torsdag 9. mai 2013

Mange gjøremål...

Ja, nå er det travle dager i hagen. I går fikk jeg renset nok et bed, og fikk plantet ut trepeonen jeg kjøpte for en stund siden. Jeg plantet den der hvor en rose hadde stått som ikke tålte vinteren. Så da håper jeg at trepeonen vil trives der i steden. Jeg gravde den langt ned, og blandet grus i jorden. Jeg er stadig like sjokkert over hvor mye hageavfall som jeg produserer. Jeg legger det i en skråning, og alt bli jo til jord etterhvert. Denne skråningen er så bratt, at det gjør ikke noe at det blir litt mer jord der. I går fikk jeg hjelp til å utvide et eksisterende bed med ca 15 cm. Dette er et prosjekt som har vært planlagt lenge, for der skal min steinbelagte gangvei gå forbi og det skal også utvides et annet bed på motsatt side slik at det kun blir "gangvei" i mellom de. Bilder følger en annen gang når vi får lagt stein der ;-) Så det er mange jern i ilden på en gang her nå. Jeg har så utrolig mange planter stående i kasser som må komme ned i jorda, så derfor må det lages/utvides bed. Men vi ble stoppet av regnet i går, og det kom 10 mm. Det er flott med regn, bare vi ikke får en reprise av i fjor sommer...

Det er mye som blomstrer nå, og jeg har laget nok et collage. Disse bildene er tatt for to dager siden :-)


Ha en flott dag!

46 kommentarer:

  1. Hvor er det smukt at se din billedcollage! Dejligt at I fik regn - det gjorde vi også her, men nu må det gerne stoppe. Jeg er spændt på at se dit udvidede bed med en stenbelagt gangsti.
    Ha' en dejlig dag, Marit, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja,nå må regnet gjerne stoppe, for vi vil jo ha litt sol også :-) Det ene bedet er utvidet, men jeg har ikke belegningssten enda, så det får du se en annen gang. Det er mye forarbeide som må gjøres først. Ha en deilig aften, klem!

      Slett
  2. Så härligt vår-collage! Och härligt med regnet, vi hade blivit lovade regn men det kom bara några droppar, det skulle behövas mer för det är väldigt torrt i jorden! Hoppas din träd-pion klarar sig fint och blommar vackert för dig, Marit!/ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, det er deilig med litt regn men håper at det snart vil stoppe. Her er det akkurat passe fuktig nå. Får håpe du også får litt regn! Ja, jeg håper jo at den vil klare seg. Klem Marit

      Slett
  3. Travle tider er det nå og sikkert gøy og. Jeg ønsker meg noen hagedager med godvær i helgen så jeg får unna litt her og. Dine ganger høres spennende ut, blir gøy å få se resultater. Frosken håper jeg klarer seg, de er jo så søte :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo veldig gøy nå. Døgnet skulle hatt flere timer, og det hadde vært deilig med litt mere sol. Håper at du får gjort mye i helgen, Mia. Jeg håper at stiene er ferdig til du kommer, i alle fall noen av de. Jeg tror de klarer seg, for de ser helt fine ut.

      Slett
  4. Visst är det fantastiskt med de första vårblommorna. Ha en skön helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er herlig med all blomstringen nå. Det er jo så mye fint som blomstrer nå :-)
      Ha det godt!

      Slett
  5. Mye vakkert har du, tross massedød... Storveis blir det jo med trepeon. Mine har hittil fint overlevd alle de fæle vintrene.
    Ja, veldig praktisk noen ganger, med bratt skråning mot skogen. Sa-akte utvidelse av tomten kan man kalle det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, noe er heldigvis så hardført at det tåler det meste. Hyggelig at dine trepeoner har klart seg. De overlever her også, men jeg har aldri sett blomster på de.
      Ja, jeg utvider tomten her også :-)

      Slett
  6. Så fine blomster=) Jeg kan nesten ikke forestille meg så mye jobb du må ha. Vi har ikke i nærheten så mange bed, men bruker likevel masse tid i hagen. Og hageavfall blir det haugevis av!! Kos deg i hagen, Marit=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Nei, det er veldig mye jobb med så mange bed, og jeg erbare halvveis i ryddingen av bedene. Men hvis jeg får tatt et om dagen er jeg fornøyd. De fleste er kjempestore, så det er et stort prosjekt. Kos deg i hagen du også, Vibeke!

      Slett
  7. ja sånn sett er hagen min en evig byggeplass fordi det alltid er noen større eller mindre prosjekter på gang :) Håper trepeonen vil trives for de er jo så utrolig flotte :) Jeg har laget en blanding av gjødsel, grus og skjellsand som jeg har i bunnen av plantehullet til trepeonene :)Jeg har flere men den helt store blomstringen har vi ikke enda. Kanske når de får noen år på baken?! God torsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ligner absolutt på en byggeplass her også for tiden. Men jeg trives med det også. Da skjer det noe :-)
      Skjellsand har jeg ikke, men det burde jeg nok kjøpe. Jeg ga den ny jord som er gjødslet og grus, så jeg håper at den vil trives.
      Mine har aldri blomstret heller, men det er kanskje som du sier at de trenger noen år på seg...

      God helg!

      Slett
  8. Nydelig vårcollage!
    Her fikk jeg også gjort litt ute i går før regnet kom. Hadde tenkt å gjødsle også , men det rakk jeg ikke.
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sånn er det. Jeg har følelsen av at det er søndag i dag. Ha en fin Kristi Himmelfartsdag slulle det selvfølgelig stått.

      Slett
    2. Tusen takk! Det er godt å få gjort noe i hagen mellom regnbygene, men jeg har heller ikke fått gjødslet enda.

      Sånne trykkleifer gjør ingen ting, for det skjer vel alle fra tid til annen... :-)

      God helg!

      Slett
  9. Så spennende med nye planter! Deilig å jobbe litt i hagen igjen.
    Flott montasje av blomstringen din:) Og din nye header er alldeles nydelig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er alltid moro med nye planter :-)
      Det er deilig å endelig kunne jobbe ute i hagen igjen, ja!
      Tusen takk!

      Slett
  10. Så mange spennende prosjekter du har gående. Herlig å ha mange jern i ilden nå. Det kommer til å bli frodig og flott i hagen din. Og så mye som blomstrer allerede. Det lover godt. Vi ønsker oss akkurat passe med regn i år:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er moro med mange prosjekter på en gang. Jeg håper det blir bra :-) Ja, nå kommer alt på en gang virker det som. I fjor regnet det alt for mye, så i år må vi få akkurat passe :-)

      Slett
  11. Ja der er nok at gøre i haven nu, og I fik endda regn, dejligt lige nu i hvert fald. Vi har ikke fået så meget. Fin collage underligt at snøklokker og anemone hepatica blomstrer samtidig, det gør de ikke her, tror jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er da nok å gjøre nå :-) Det ser ut til at vi får mye regn fremover. Det er greit med litt regn, men ikke hver dag... :-(
      Her blomstrer de alltid samtidig. Kanskje det skyldes kulden og så varmen og alt kommer på en gang...

      Slett
  12. Fin collasge av vårblomster. Det er travle tider i hagen her også når alt spretter ut.

    Ha en fin torsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, nå kommer alt på en gang. Bjørkene blir snart grønne her også.

      Ha en god helg!

      Slett
  13. Ja nå skulle en ha vært flere steder samtidig, og planlegge er ikke min sterkeste side hehe,, jeg er ett vimsehue,,
    Så fine blomster og farger du har fått i hagen din Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det hadde vært noe. Jeg er ikke flink til å planlegge jeg heller, så mye skjer på impuls :-)
      Tusen takk!

      Slett
  14. Det er travelt å ha hage :)

    Jeg er dessverre ekspert på å begynne på alt på en gang, og så aldri bli ferdig med noe. Jobber med saken...
    Nydelige blomsterbilder.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og det er fint! :-)
      Du er ikke alene om å starte på flere ting samtidig, for det gjør jeg også ;-) Men prøver å bli ferdig med de. Takk!

      Slett
  15. Welcome Marit!
    Collage of spring flowers is beautiful.
    Now all of us have a lot of work in the garden.
    Working very happy, because we can admire every other flowers.
    I cordially greet.
    Lucia

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Lucia!

      Yes, there are many beautiful colors in spring! We have a lot to do, but it is very nice to wlrk in the garden.

      Have a good night!

      Slett
  16. Inspirerende Bilder og blogg!

    SvarSlett
  17. You did create a wonderful collage. I love the colours. A lot of work you will have to plant all the seedlings out of your basement. I am currious to see how your garden will look.
    Have a wonderful evening Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Yes, the colors of spring is beautiful. I have started today to plant out the seedlings and the plants from the basement. I think they liked it :-)

      You will see many pictures of my garden!

      Have a wonderful evening, Marijke!

      Slett
  18. Vilket fint collage! Så många sötnosar som blommar hos dig.
    Härliga projekt, ska bli roligt att följa dem.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de er små og søte de som blomstrer nå :-)Du får nok se mange bilder etterhvert. Ha det godt, Maria.

      Klem Marit

      Slett
  19. Så skjønne rosa blåveis - masse nydelig som blomstrer hos deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de rosa blåveisene er så skjønne :-)

      Slett
  20. Dejlig collage! Hvad hedder den pink blomst i midten til højre i collagen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det er en fylt rosa hepatica :-)

      Slett
  21. Så nydelig collage - den Hepaticaen nede i venstre hjörne falt i smak hos meg:-)
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, ja de rosa er så nydelige. Jeg får ikke sett nok på de :-)
      Klem!

      Slett
  22. Så flott collage - det var inspirerende på en heller grå dag. :) Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. takk for det! Ja,d et var en heller grå dag i går og sånn ser det ut som det skal blir fremover også :-(

      Klem

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...