tirsdag 7. mai 2013

Den store plantedøden...

I går var jeg ute i hagen hele dagen, og renset opp i mange bed. Det er utrolig mange planter som har dødd, så det er nesten deprimerende å se. Det er vel bare en hagegal som ser det sånn, men jeg er nå en gang det...

Til og med en rødbladet bjørk, Betula purpurea pendula som er H 7 eller noe sånt ser helt død ut. Men i stede for å fokusere på det som er dødt, så får jeg heller fokusere på det som lever. Sjelden og aldri har så mange hepatica/blåveis blomstret her i hagen nå selv om noen av de også er døde. Men det er også noen som ikke har vært der på mange år som nå har dukket opp igjen. Jeg så i går en fylt hepatica i et bed som har vært borte i flere år. Det er jo gledelig! Så en skal bare la røtter nå stå i fred, og så dukker de plutselig opp igjen :-)

Klok av skade skal jeg ikke røre noe der som alle helleborusene stå og håpe at de kommer i fra roten igjen. Det kommer til å se merkelig ut med et bed med mange tomme hull, men sånn får det bare bli. Rhododendron har også fått gjennomgå i vinter. Flere av de er helt brune, og det er jo veldig trist. Jeg skal klippe vekk det som er skadet, og så får jeg se om de kommer seg igjen for det er grønt i de også. De rhododdendron som ikke er skadet i det hele tatt er de som har hatt snødekke hele vinteren. De er like grønne og fine, og det er jeg veldig glad for.

Tusen takk for alle tilbakemeldinger om insektshotellet i går. Jeg så ingen bier eller humler der i går, men jeg tenker at det er kanskje for tidlig å vente det etter en dag? Insektene må jo venne seg til at det står der. Jeg så en beboer som hadde flyttet inn og det var en svart edderkopp. Jaja, den skal da få bo der den også :-)

Den likte seg best nede ved veden

Blåveiscollage er morsomt å lage når en har så mange som blomstrer akkurat nå. 

I går var det 20 grader her, og strålende sol. Jeg må si at overgangen fra vinter til sommer alltid kommer litt brått på, men jeg nyter det i fulle drag. I følge yr får vi mange dager med regn snart, så det gjelder å få utnyttet det flotte været mens det er her.

Ha en flott vårdag!

41 kommentarer:

  1. Herlig med varme :) Synd med plantene dine, men gi dem litt tid, plutselig livner de til igjen.
    Fin tirsdag til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har allerede sett to av de jeg trodde var døde. Det er utrolig tregt alt i år, men så lenge de kommer opp til slutt er de tilgitt ;-)

      Ha en fortsatt fin dag!

      Slett
  2. Jeg må titte på insektshotellet ditt etterpå - er litt gira på dem nå etter en Englandshavetur der slike hoteller var standard i de fleste kjøkkenhavene. Nydelige og tildels digre!

    Vårtrege planter har det vært mye av her i vår, men mange har kommet etterhvert. Ikke Gunneraen, da, men mange av de tidlige har latt vente på seg. Blåveisen, for eksempel, den hadde jeg helt avskrevet, siden de står fint med sol og greier. Min bjerk er også helt "død", men jeg tror den kommer! Det har tydeligvis vært kaldt nede i jorden - leeenge. Jeg håper det samme er tilfellet hos deg, og at mange kommer etterhvert. Forsinket og velkomment :-)
    Ha en fin dag i haven i solen :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har også sett på google noen flotte insektshoteller fra England og Tyskland. Noen er kjempestore, ja. Ja, i år tro jeg at telen må ha gått mange meter ned, så det er ikke godt å si om de kommer seg igjen disse plantene.

      Ha en fortsatt fin dag du også!

      Slett
  3. Hele 20 grader - hvor er det dejligt! Men sikke en brat overgang fra frost og sne. Åh, det er trist med dine døde planter og den rødbladede birk. Dine blåveis er til gengæld helt vidunderlige - meget smukke billeder. Ha' en fin forårsag, Marit! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har vært utrolig deilig med denne varmen. Det er så en nesten ikke tror at det kan skifte så brått. Ja, jeg håper jo selvsagt at de skal klare seg, og det er jo mulig at de bare er veldig sene pga. kulden som har vært.
      Tusen takk! Ha en god aften, klem!

      Slett
  4. Ja, det är både sorger och glädjeämnen när man har trädgård, det är mycket som dött hos oss också. Ditt Blåveis-collage var underbart vackert! Ha en skön vecka, Marit!/ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert at det er både sorger og gleder i en hage.
      Tusen takk!

      Ha en flott uke du også! Klem Marit

      Slett
  5. Noen sorger og noen gleder med hagelivet. Krysser fingrene og håper hullene ikke blir varige. Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sånn er det bare. Håper at noen av de kanskje dukker opp igjen etter hvert.

      Slett
  6. Tråkigt att flera växter dött. Men du har en positiv inställning ändå, och gläds åt det som överlevt och blommar nu. Jag har säkert förlorat flera perenner också, har inte kollat dem så noga.
    Vi hade 17,5 grader i går, tror det är lite varmare idag:). Så skönt.
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, en må jo prøve å se det positive i det, for ellers blir en bare deprimert. En får glede seg over det som er :-)
      Det er mange som har mistet planter i vinter tror jeg.
      I dag har det vært sommervarme her med hele 24,5 grader! Deilig at det er varmt hos deg også!

      Klem Marit

      Slett
  7. Ja dine Hepatica er så skønne. Ærgerligt med dine døde planter, men giv dem lige en chance, måske er de ikke helt døde. Sidste år gravede vi en om, som viste sig ikke at være helt dø, så den lever vist nok endnu. De er længe om at komme i gang efter vinteren.
    Min rhodomand anbefalede at se tiden an, inden vi klipper det brune væk, så hvis du ikke gerne vil have dem beskåret, så vent lidt endnu.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Nei, jeg får jo vente og se om de bare en sene etter all kulden som har vært. Det er jo mulig at de kan komme likevel.
      Takk for tips fra din rhodomann! Jeg venter en stund til før jeg klipper vekk det brune og tørre.

      Slett
  8. Flotte blåveisbilder og kjedelig med planter som har gått ut i vinter. Det er godt at våren har kommet for å bli med bra temperaturer.

    Ha en fortsatt fin tirsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja , det er kjedelig med planter som dør, men lite å få gjort med det. Håper kanskje at noen av de dukker opp igjen.

      Ha en fortsatt fin tirsdag du også!

      Slett
  9. Beautiful flowers, colours of the spring it is a real magic:) Greetings

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Yes, the colors of spring is fantastic :-)

      Slett
  10. Veldig trist med det som er dødt. Håper det meste for helleborusene dine og rhododendronen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er både trist og lei, men håper jo at noen av de kan klare seg likevel.

      Slett
  11. Welcome Marit!
    Already back from Berlin.
    I am glad that I can go out with you.
    Winter is a difficult time for the plants. Many of them die.
    Your hepatica are very beautiful.
    With me already overblown.
    I wish you a nice day.
    Regards:)
    Lucia

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Lucia!

      Yes, I have seen your fantastic pictures from Berlin! Yes, this winter have been terrible cold for the plants. Thank you! It is earlier in Poland I guess.
      Have a nice evening!

      Slett
  12. Huff så leit med dine Helleborus og Rhododendron! Jeg krysser fingrene for at det er liv i röttene!
    Nydelige Hepaticaer du har!
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er leit, men håper jo at det er liv i røttene. Tusen takk!

      Klem!

      Slett
  13. Sørme godt der er så mange fine blomster at se på, når du skal gå i haven og finde så mange døde planter. Jeg kiggede også på dit insekthotel - det er vel nok en god ide. Jeg tror sagtens der allerede er flyttet hjemløse ind der. Det bliver spændende at følge :-) Rigtig god aften, klem Rose

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo godt at det en noen som blomstrer her :-)
      Ja, jeg er spent på om insektene vil like det.
      Ha en god aften du også!

      Klem Marit

      Slett
  14. Så leit å miste så mange planter, vinteren har vært tøff for hagen i år.
    Nydelige blåveis bilde.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har den virkelig vært. Håper at noen planter har klart seg likevel.

      Tusen takk!

      Slett
  15. So sorry you lost Rhododendrons and Helleborus. They should be hardy enough, but I think it was an exception cold winter. Interesting you have so many Hepaticas.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it has been a long and hard winter. We had so much rain last autumn, and much frost before the snow came. It was a bad combination for the plants! I have many other hepaticas too :-)

      Slett
  16. I think you have to be patience with your Helleborus Marit. There will be a next year. I saw your photo of the treepeonie what a beauty. She will survive the cold winters you have. It can take sometimes three years before they really starting to grow. The year before I thought one of them was gone but half june I was supprised to see new growth. Your Hepatica's are so wonderful coloured. I wish I had so many of them.
    Have a great evening Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I just have to be patient. I have experieced this some years ago, and they bloomed after some years again. The treepeonie is very beautiful. I hope it will bloom here. Here it is wild hepatica in the woods. They thrive here and they are lovely. Have a wonderful evening, Marijke!

      Slett
  17. Så kjedelig at mange planter har dødd, jeg synes også det er trist. Helt enig i at våren plutselig kom brått, men deilig er det når det endelig kommer litt varme=) Vi får nyte de fine dagene vi får=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi vil jo gjerne at plantene skal overleve. Varmen kom brått ja, og forsvinner vel like brått etter i morgen :-(
      Vi får nyte dagene, ja! :-)

      Slett
  18. Du verden så flott insekthotell som var i innlegget under her. Der kommer dem til å trives, helt sikkert.

    Så leit med alle plantene som har dødd hos deg. Det er ikke noe stas, men trøsten for være at du kan kjøpe noen nye ;)

    Klem Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, Jeg håper jo på det :-)

      Ja, det er ergelig, men det er jo moro å kjøpe nye planter også !

      Klem Marit

      Slett
  19. Trist med de plantene som ikke overlever vinteren. Var på plantesenteret i nabolaget i går, og gartneren der kunne fortelle at det var veldig mange som måtte kjøpe nytt i år av den grunn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har hørt om flere som har opplevd det samme som meg. Så det er jo en mager trøst, men det er lite å få gjort med det. Bare å kjøpe nye, og det merker nok hagesenterene godt!

      Slett
  20. Det har vært en tøff vinter ja, men kanskje det er liv i røttene? Sikkert lurt å vente med å grave opp.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan være liv i røttene på helleborus, for det har jeg opplevd før. Så jeg skal prøve å la være med å grave ;-)

      Slett
  21. Så flotte blåveis du har! Virkelig nydelig. Synd med plantedød, også her hos meg har endel roser gått ut i vinter. Er ganske sikker på at de må ha råtnet i all nedbøren i fjor sommer og høst. Kombinert med ekstrem tørke og frost på vårparten. Men som du sier, vi får glede oss over det som tross alt spirer og er i full gang med å strekke seg mot vårsola!

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...