onsdag 1. mai 2013

Jommen sa jeg smør...

Dette er et norsk uttrykk for å beskrive en skuffelse eller irritasjon over noe som ikke helt innfridde forventningene. Bare til forklaring for mine danske og svenske bloggvenner :-)

Grunnen til irritasjoner er denne :


Her er bilde av sånn jeg trodde at den skulle bli...

Jaja, det er ikke noe å gjøre med det. Blomsten er på ingen måte stygg, det er bare jeg som ønsker meg en rosa camellia. Jeg fikk i går av en dansk bloggvenn en link til et firma i England. Jeg har sendt de en mail, og så får jeg se om de kan sende til Norge. Siden vi ikke er i EU, så må vi ha allverden av sunnhetsertfikater før plantene får komme inn i landet. Det er det ikke alle firmaer som har, og i tillegg blir det ganske dyrt. Jeg ønsker meg et privat EU medlemskap, slik at jeg slipper dette når jeg bestiller planter ;-)) 

I dag er det 1. mai, men hvem skulle vel tro det når en kjenner hvor kaldt det er ute. I natt var det -1,7 her, og det skal bli like kaldt til natten. Det er bare å ha på varmen om natta i drivhuset, for ellers går det galt.

Jeg håper at det snart  kommer noe varme her, for ute i hagen står det på stedet hvil. I fra søndag melder yr om mer varme. Tør jeg tro på det? Den som lever får se :-)

Ha en flott 1. mai!

28 kommentarer:

  1. Förstår din besvikelse...men den var vacker ändå.
    Vårkänslorna får stå tillbaka ännu för just nu singlar det ner vita flingor här hos mig i Piteå....=(
    Trevlig första Maj !

    Kram Ninni

    SvarSlett
  2. U nas też jest zimno i to przykre. Nic na swoim blogu nie zmieniałam i nie wiem co się dzieje. Wiem chociaż czemu u mnie nie byłaś. Pozdrawiam.
    Her er det kaldt og det er trist. Ingenting på sin blogg endret ikke og vet ikke hva som skjer. Jeg selv om du ikke var med meg. Hilsen.

    SvarSlett
  3. Vente, vente på varmegrader ja jeg kikker på yr og på gradestokken men det er ikke mye som imponerer meg heller ennå.
    Men i dag har jeg tenkt å så litt i kjøkkenhagen,reddiker, salat og spinat det får bare stå til.
    Drivhuset er så fult at jeg ikke får priklet alle plantene jeg vil men jeg tør ikke å sette noe ut ennå.

    Det er kjedelig når planter en bestiller ikke er som man tror, men fin var den da.
    God 1 mai.

    SvarSlett
  4. Ja, jeg forstå godt, du blev skuffet, selv om blomsten er meget smuk, bare ikke det, du havde ventet. Det er spændende, om firmaet i England sender til Norge!
    Jeg håber, varmen kommen kommer til jer på søndag! Her har vi også stadig frost om natten ind imellem - og 8 grader lige nu. Klem og ha' en dejlig dag.

    SvarSlett
  5. Hei Marit

    Du havde håbet på smør og fik margarine:) Sådan forstår jeg dit udtryk.

    Og du har ret, blomsten er jo helt anderledes - fyldt på en anden mindre elegant måde og farven næsten karminrød.

    Tror på at varmen kommer - tager selv nordpå til Värmland nu, nok på tirsdag:)

    Du må have en dejlig dag!





    SvarSlett
  6. Hej Marit
    Jeg håber det lykkes dig at få den rigtige farve kamelia fra England. Det er godt nok irriterende, når skiltet viser en anden farve, end den man får. Så kunne jeg godt finde på værre udtryk end smør :)
    Vi har dejligt solskinsvejr i dag, så forhåbentlig stiger temperaturerne, så jeg kan få blomster i nogen af rhodoerne :)
    God dag til dig.

    SvarSlett
  7. Jag tycke din kamelia är jättefin, men förstår din besvikelse över att den inte är rosa.
    Hihi, ett privat medlemsskap i eu:). Klart du måste ha det för att slippa allt krångel och extra avgifter vid plantbeställningar, en rättighet för alla växttokiga:).
    Ha en fin 1:a maj Marit
    Kram Maria

    SvarSlett
  8. Blomsten er vakker likevel!
    Her er det også kaldt i dag - ingen haging.

    SvarSlett
  9. Jag förstår din besvikelse,även om jag tycker att den du fick hem också var fin. Det är ju trist att växter så ofta är felmärkta. Hoppas vädret vänder snart så du får lite varmare på nätterna!/ Kram Titti

    SvarSlett
  10. Nej fy så trist!!!Jag delar din besvikelse. OM jag lyckas ta sticklingar på min rosa (fast jag har förstått att det är svårt att få dem att ta sig) så kan det måhända hamna en hos dig, utan certifikat:)

    SvarSlett
  11. Så fresh og fin den var - energibombe!!! Men jeg skjønner jo man blir irritert lell, når en har forestilt seg en helt annen form og farge! Er det ikke noe som heter an en kan rope på sommer'n - så kommer'n.... Vi har vel ikke ropt høyt nok - her var det mange som våkna til hvitt teppe på bakken.... Dog ikke jeg, for jeg sov litt utpå... hi hi
    Klem fra Lunalu

    SvarSlett
  12. Skjønner at du ble skuffet når den ikke ble rosa som du hadde trodd. Men den var nå fin likevel. Her er det også kaldt fremdeles, null grader i natt. Gleder meg også til litt varme, stoler fullt og fast på Yr i den saken.

    SvarSlett
  13. Ikke noget at sige til, at du er skuffet, for det er da unægtelig en meget anderledes farve end på skiltet.

    Privat EU-medlemskab, ha ha

    SvarSlett
  14. Forstår godt du blir skuffet når du får noe annet enn bestilt, men synes den var fin jeg. Privat EU medlemskap for oss blomsterinteresserte er en god ide ;)

    SvarSlett
  15. Kjedelig med ting som blir anderledes enn en hadde sett for seg, selv om fargen var fin.
    Her er det også mye kaldere enn det burde i mai.

    Ha en fortsatt fin dag!

    SvarSlett
  16. Vi har ikke minusgrader om natta her, men om dagen er det ca 10+ så det er ikke noe og rope hurra for , metrologene sier jo at det er normal vår tempratur , men ønsker litt varmere vær da :)
    Men i drivhuset mitt har æ ikke varme nu, for blomstrene mine er blitt så store og kraftige, men æ har varmekabelen på gulvet litt på, så det blir et lunk der inne ;)

    Ha en fin 1. mai, selv om været ikke er det beste.

    Lisbeth :)

    SvarSlett
  17. Jag går för den, men själv tillhör jag ju EU i passet men inte hjälper det mig mot tull och avgifter ;)

    SvarSlett
  18. Jeg forstår din skuffelse - man vil jo ha det man trodde at man kjöpte. Nå ble jo denne vakker allikevel, men det var jo ikke den du var ute etter.

    Det går ikke fort i hagen nå nei - jeg önsker meg også litt mer varme nå så det begynner å skje noe snart.

    Jeg er jo ikke EU-borger i passet, men nyter alle fordelene siden jeg bor i EU. Og når det gjelder å bestille fra utlandet så ser jeg bare fordeler med EU:-)

    Klem!

    SvarSlett
  19. Den var fin den blomen som kom, men når ein forventar noko heilt anna er det litt.....mykje irriterandes når det er feilmerka.
    Ja, privat EU medlemskap hadde vore tingen :))
    Brrrr.kaldt her også.....minusgrader om natta. Eg har ikkje varme på i drivhuset, men no går det fint når plantane er herda. Eg må dekke dei om natta med bobleplast. Det blir selvfølgelig ikkje den heilt store veksten når det er så kaldt. Veldig tregt i år med våren.
    Ha fine Mai dagar, klem frå MarJE

    SvarSlett
  20. Yes, I understand your disappointment. It happens however more than once that you get another cultivar than ordered. May will be warmer!

    SvarSlett
  21. Ja, grrrrr. Det där har jag också retat upp mig på. Fnys!

    SvarSlett
  22. Skjønner at du ble irritert, selv om den du fikk også var kjempefin.

    SvarSlett
  23. Ja, selv om blomsten var fin den så er det utrolig ergerlig når en ikke får det en ønsker seg og har bestilt! Aarggghhh! Nå vil vi at mai skal komme med mildheten sin. Skal til min svenske hage til helgen og håper det har skjedd noe der siden sist...(to uker siden). Ha en fin uke Marit.

    SvarSlett
  24. Nei, det er visst ikke alltid man helt vet hva man kjøper. Ergelig !

    SvarSlett
  25. Den er vældig smuk, din kamelia, men det ER da irriterende at få noget andet end det man har bedt om. Held og lykke med at finde en rosafarvet kamelia!

    SvarSlett
  26. Tusen takk for alle flotte og hyggelige kommentarer fra dere alle sammen :-) I går fikk jeg ikke tid til å skrive her, for det var så mye som skulle ordnes i drivhuset. Jeg setter så stor pris på det dere skriver, og pleier å svare dere. Men noen ganger strekker tiden ikke til.
    Jeg er skuffet over fargen på blomsten, men jeg får lete videre etter en rosa kamellia. Ha en fin dag!

    SvarSlett
  27. Så synd, da. Best å se de i blomst om man skal være på den sikre siden.

    Du trenger ikke helt til England.
    Her på Kolbotn kom jeg over en lys rosa med røde streker på Plantasjen. Det stod 'Pink' på etiketten - 179 for en liten plante.
    Og hos en blomsterhandler i Ski hadde de Nuccio's Cameo - 350 for en litt større plante.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert! Det er nok best å handle de i blomst, ja, for da er en helt sikker. Heldige deg, her har jeg ikke sett annet enn hvite og røde så langt på Plantasjen.

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...