onsdag 15. mai 2013

Årets første plenklipp, " Jawbone" og et sunnere liv...

I går var det opphold i noen timer så jeg rakk faktisk å klippe plenen før det regnet igjen. I dag kan det komme inntil 30 mm med regn, og yr.no har spådd flom i bekker og elver. Vi var nede og så i den lille dammen som vi lagde for froskeeggene, og enn så lenge klarer de seg fint der. Vi forsterket sidene med mere jord i håp om at den ikke skal bli tatt av flommen som er spådd. I dammen her har de eggene som vi ikke fikk med klekket ut og de svømmer rundt med sin lille hale på. Om ikke lenge mister de den og blir frosker. Jaja, jeg får håpe de klekker fint ut alle sammen nede i bekken og ikke blir tatt av flommen  i dag hvis det kommer så mye regn.

Vi har fått gravd litt mer mellom regnbygene, og det nye bedet mitt blir bare større og større. I går kom det 40 kvm med belegningstein som skal brukes til hagegangen, så nå venter jeg bare på fint vær så jeg kan få plantet og kommet i gang med steinleggingen. Jeg venter også på ca 9 tonn med subbus som jeg skal ha som underlag under steinene. Ting tar tid med så mye dårlig vær og regn som det har vært her i det siste. Så langt denne måneden er det kommet 63 mm med regn, og det er ikke slutt på regnet før langt ute i neste uke. Knurr....


Her er bilde av noen kuleprimula som blomstrer akkurat nå


De kom i blomst til slutt, Iris reticulata

Her er bilde av hagegang prosjektet. Som dere ser så har vi kommet et stykke på vei. Bedet til venstre har jeg vist før og det ble utvidet med 13 cm. Men bedet til høyre blir utvidet mye mer. Dere ser på midten av det hvor stort det var før hvor den mørke kanten er. Så her blir det plass til mange planter når jeg en gang får kommet ut og gravd de ned. Men enn så lenge må jeg vente til regnet gir seg om en uke eller noe sånt ;-)

Det er også veldig mange meter igjen som må graves opp. Men før eller senere blir vi nok ferdige en gang.

Så over til noe som ikke er hagerelatert... ;-)

I går fikk jeg i posten en ny liten teknisk sak som min sønn kjøpte på ebay til meg. Det heter "Jawbone" og er et helt nytt produkt. Her kan du lese mer om det på norsk. Det er et lite armbånd som registrerer hvor mye du går hver dag, og hvor mye du sover og hvordan søvnen din har vært. Du kan også legge inn alt hva du spiser i løpet av en dag, og den regner ut hvor mange kalorier du har fått i deg og hvor mye du har forbrent i løpet av dagen. Så enkelt forklart en det en avansert skritt teller med mange artige tilleggsfunksjoner. Jeg prøvde den ut i går og det var veldig mye nytt for meg som ikke er så teknisk anlagt ;-) Men med god hjelp så fikk jeg det til etterhvert. Dette er flott for alle som vil prøve å motivere seg til å gå litt mer, og kanskje spise litt mindre ;-) Jeg satt og leste nærings innholdstabeller og skrev inn alt på smarttelefonen. Det må en ha for å ha utbytte av dette(smart telefon altså). Men det resulterte i at jeg takket nei til sjokoladekjeksen i går kveld til tekoppen, for da hadde jeg fått i meg nok kalorier som det var fra før ;-))  Det er så mye fokus på et sunnere liv, og jeg kan absolutt ha godt av å gå litt mer enn det jeg gjør. Jeg hadde dessverre ikke fått denne i posten før jeg klippet plenen i går, for ellers hadde jeg gått veldig mange skritt i løpet av gårsdagen ;-) Men en kan legge inn ting i ettertid også. Poenget med dette er jo at en blir mye mer bevisst på hva en spiser og drikker og hvor mye mosjon en får. Jeg er ingen fanatiker, men har absolutt godt av å bevege meg mer. Så hvis dette lille armbåndet kan hjelpe meg til det er jeg mer enn fornøyd. Det er virkelig mye fint i tekniske dippedutter som dukker opp.  Håper dette jeg skriver kan inspirere andre til også å prøve dette. På mange arbeidsplasser er det en kampanje som heter  "Dytt". Det går helt enkelt ut på at folk folk skal komme seg i  bedre form. Så det er mye fokus på dette for tiden.  Jeg skal ikke konkurrere med andre enn meg, men det kan jo være inspirerende i seg selv! :-)

Sånn ser det ut

Ha en fin dag!

42 kommentarer:

  1. Tillykke med din Jawbone - det var meget spændende at læse. Jeg har ikke hørt om sådan en før, men alt hvad der kan inspirere os til at bevæge os lidt mere og blive bevidste om, hvad vi spiser, skal være velkommen.
    Uf, så meget regn I har fået, og I har altså mere i vente! Jeg er spændt på at se din havegang, når den er færdig!
    Klem og ha' en dejlig dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er jo kanskje noe sånt noen av oss kan trenge for å bli litt inspirert til å bevege oss litt mer.

      Ja, det er veldig mye regn vi har fått i det siste. Det har kommet mindre enn fryktet i dag, men vi skal få det i morgen i steden ser det ut som på yr.

      Ja, det er jeg også! Du får nok se bilder far den når det er ferdig.

      Klem, og ha en deilig aften!

      Slett
  2. Du har kommit långt med ditt projekt fast vädret varit emot dig! Blir spännande att se när det blir färdigt. Den där Jawbone lät ju spännande, men jag har ju bara en "o-smart" telefon just nu, den "smarta" har jag lånat ut till dottern. Tänk vad mycket nytt det kommer hela tiden!/ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, været her er bare fryktelig, det kan man trygt si. Nå melder de om bare regn igjen i hele perioden, så jeg gir snart opp.

      Det kommer mye spennende tekniske ting, så en må bare følge med ellers kan en bare gi opp ;-)


      Klem Marit

      Slett
  3. Å, har du också skaffat en sån där träningsmojäng! Har flera kompisar som gjort det och jag blir så nyfiken på alla finesser. Och primulor kan man ju bara inte få för många av!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er spennende med alt dette nye. Det er faktisk veldig nyyyig!

      Primula får en aldri nok av! :-)

      Slett
  4. En sjov dims, din jawbone. Har ikke hørt om sådan en før. Hvor er det ærgerligt for jer at det skal regne så meget lige nu! Men man kan jo ikke vælge vejret ... Jeg venter spændt på at se den færdige havegang. Det ser lovende ud ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er både morsom og nyttig. Det er helt nytt her i landet også.

      Nei, været får en ikke gjort noe med, selv om en skulle ønske at en kunne det.

      Det er ikke godt å si når jeg blir ferdig med hagegangen, men håper jo at været skal bli bedre slik at en kan få gjort noe ute.

      Slett
  5. Nydelig iris igjen i dag også - likte utrolig godt den blå. Den ser ut til å ha samme blåfarge som Gentiana nivalis :-) - snøsøte.
    Så gøy med froskedam! Håper virkelig vi ikke får den samme våte sommeren som i fjor.
    Tipper du får masse tellinger på hagearbeidet! Det er ganske mye gåing da - spesielt hvis en er glemsk og må gå om igjen mange ganger for å hente ting slik jeg er.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den blåfargen på de irisene er helt utrolig vakre. Jeg liker også godt Gentiana :-)

      Ja, vi måtte lage en ekstra dam helt nede ved bekken når vi flyttet froskeeggene. Jeg vil helst ikke at de skal klekke oppe i hagen, så da blir de drept av gressklipperen.

      Ja, det hadde det nok blitt hadde jeg bare kommet meg ut i hagen. Det regner hele tiden her, og jeg jobber ikke i øsende regnvær :-( Du er ikke alene om å være glemsk, så jeg må også gå noen ekstra runder for å hente ting. Men når en får mer trim ut av det, så gjør det jo ikke noe! :-))

      Slett
  6. Du blir ikke arbeidsledig denne sommeren heller ser det ut for. Men det blir nok flott når bedet og gangen blir ferdig, og du får plass til mange flere ønskeplanter.
    Plenklipp behøver jeg ikke tenke på denne uken i allefall. Her er det brunt gress og mose som dominerer foreløpig.
    Smart liten dings! Den kan være et nyttig hjelpemiddel for å motivere seg, og bli mer bevisst på hva man spiser og hvor mye/lite man beveger seg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, jeg blir ikke arbeidsledig denne sommeren heller. Akkurat nå har jeg alt for mye som skulle vært gjort, men været får en jo ikke gjort noe med. Her ble gresset superfort grønt, og ble langt i løpet av noen dager i forrige uke.

      Ja, det er en smart liten dings! Jeg kan trenge litt hjelp til å motivere meg, så jeg håper at den vil holde meg litt mer aktiv!

      Slett
  7. Vad roligt att läsa om din gång i trädgården, så snyggt det kommer bli!
    Jag visste inte att det fanns en Jawbone, så smart. Det skulle jag vilja prova, ska kolla in på sidan du länkar till.
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg håper jo at det vil bli fint når vi en gang blir ferdig.

      Nei, dette er noe som er relativt nytt her i landet og sikkert i Sverige også. Så jeg er ikke helt kjent med det jeg heller, men forstår stadig litt mer :-)

      Klem Marit

      Slett
  8. Så fine blomsterbilder du viser.
    Leste en test om det armbåndet ditt, husker ikke hvor, men det virker som en lur ide. Det er nok en del som ikke vondt av å bevege seg litt mer og kanskje spise litt sunnere. Jeg kunne ihvertfall hatt godt av det :)

    Ha en finfin dag!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Ja, det har stått om det i flere aviser, så det er nok flere som har lest om det allerede. Det er en lur ide for de som ikke er så flinke til å trimme/bevege seg. Ja, dette er jo et problem som mange har, så det er flott hvis det kan hjelpe folk til å komme seg opp av sofaen!

      Ha en fin dag du også!

      Slett
  9. Spennende med skritt-teller med tilleggsfunksjoner alltid kjekt å følge med og bli mer bevisst på matinntak.
    Det regner mye her også, så det blir lite haging. Fine bilder av Kuleprimula og Våriris.

    Ha en fin onsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en veldig god ide, og hvis det kan inspirere folk til å bevege seg mer er det jo bare helt flott!

      Det regner hele tiden her, så jeg får dessverre ikke gjort noe ute i hagen. Ha en fin dag!

      Slett
  10. Så flott hageprosjektet blir, og godt det ser ut til å bli litt mindre regn. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, litt mindre regn ble det heldigvis, men fremover har de nå slengt på regn hver eneste dag unntatt i morgen og på lørdag.
      Jeg emigrerer snart!

      Slett
  11. Welcome
    Marit Way!
    Have a great spring flowers.
    In the garden we have a lot of work. However, each time it has spent.
    When the flowers bloom we are very happy.
    I wish you the abundant flowers bloomed.
    Sincerely yours :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Lucia!

      Yes, there is much work in the garden, but we like it! Hope it will soon be an end to rain so I can be out in the garden again.

      Have a nice day!

      Slett
  12. Sikke dit haveprojekt skrider frem. Plænen kunne også godt trænge til at blive slået her, men det har vi ikke nået endnu.
    Spændende med det armbånd.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skrider frem, men ikke så hurtig som jeg skulle ønske. Gresset gror veldig fort nå, så jeg var heldig som fikk klippet den før det begynte å regne igjen.

      Ja, det er et spennende armbånd :-)

      Slett
  13. En sånn Jawbone høres spennende ut å bruke. Hyggelig at dere steller så pent med froskeeggene :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er spennende og lærerikt! Selvfølgelig steller vi pent med froskeeggene, for jeg vil gjerne ha mange frosker her på eiendommen, og helst nede ved bekken :-)

      Slett
  14. Så fine kuleprimulaene dine er, mine har liksom ikke våknet helt det er mulig de har hatt en litt tøff vinter.
    En får energi av å komme seg ut å gå og bli i bedre form etter vinterdvalen.
    Jeg skal ikke skryte på meg noe god form men jeg er hundepasser denne uka og er ute sent og tidlig å går tur, det er faktisk veldig deilig.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Flere av mine kuleprimula har dødd i vinter også. Det er så synd, for jeg liker de så godt.

      Jeg er heller ikke i noen god form, men håper å kunne bli det sakte men sikkert i løpet av denne sommeren :-)
      Jeg hadde hund før for flere år siden, og da måtte jeg jo ut og gå hver dag. Sånn sett er det fint å være hundepasser, for da må en jo gå hver dag :-)

      Ha en fin dag!

      Slett
  15. Det er artig med nye prosjekt i hagen, og utvidelse er jo veldig artig=) gleder meg til å se hva du skal putte i bedene dine. Den dingsen høres superkul ut=) Kanskje vi får høre mer om hva du synes om den etter hvert? Håper du har det bra=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir plass til mange nye planter der bare vi blir ferdige. Jeg har mange kasser med planter stående, så du får nok se det snart bare det blir vær til å være ute.

      Ja, jeg skal fortelle hva jeg synes om den når jeg får brukt den en stund. Ha en fin dag!

      Slett
  16. Ja nå får vi håpe på litt tørt vær. Ikke spesielt fristende å være ute i hagen i dag. Moro å følge med på prosjektene dine.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det ser ikke så lovende ut. Disse værprofetene snur om på værmeldingen hele tiden, så det er ikke godt å si hvordan det blir fremover. Men jeg håper jo i det lengste at det snart skal bli opphold og sol!

      Slett
  17. Skikkelig Bergensvær hos deg?! Jeg var med på Dytt med et lag på jobben, men tror nok det blir med den ene gangen selv om det var geit å bli litt bevist på hvor lite eller mye man rører på seg i løpet av dagen. Alt vel!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skal jeg love deg! Jeg tror at du hadde følt deg veldig hjemme klimamessig her akkurat nå :-)

      Ja, det er jo helt opp til hver enkelt hvor mye en vil legge i sånn som f.eks Dytt. Jeg har min egen private kampanje, og det får holde for meg. Hvis jeg kan se at det hjelper med dette armbåndet og får beveget meg litt ekstra er jeg veldig fornøyd.

      Ha det godt!

      Slett
  18. Nydelige iriser! Spennende med Jawbone! Håper været gir seg, så vi får brukt litt muskler i hagen, og bryne oss litt på bedene!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, irisene er så nydelige! Jeg håper at vi kan få brukt litt muskler og vært ute, i stede for å bare sitte inne og deppe. Dette været gjør meg deppa hvis det fortsetter sånn en sommer til...

      Slett
  19. Hei Marit

    Det var da en forfærdelig masse regn - men imponerende at dine Reticulata-iris alligevel blomstrer.

    Det ser godt ud dit havegangs projekt - glæder mig til at se det færdigt:)

    Du må have en dejlig aften!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt forferdelig hvor mye regn som har kommet i det siste. Men som du sier, så er det jo hyggelig med iris som blomstrer - til tross for alt regnet.

      Ja, du får nok se det en gang ;-) Det tar sin tid når en omtrent ikke får vært ute.

      Ha en deilig dag!

      Slett
  20. Hei,
    Litt av kvart som skjer i hagen din.....og store prosjekt på gang. Får virkelig håpe at veret betrar seg raskt så du får fortsette med prosjekta dine. Det må ha komt fort med deg når du har fått klipt plenen. Her går det utrulig seint i år.
    Ha det fint og så kryssar vi fingrane for bedre ver, klem frå MarJE.

    SvarSlett
    Svar
    1. Her er det store prosjekt på gang, ja. Det håper jeg også, men det ser ikke lovende ut. Men yr kan snu fort på værmeldingen, så det er bare å håpe at det blir opphold i regnet snart.

      Klem fra Marit

      Slett
  21. I hope that the rainstorm doesn't flood your garden, and that the frog pond doesn't get washed away. It sounds like you have already had a surplus of rain.

    The little spring Primula are sweet looking. Your blue and purple Iris reticulate flowers are very pretty. Mine are just poking the tips of their greenery up, so I hope they bloom soon.

    The border that you are widening will give more room to layer plants.

    The "Jawbone" device sounds very useful. What a great way to keep track of your activity through the day.

    SvarSlett
  22. Northern Shade, Fortunately it did not rain as much as feared, and it did not rain so hard either.
    We have had enough rain already, so it's good that it "only" got 25 mm of rain this time. I hope the frog pond have managed without being washed away.

    Iris reticulata was very late, but now they finally bloom. It will probably yours to bloom soon.

    Yes, the expansion of the border will accommodate many plants, and I have left in the boxes already.

    Jawbone is very smart, because then becomes inspired to go more and I see how much calories I've got in me during the day and how much is burned.

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...