torsdag 2. mai 2013

La humla suse...

Sent, men godt har jeg endelig funnet et bilde av en humle i hagen min. Jeg trodde ikke at jeg hadde noe bilder med  humle på, men endelig så fant jeg ett!

Humlene er så  vakre å se på, og så er de veldig nyttige i hagen. Det er utrolig trist at de er truet, og det må vi få øket bevissthet om slik at de kan overleve i fremtiden også. Tenk hvordan verden hadde blitt uten de nyttige humlene. Skremmende tanker...

Så neste gang du spiser frukt eller bær fra hagen, så send en vennlig tanke til alle de flotte insektene vi har i hagen som vi ikke kan klare oss uten!

Anne på Moseplassen har dratt i gang dette flotte fokuset på humler. Så her kan alle de som vil henge seg på og skrive en bloggpost om dette med humler.


Her er er et videoklipp som viser hva vi kan gjøre for at humlene skal trives bedre i hagene våre.









Jeg utfordrer tre nye blogger til å skrive om humler:

40 kommentarer:

  1. Dejligt indlæg, Marit, ja vi skal sørge godt for humlebierne - også for vores egen skyld. Jeg vil se, om jeg kan tage nogle billeder af de flittige små dyr. Klem og en fin dag til dig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er flott hvis du også skriver litt om humlene. Vi har jo et felles problem dessverre.
      Klem, og ha en deilig aften!

      Slett
  2. Lovely video about bees and bumblebees Marit. Luckily we have plenty of them in summer in the garden. At the moment there are already bumblebees in the Hyacinths and other flowers and I even spotted some butterflies.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it is a very good video! I am glad that you have many bumblebees in your garden. I have also seen a few butterflies. They are so lovely.

      Slett
  3. Flott humleinnlegg! Det er så kjekt å se hvor mange som har tatt humleutfordringen til Anne på strak arm. Fint at våre danske og svenske hagevenner blir med. De har samme utfordringen som oss. Nå zzzummer det rundt i bloggverden:) Ha en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hun har virkelig fått flott respons! Det er kjempefint :-)
      Ja, dessverre har de akkurat samme problem som oss. Det gjør det virkelig! Ha en fin kveld :-)

      Slett
  4. Flott bilde av krokus med humle og flott innlegg til bevaring av humler.

    Ha en fortsatt fin dag!

    SvarSlett
  5. Forrige lørdag hadde vi finvær og sol. Da surret det av humler i hagen. Det så ut til at favorittene var krokus, stemor og perleblomster. Nå må det nevnes at det heller ikke var så mye annet som blomstret da. Kjekt å se at humlene fremdeles er her.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er veldig glad i krokus. Får håpe det blir mer blomstring snart, så de får flere blomster å dykke ned i :-)

      Slett
  6. Wonderful video about bees and bumblebees:) Greetings

    SvarSlett
  7. Så ble det jammen humleinnlegg fra deg også! Så artig Marit :D Topp at du er med og sprer begeistring og kunnskap!

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det hadde jeg nesten ikke trodd. Men fotoarkivet har mye rart ;-) Hyggelig å få være med. God helg til deg også!

      Slett
  8. Ja, vi må slå et slag for humlene=) Vi har også sett ei humle i år, men bare ei!!! Håper på mange besøk i sommer=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har også bare sett en. Håper at vi får se mange flere i sommer!
      Ha det fint :-)

      Slett
  9. Då står vi saman om å bevare Humlene så vi får ein frodig hage av både blomar, frukt og masse frø.
    No ventar eg på varmen så eg kan kose meg i hagen.
    I dag har eg fått 2 store pakkar i posten, damutatyr :)) Gled meg til den skal gravast.
    Ha ein god kveld, klem frå MarJE.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det må vi virkelig gjøre! Så spennende med damutstyr. Gleder meg til å se bilder :-)

      Ha en fin kveld, klem fra Marit!

      Slett
  10. Jammen hadde du humle! :) Blitt helt humlefiksert, jeg - synes jeg hører det summer hele tiden. Mulig det bare er bivirkninger av mye vind i ørene om dagen... :) Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, en kan bli litt susete i hodet av alt dette fokuset på humler. Det er alt for mye vind for tiden, håper det snart blir slutt på det.

      Klem

      Slett
  11. Så flott innlegg om bevaringav humler! Fint bilde!

    SvarSlett
  12. Jeg prøver også at se, hvad jeg kan finde med humler. I morgen bliver det solskin, så mon ikke det kan lykkes.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er flott at du vil være med på dette du også! Kanskje du får tatt noen fine bilder i dag. Her er det grått og overskyet i dag.

      Slett
  13. Ja her må alle gode krefterctrø til! Fint at setter fokus på dette viktige temaet: )

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er viktig at vi alle setter fokus på dette! :-)

      Slett
  14. Jamen så vil jeg glæde mig til at se flere brumbasser (gammeldags dansk ord for humlebier) de næste dage rundt omkring på bloggene!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det håper jeg at du får! :-)

      Slett
  15. Visst är det bra att man sätter lite fokus på detta med insekterna och hur de minskar i antal, det är ju viktigt för oss alla! Så flott humlan din är i Krokusen!/ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dette er viktig for oss alle, og da må vi fokusere på dette så flere blir opplyst om hva de kan gjøre. Tusen takk! :-)

      Klem Marit

      Slett
  16. Dejligt med humlebier og bier. Ønsker dig en god week-end:) Knus Hanne Bente

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det! Vi klarer oss ikke uten de. He en deilig dag/weekend!

      Klem Marit

      Slett
  17. Flott innlegg. Det kommer ett fra meg også utpå dagen, må bare få summe meg litt :))
    God helg til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du får summe deg litt ;-)) Det er viktig å ha fokus på dette nå. God helg!

      Slett
  18. Jag älskar humlorna och dess ljuvliga surrande. De är så underbart söta också :-)
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  19. Ja, det gjør jeg også! De er så søte, og så gode å ha i hagen :-)
    Ha en fin helg du også!

    SvarSlett
  20. Så fint innlegg og bilder Marit, vi får verne om hagevenne våres.

    SvarSlett
  21. Humlene må vi ikke miste. Flott innlegg og fint å vite hva som skal til For at de skal trives!
    Fortsatt god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er helt sikkert! Vi må ta vare på de, ja. Ha en fin helg!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...