. Ha det godt.

      Slett
  9. Vi må håbe, at de tager fejl og at det ikke går så galt.
    Hos os var der i går en melding om, at vi ville få 38 mm i løbet af 2 timer, men nu er det lavet om til 3 mm i alt.

    Sikke en dejlig fed tudse :) og insektet har jeg aldrig set før.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er i grunnen det eneste en kan gjøre :-)
      De tar jo ofte feil, så det er lov å håpe at de gjør det nå også.

      Padder er søte, ja! Nei, jeg lurer også på hva det kan være.

      Slett
  10. Håper det ikke blir like ille hos dere i år!
    Rikt dyreliv, men padden er ekkel.
    Trillium grandiflorum var bare nydelig:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det håper ikke jeg heller. Jeg liker padder og frosker :-)
      Ja, den er nydelig med sine hvite blomster.

      Slett
  11. Hello Dear Marit!
    I wish you had never come to the flood.
    It's a terrible thing.
    Today's photos are fantastic.
    Toad saw a long time ago ...
    I wish you a good evening.
    Regards:)
    Lucia

    SvarSlett
    Svar
    1. I hope it not will be as bad as the forecast said. Here it is toads and frogs. I live very near the river so it is very humid around here.

      Have a good night, Lucia!

      Slett
  12. Uha, jeg håber ikke I får så meget regn som de forudsiger! Sikke en sød tudse ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det håper ikke jeg heller. Padden er søt, ja :-)

      Slett
  13. Tenk så forskjellig det kan väre. Hos dere er det flomfare, hos meg er det tört som i örkenen. Forelöpig bare 7 mm regn i mai og jeg önsker meg mer - mye mer! Håper dere klarer dere unna flommen denne gangen!

    Så flotte insekter og padde! Det er moro når det er livat i hagen (unntaket er liljebiller og sniler, de kan jeg klare meg uten:-)

    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant... Det er jo selvsagt ikke bra at det er for tørt heller, men det er visst ingen mellomting for tiden. Her er det bare regn.

      Ja, det er stor stas med insekter og amfibier. Jeg liker alle sammen bortsett fra huggorm. Det hørte jeg nettopp om en nabo tvers over veien som hadde sett. De misliker jeg sterkt.

      Liljebiller og snegler liker jeg heller ikke ;-)

      Klem!

      Slett
  14. What is going on with our May weather Marit. I am 55 and I can't remember having such bad and cold weather during the month of May. In my dreams it was always the most wonderful month of the year. Sunshine, 20C and only a few drops of rain. Since we came back from our short holiday two weeks ago the sky is grey and today we had a lot of rain. I could not walk on my gras 5 cm of water. I hope the weatherman was wrong with his forecast. I can imagine if you ever had floodings you are scared to have another one. Specialy enlarged your photo's are beautiful.
    Stay safe Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. I really do not know what is happening with the weather and climate, Marijke. I'm almost as old as you, 52 years, and I have never experienced so much rain at once that in the past year. Cold winter, and even wetter spring is no fun.

      So far it has not come as much rain as predicted, but the day has just begun. There are three lots of rain throughout the day, but hope the meteorologists are wrong.
      Flooding is something that is very scary indeed, so I do not want to experience it again.

      Have a lovely day, Marijke!

      Slett
  15. Håper virkelig dere slipper å få flom!

    Har ikke sett Tirillium før. Vakker!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det håper jeg også. Trillium er en vakker plante som finnes i mange sorter og farger :-)

      Slett
  16. Huff, vi får håpe det ikke blir så mye som det er meldt. Lykke til, snart vet vi svaret.

    SvarSlett
    Svar
    1. Enn så lenge har det ikke kommet så mye regn her, men det er vel først i dag at det virkelig skal regne. Jeg håper vi slipper med skrekken :-)

      Slett
  17. Det lyder ikke rart med så meget regn, håber det ikke går så galt. Vi mangler jo vand hos os, men så stor en mængde behøver vi ikke.
    Din trillium er smuk

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er bare å håpe på at det ikke kommer så mye regn som de har spådd. Det er ikke så mye som har kommet så langt, så jeg håper vi slipper unna det verste regnet.
      Trilliumene er vakre blomster, ja!

      Slett
  18. Søt liten insekt men jeg er dårlig på sånt, aner ikke hva det er. Trillium er så fine, du har mange skjønnheter å se frem mot. Flommen vil vi ikke ha! Men padden kommer nok trives med vannet, kanskje det var paddbabys du flyttet på tidligere i våres?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er visst ingen som vet hva den heter, så det får jeg kanskje ikke vite hva den heter eller er for noe.

      Nei, den vil vi helst få slippe. Det er mulig at det er paddebarn som var i eggene, men det er begge deler her så det er ikke godt å si. Sist gang de klekket ut i dammen var det froskeegg, for de hoppet og spratt overalt i hagen. Det gjør ikke paddene, de bare vralter bortover :-) Men det gjenstår å se for det er stadig noen igjen i dammen.

      Slett
  19. Vi har også vært litt bekymret, men det har gått bra her. Det er verre med deg så er såpass nær en stor elv.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var jo fint at det har gått bra hos deg. Jeg tenke på deg i går, for jeg husker veldig godt hva som skjedde i august i fjor. Det er jo helt uvisst hvor de verste mengdene treffer. Det eneste som er sikkert er at det blir vått mange steder :-)

      Slett
  20. Hei Marit!
    Kanskje det er en bartreløper (en slags trebukk) som sitter på kameraet? Ta en titt på denne siden: http://no.wikipedia.org/wiki/Rhagium_inquisitor
    Håper det ikke blir flom hos deg!
    Ha en fin dag! :)

    SvarSlett
  21. Hei!

    Tusen takk! Det er nok en slags trebukk ja, for nå har jeg googlet bilder av den og den ligner veldig. Wikipedia er nyttig til mye forskjellig. Det hadde jeg ikke funnet ut selv, så tusen takk igjen for hjelpen :-)

    Jeg tror ikke det blir flom her, for det har ikke kommet på langt nær så mye regn som de spådde, heldigvis...

    Ha en fin dag du også! :-)

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...