onsdag 29. mai 2013

Halvferdig, og et nytt trillium spørsmål...

Ja, her er det meste halvferdig for tiden. Halvferdig med luking, halvferdig med hagegangen, halvferdig med utplanting... Sånn går det når en har litt for mange baller i lufta på en gang, for da faller noen rett ned i hodet på deg... ;-) Men jeg kan vise frem litt mer av hagegangprosjektet, så ser dere at det går fremover.

Nedgangen til kjelleren. Der har vi passet på å få  fall ut fra veggen så ikke vannet skal renne ned i kjelleren ;-)

 Til venstre på bildet ser dere noen halvdøde Thuja orientalis som heller ikke tålte vinteren. De var så kjempefine i fjor når det var en så mild vinter, men etter i vinter har alle fått så store skader at det var bare å grave de opp. Jeg har beholdt fire og ser om de kan overleve i krukker i drivhuset i vinter. Resten har gått til komposthimmelen....

Her starter gangveien :-) Her er det blitt nesten ferdig. Jeg skal gjøre sånt små pirk som å etterfylle subbus/settesand langs alle kanter og skjære av alle gresskanter slik at de blir mer jevne med steinene. Som dere ser på bildet er det plantet inn vanlige kulethuja som tåler å stå her. De er bittesmå, men jeg vet at de vokser seg til om noen år. Her vil jeg ikke ha så store thuja, for de har jeg nok av ellers ;-)
Siden har jeg planer om å legge duk og kulestein langs kanten her.

Nedgangen til kjelleren er ferdig etter at min mann har kappet  til steinene med vinkelsliper. Sand er fylt i alle fuger. Det er en spesialsand som skal være slik at ugress ikke skal vokse så lett der. Vi har også lagt duk under alle steinene. Klok av skade etter noen andre prosjekter hvor gresset kommer opp mellom steinene...

Her er den første svingen som går rundt kattegården

Her er det blitt beplantet på begge sider. Bedet til venstre ble utvidet med ca 13 cm, og allerede nå ser jeg at  plantene strekker seg utover. De hadde sikkert ikke noe i mot å få strørre plass ;-) Til høyre er det utvidet med en hel meter, og jeg har plantet alle helleborusene jeg kjøpte på hagemessen  og noen nye hosta. Så langt er prosjektet kommet til nå. Det verste med hele jobben er ikke leggingen av stein, men utgraving av jord og alt forarbeidet. Men sånn er det når en får ville ideer om hagegang. Godt at jeg har noen snille mannfolk her som hjelper meg ;-)

Så til gårsdagen nøtt som gikk ut på hvilken trillium jeg hadde i hagen. Takk til Karsten som hjalp meg med det :-) Jeg fikk mail i går kveld fra en venninne som har en flott trilliumbok hvor det står om denne, så det stemmer nok at denne heter Trillium simile.


Trillium simile

Angående trillium, så har jeg en ny som jeg heller ikke vet navnet på. Så her kommet det noen hint i form av bilder ;-)


Denne er så vakker synes jeg med disse overhengende blomstene.

Her er et bilde fra i fjor, så det er sånn den ser ut.
Jeg har en lapp hvor det står Trillium rugelii. Er det riktig at denne heter det? Når jeg googler det får jeg nesten opp bare hvite blomster på de...

Angående hvite blomster så må jeg bare vise frem en sjeldenhet

Jeffersonia diphylla 

Tenk at den skulle overleve denne vinteren og attpå til komme med noen få blomster. Det er hyggelig når det går den veien...

Til slutt avsluttes dagens bilder med noen rosa Magnolia x loebneri  'Leonard Messel'


Er de ikke vakre?

52 kommentarer:

  1. Din havegang bliver vel nok flot, og jeg er imponeret over, at I kan få den til at lave sving. Men det er ærgerligt med planterne, der er gået ud i vinter. Dejligt at du fik opklaret navnet på din Trillium simile! Jo, dine Magnolia 'Leonard Messel' er helt vidunderlige :-)
    Klem og ha' en dejlig dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Ja, svingene er ikke så enkle å få til, men det er bare å vri de litt for hver stein og fylle sand i de sprekkene som oppstår. Kunsten er å ikke ha for store mellomrom mellom hver stein, og bare vri de litt av gangen. Ja, det er ergelig med alle de plantene som har dødd i vinter. Men det er bare å innse at sorter med lite herdighet ikke klarer seg her :-(
      Ja, magnoliaen er vakker!

      Klem, og ha en deilig dag du også!

      Slett
  2. Hei Marit

    Du har ret med farven...

    Tror det er en frøformeret Trillium rugelii, de mørke pollen er en vigtig indikator, men den har så fået pollen fra en anden Trillium art - nok Trillium vaseyi?

    Prøv at løfte blomsten og se om pollen også er mørkt på de unge blomster, ellers er det ikke rugelii

    En dejlig dag herfra:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, det var jo det jeg trodde at de var hvite, men min er jo ikke det.

      Det er jo mulig at den er frøformert. Jeg skal se etter om pollenet er mørkt på den, ja.

      Ha en deilig dag du også!

      Slett
  3. Vådligt vackert med nya gångarna! Och fina bilder på Trillium, som jag tyvärr inte kan namnen på.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! :-) Trillium er vakre blomster, men det er vanskelig noen ganger å finne ut hvem de er, for det er veldig mye feilmerking på de.

      Slett
  4. Your husband did a great job. The path looks lovely. I don't know anything about Trilliums but they look so gorgeous.
    Have a wonderful day Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, her has done a good job with the cuttings of the stones. But it's my son who has added all the stones in the pathway. Truilliums is a woodland plant from North America who thrives very well here.

      Have a wonderful day you too, Marijke!

      Slett
  5. Flot havegang du er ved at lave - utrolig flot magnolia. Ønsker dig en god onsdag:) Knus Hanne Bente

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Magnolia er flotte blomster, ja :-)

      Ha en god onsdag du også. Klem Marit

      Slett
  6. Det blir en flott hagegang og jeg skjønner godt at det er mye arbeid.
    Nydelige små Trillium du har i hagen.

    ha en fin onsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er fryktelig mye arbeide også. Så mye at det hadde vært umulig å gjøre det alene. Takk!

      Ha en fin onsdag du også!

      Slett
  7. Wow vad snyggt det blir med din gång!! Vad du jobbar och sliter, väl värt det när det blir så fint.
    Spännande att följa tycker jag.
    Om trillium kan jag inget alls:).
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir fint ja, men som sagt før så er det ikke jeg som står for dette. Jeg har ansvaret for å plante ut planter ;-)

      Nei, det er mange som ikke kjenner til trillium. Det er en typisk skogshage/woodland plante, så den passer ikke inn over alt.

      Ha det godt du også.

      Klem Marit

      Slett
  8. Det ser jo fantastisk godt ud, det du har fået lavet. Skidt med, at man har mange bolde i luften, så bliver det da ikke kedeligt.
    Jeffersonia er så sød med de små sommerfugle-blade.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nei, kjedelig kan jeg ikke si at det er her, langt i fra :-) Ja, de er kjempesøte. Jeg må innrømme at jeg liker den blå best, men det er morsomt å ha begge artene i hagen.

      Slett
  9. Hei Marit. Må si du får flotte hageganger i hagen din. Nydelig å legge steiner slik. Her er det nydelig sommertemperatur i dag. Skyer er det også men det gjør liksom ikke noe når temperaturen er god. Godt med hageliv om dagen. Ha det så fint. Klemmer Merethe

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Merethe!

      Ja, jeg er veldig fornøyd med hagegangen. Det var så varmt her også i dag, men så begynte det å regne og det gjør det fortsatt.
      Men det er deilig å være ute bare det er opphold. Ha en fin kveld.

      Klem Marit

      Slett
  10. Hagegangen blir superflott!!

    SvarSlett
  11. Good work, flowers are looking beautiful:) Greetings

    SvarSlett
  12. Så fint og ryddig det blir, stein mot det grønne og blomster er så flott synes jeg.
    Magnolian din er nydelig Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir mye bedre enn sånn det var før med gress som ikke ville gro der. Dette er på nordsiden av huset, så det er mye bedre med stein der. Ja, den er pen :-)

      Slett
  13. Så fint det blir! Dere er flittige :-) Kjempefin Magnolia.

    SvarSlett
  14. Hagestien din blir veldig flott! Det er jo ofte grunnarbeidet som tar lengst tid, og det lønner seg å gjøre det grundig fra starten av. Nå har du snart en sti som holder seg like fin i mange, mange år.
    Nydelige trilliumer og lekker magnoliablomst!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er absolutt det som tar lengst tid av alt. Det er best å gjøre det grundig ja, det har jeg erfart fra før. Håper den holder seg fin i mange år ja. Takk!

      Slett
  15. Veldig flotte hageganger!!
    Det ser så ryddig og fint ut med steinsatte ganger og så er det en fin kontrast til alle plantene. Lurt å gjøre en skikkelig jobb med en gang så det blir vanskelig for gress og annet uønsket å etablere seg.
    En sånn magnolia ønsker jeg meg, den var lekker!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det er lyst og fint med litt grått ved siden av alt det grønne. Gress vil jeg helst ikke ha her mellom steinene, nei.
      Ja, den er lekker. Merk deg navnet og få noen til å ta den inn for deg :-)

      Slett
  16. You did a great job with these new paths in the garden. When work is finished and plants are planted and start growing you can be very proud of yourselves, you can tell your husband. Your Trilliums look beautiful but I have no experience with these plants because they don't thrive in my garden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! We are not finished yet, but will be it soon it stop raining here. It rains everyday, so I hope it soon stops. Trillium is a plant who thrive here, and also martagonlilies. Maybe it is a spsecial soil here.

      Slett
  17. Marit, dette blir jo bare SÅ fint!!! Flinke dere er!
    Halvferdige prosjekt kan jeg alt om. Her er plenen halvklipt, halvparten av bedene luket, jeg holder på å renser et fjell for ugress og småträr og så driver vi og lager ny parkeringsplass....alt samtidig selvsagt:-)
    Ha en fin onsdagskveld!
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er altfor lett å gå i gang med alt for mye på en gang. Alt skal gjøres samtidig, ja :-)
      Ha en fin kveld du også.

      Klem!

      Slett
  18. Så flott hagegang!...og bedene dine bugner...du er så flink Marit!!!
    Magnoliaen din er nydelig:)
    ha en fin kveld:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Inger Marie. Det er mye som blomstrer akkurat nå, så derfor ser det så frodig ut nå :-)

      Ha en fin kveld du også!

      Slett
  19. Det ble kjempeflott med steinlegging.

    SvarSlett
  20. Förlåt, men så skönt att läsa om någon som gör saker lite halvfärdiga - precis som jag. Det blir ju färdigt till slut, men jag har också en förmåga att hoppa runt mellan olika saker på att-göra-listan. Snygga gångar!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er nok ikke bare meg som er sånn ;-) Men som regel blir jeg ferdig med alt sammen, det tar bare litt tid. Takk :-)

      Slett
  21. Den hagegangen din blei kjempefin med blomsterbed på begge sider, det er så fint med stein.
    Koselig hage.

    Ha en fin kveld, videre, håper sola skinner hos dæ og

    :D

    Lisbeth .

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, stein er fint i hagen. Det passer så godt til alt det grønne. Her bare regner det hele tiden. Jeg ser at dere i nord har fint vær :-) Håper at det blir litt bedre her også snart.

      Ha en fin kveld.

      Slett
  22. Så fin hagegangen blir :)

    Nydelege blomar :)

    SvarSlett
  23. Det blir riktigt snyggt med de fina, slingriga stenlagda gångarna! Växterna kommer mer till sin rätt och det ser så prydligt ut. Jag blir lite avundsjuk på din fina rabatt med Julrosor!/ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, plantene kommer mer til sin rett, det synes jeg også. Det gjenstår å se om julerosene er like friske og fine etter vinteren til neste år.

      Klem Marit

      Slett
  24. Så mye flott du har i hagen din! Mange spennende blomster :) Likte godt gangveien. Akkurat det mangler vi men det kommer! Ha en fortsatt flott uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Gangvei er kjekt å ha i hagen. Mye jobb, men vel verdt det :-)

      Ha en fin uke du også!

      Slett
  25. For en jobb med steinganger, men sååå fint det blir. Det ser så ryddig og ordentlig ut i forhold til mine lettvintløsning singelganger som også fungerer som oppalingssted for staudebarn. Det fordi gartneren (meg) slenger frøene rundt mens jeg rydder i bedene ;) En ting til, å være halvferdig er myyye bedre enn ikke å ha begynt i det hele tatt. Som meg og luking av alle bedene i hagen.
    Trilium er ei nydelig plante, har ikke prøvd den, men plutselig.
    Ha en strålende torsdag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er fryktelig mye jobb, men vel verdt det når resultatet blir så bra. Jeg vurderte grusganger også, men synes det blir for mye ugress der. Jeg vil ikke ha så mye å luke ;-)

      Joda, halvferdig er jo halvt ferdig, så det er ikke mer enn halvparten av jobben igjen. Bedre enn å ikke ha begynt, ja! Kanskje du kommer over noen trillium, og da burde du prøve noen :-)

      Ha en fin torsdag du også!

      Slett
  26. Dette ble veldig fint, Marit! Så godt at jobben med gangstien er så og si unnagjort allerede. Mye spennende som blomstrer hos deg.

    SvarSlett
  27. Så fin gang du lager i hagen, skal bli spennende å få gå på den :)
    Du viser så mange fine blomster, det ser jo ikke ut som det regner så mye hos deg men jeg tror deg, nå surkler det til og med under hellene har jeg inntrykket av. Det går litt ut over hagegleden akkurat nå. Men, vi har da hatt noen gode dager og, takk og pris.
    Njuter dine flotte blomsterbilder :)

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...