fredag 10. mai 2013

Dere slipper ikke unna...

Nei, det er vanskelig å komme unna alle de vakre hepatica som blomstrer nå. De varer ikke så lenge, og da må jeg jo vise de frem så lenge de blomstrer ikke sant? :-)

Her er den fylte som var borte i mange år i dette bedet.  Jeg har mistet en maken i et annet bed, men da har jeg troen på at den også vil dukke opp igjen etter noen år.

Hepatica nobilis 'Alba'

Ny og navnløs, men akk så søt! Jeg har aldri sett en rosa med en hvit "halo" inne i blomsten før!

Ny rosa med utrolig mange kronblader

Den "vanlige" blå

Hepatica transsilvanica 'Blue Jewel'

Hepatica ssp. asiatica

Vanlig blå igjen

Til sist Hepatica nobilis  'Kyrvinberg'

Jeg klarer ikke å si hvem som er vakrest av de. Hvem synes dere er penest?

Jeg har hatt veldig godt hjelp av min sønn til å fjerne gress og mose fra der som jeg skulle utvide bedet, og også til å fjerne gress fra der som det andre bedet skal utvides. Til sammen er det 2 meter som skal bort. I går kveld fikk jeg begynt på utplantingen av noen av de som har stått i kjelleren i vinter. Det er virkelig godt å få plantet de ut!

Her er bedet nyplantet. Det er blitt utvidet ca 13 cm, og det er akkurat passe på den siden. Jeg må jo tenke på at der må vi også kunne stå når huset en gang skal males igjen. Må tenke litt praktisk også ;-)


Her ser dere hvordan det ser ut nå. Det er en forferdelig jobb, for det et mange meter med gress som må bort. Til høyre ser dere bedet slik det er nå. Når det blir utvidet en meter blir det plass til veldig mange planter... ;-)

Til slutt må jeg ta med Zfinx som sitter i kattegården og følger nøye med på hva som skjer rett ved siden av...

Ha en fin dag!

50 kommentarer:

  1. Vad många fina sippor du har, jag väntar på att mina gula skall slå ut. Ha en skön fredag /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg har også noen gule som jeg venter på, men de kommer alltid senere enn blåveisen. Ha en fin kveld/ helg!

      Slett
  2. Hvor er de yndige, dine Hepatica - også oppe i din header øverst. Og Zfinx beundrer sikkert hvor flittige I er i haven! Dejligt at du kan sætte dine planter ud nu.
    Klem og ha' en rigtig fin dag, Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de er yndige. Det er deilig å kunne plante alt rett ut nå, ja. Ha en deilig aften, klem!

      Slett
  3. Hvor har du mange skønne anemoner, de er alle smukke, umuligt at vælge en favorit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er vanskelig å velge en favoritt, for de er alle vakre på hver sin måte.

      Slett
  4. De er bare nydelige! Endelig har jeg klart å overvintre en Hepatica transsilvanica, håper den legger seg utover etter hvert.
    Litt av en jobb å utvide bedet, men du får plass til mange nye planter.
    Ha en god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de kan være litt trege i starten, men pleier å komme seg etterhvert. Ja, og den plassen kan jeg trenge, for jeg har så mange kasser som er fulle av planter.

      Slett
    2. God helg til deg også! :-)

      Slett
  5. Jeg synes den Hepatica i headingbilder er så vakker, men de har alle sin sjarm. Pusen Zfinx er et flott eksemplar av arten.

    Ha en fin fredag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, alle har sin sjarm, det er helt sikkert. Tusen takk!
      Ha en fin kveld :-)

      Slett
  6. Väldigt fina sippor...så vackert...!!!

    Trevlig helg!

    Kram Ninni

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! God helg til deg også!

      Klem Marit

      Slett
  7. All your Hepaticas are pretty, but the Blue Jewel and your cat are most beautiful!

    SvarSlett
  8. Det er umulig å rangere disse skjønnhetene. Så mange sorter du har. Synes de rosa er så fine, men har ennå ikke sett dem i noen butikker jeg har vært innom. Vet du hvor de er å få tak i? Ha en fin helg. Bedet ditt ble kjempefint!

    SvarSlett
    Svar
    1. De er ikke lette å få tak i, nei. Jeg har importert de rosa doble fra Litauen, mens de andre har jeg kjøpt på litt hageloppemarkeder osv. Jeg har samlet på disse gjennom mange år, så en sånn samling tar tid å opparbeide :-)

      Tusen takk, og ha en fin helg du også!

      Slett
  9. Jeg kan lide dem alle, men hårdt presset vil jeg vælge den første du viser.

    Åh, for en sød kat.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er vanskelig å velge blant de :-) Den rosa som er først er veldig sjelden å se til salgs, så den er jeg ekstra glad i.

      Tusen takk! :-)

      Slett
  10. Beautiful flowers, such colours they cause, that world is more beautiful:) I am greeting

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, they makes the world more pretty! Thank you :-)

      Slett
  11. Så flotte blomsterbilder.
    Bedet ble flott også. Jeg planlegger nye bed i min hage.

    Ha en flott helg!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er lurt å planlegge bedene først. Dette har jeg planlagt lenge, så det er godt å komme i gang.

      Ha en fin helg du også!

      Slett
  12. Fantastiske dine Hepatica!..og så mange ulike du har...nydelig:)
    God helg:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, jeg har samlet i noen år nå, så det er moro når alle sammen blomstrer.

      God helg til deg også!

      Slett
  13. Blir ikke lei av Hepatica, vel ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det går vel ikke an... ;-)

      Slett
  14. Mmmmmm - så nydelige Hepaticaer!!! Finest? De er fine alle sammen, men jeg holder nok en knapp på 'Blue Jewel'.

    Så flinke dere er og så lurt å tenke litt praktisk også (selv om det ikke alltid er så lett, det er jeg den förste til å innrömme:-)

    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den Blue Jewel er veldig vakker. Den kjøpte jeg av en svensk mann for mange år siden.

      Nei, det er lett å glemme bort de praktiske detaljene, så noen ganger må en tenke litt ved siden av ;-)

      Klem!

      Slett
  15. Så många vackra sippor du har! Lycka till med nya rabatten.
    Så söt din Zfinx är.
    Kram Maria

    SvarSlett
  16. Kul med ny rabatt! Och vilken fantastisk arbetgivare du har som chefar över dig. Magnifik!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nye blomsterbed får en aldri nok av! :-)
      Min arbeidsgiver følger meget nøye med, det skal jeg love deg ;-)

      Slett
  17. I love them all I don't want to choose. How lovely it must be having such a fantastic large garden. I wish I had one like yours. I hope your basemant is a little bit empty now. How are your muscles? You did a great job.
    Have a wonderful evening Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, they are lovely all of them! It is nice to have a large garden, but it is a lot of work too. My basement is nearly empty, and that is good.

      It is son who have done the digging, because I have so much pain in my arms all the time. I makes the ideas, and the planting :-)

      Have a nice evening, Marijke!

      Slett
  18. De er jo så fine, så du må bare vise dem fram :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er hyggelig at du synes det :-)

      Slett
  19. Kjempe flotte blomster. Her var det vanskelig å velge ut den fineste. Lykke til med bedre plass i hagen. Det trenger vi alltid.

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det trengs stadig bedre plass i hagen, så jeg er nok ikke den eneste som trenger det :-)

      Klem

      Slett
  20. De er så fine alle sammen, du har rigtig mange, den hvor der er en hel flok er flottest, men de andre havde være lige så fine, hvis de havde været mange sammen :)
    Dejligt med et nyt bed, det kan vi altid bruge.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er selvsagt flottest når de har blitt store. Den ene blå har jeg hatt i 7 år, så derfor har den blitt så stor. Flere av de plantet jeg i fjor, så de trenger å vokse mer.
      Nye bed har vi alltid bruk for, ja!

      Slett
  21. Så många vackra sippor du har, jag blev så förtjust i Blue Jewel som hade en sådan vacker blå färg! Din fyrbenta juvel Zfinx är ju också söt! Ha en skön fredagkväll!/ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den har en nydelig farge, og er enda vakrere i virkligheten. Ha en fin kveld du også :-)

      Klem Marit

      Slett
  22. Lycklig du som har så många olika sippor. Jag skulle gärna ha den rosa fyllda, åsså Blue Jewel är i min smak. Vad härligt det ser ut att få börja plantera. Här får vi vänta ett tag. Ha en skön helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg vet at jeg er heldig som har så mange av de. Ja, det er det beste med hagearbeide når endelig kan plante! Det er først nå at jeg kan plante ut, så du kan nok snart gjøre det hos deg også!

      Ha en skjønn helg!

      Slett
  23. Ikkje lett å seie kva som er finaste her, fantastisk vakre alle saman :)

    SvarSlett
  24. Heisann!
    Noe så vakkert. Ante ikke at det var så mange slag av "blåveis"!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er mange som ikke vet at det finnes så mange sorter blåveis :-) Det finnes også mange flere enn de jeg har !

      Slett
  25. Misunnelig til tusen. Blåveis trives ikke på disse kanter. Jeg synes den vanlige er usedvanlig vakker. Men så er jeg overkant begeistret for alle blå blomster da!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har nok noe med jordsmonnet her ja, for det er mange steder de ikke trives. Blå blomster er veldig fint, men du har jo mange andre som en fine da :-)

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...