torsdag 15. november 2012

Ny og gammel dille...

Som nevnt før her så et det en ny, men også en gammel dille som på kort tid  virkelig har fått ny giv her i huset. Det startet med et innlegg i en hageblogg, og siden har det gått slag i slag. I går og i dag har nye stiklinger dumpet ned i postkassa, så nå er det bare å få de til å rote seg... Det er ikke bare enkelt, men jeg får krysse alle fingre og tær på at det går bra. Men da jeg satt og googlet alle disse sortene, så oppdaget jeg at flere av de finnes i varigerte utgaver. Det finnes også mange andre sorter som også er variegerte. Hvis det er noen som leser dette og har noen av de så si i fra!!

De jeg leter etter er altså de under her, og alle andre hoya som er varigerte! :-)

Hoya australis variegata
Hoya bella variegata
Hoya kerrii variegata
Hoya lacunosa Eskimo
Hoya multiflora variegata
Hoya obovata variegata
Hoya obscura variegata




Her er min nåværende hoyaliste:

Hoya anulata
Hoya australis
Hoya bella
Hoya calysina
Hoya carnosa
Hoya carnosa albomarginata
Hoya carnosa splash
Hoya carnosa variegata
Hoya crassipes
Hoya crassipes variegata
Hoya globulosa
Hoya gracillis
Hoya kerrii
Hoya lacunosa
Hoya lobbii
Hoya obovata
Hoya obscura


22 kommentarer:

  1. Hvor er det flot, at du har så mange sorter af hoya! Lykke til med at finde dem, du mangler.
    Klem og en fin aften til dig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Madame! Jeg finner nok sikkert noen av de :-)
      Klem og god natt!

      Slett
  2. Og siden jeg er en svak sjel så prøver jeg etter beste evne å ikke følge linken din til bildene, særlig at jeg klarte å la være :) Inneplanter er klart ikke min beste side..

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet alt om det der, vanskelig å la være når linker lyser i mot deg...
      Jeg er best på inneplanter om vinteren, for om sommeren går de for lut og kaldt vann. Da er det bare hage som gjelder. Men hoya er greie sånn, for de har så tykke blader og skal derfor ikke ha så mye vann.

      Slett
  3. Så spennede med nye sorter, dette blir bra.

    Hilsen Lisbeth :D

    SvarSlett
  4. Wow! It's fantastic so many new varieties!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, and it's many more varieties to come!

      Slett
  5. Ha, ha! Men oj! Nu känns det mycket bättre för mig, och mitt klickgalna pekfinger som så gärna vill handla reaväxter på nätet. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra, da kan du trøste deg med at du ikke er alene om å ha en pekefinger som er gal... ;-))

      Slett
  6. Åj, åj! Jeg viste om to... men ingen varigerte. Hvis alle sammen er like snille som de to jeg vet om, så er det jammen lett å få dilla på de der!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror at det finnes sikkert hundre arter av hoya, hvis ikke enda flere. Jeg elsker alt som er variegert, enten det er stueplanter eller stauder. Ja, de fleste er veldig snille, for de skal ikke ha så mye vann ;-) Lett å få dilla ja...

      Slett
  7. Åh, det er så herlig med diller :))

    Klem vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, diller er flott å ha om vinteren også! :-)
      Klem Marit

      Slett
  8. At det finnes så mange Hoya...og kan forstå en kan få dilla på disse:)
    Og du har da en flott samling allerede:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og det finnes så veldig mange flere enn det jeg viser her også. Så det er lett å bli hekta... :-)

      Slett
  9. Det var litt av ei samling......ja diller er herlig. Men det kan lett bli litt mange av dei....ivertfall hos meg :))
    God kveld, Klem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Huff ja, du er ikke alene om å ha det sånn. Like lett å få diller om vinteren som om sommeren.
      God kveld, klem!

      Slett
  10. Ja jeg skal da love for, at du har en dille med Hoya, den plante kender jeg ikke meget til.
    God aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke alle som kjenner til denne stueplante selv om den har vært i handelen i mange år. Men de er lette å få til, så du burde prøve en :-)
      God aften til deg også!

      Slett
  11. Dejlig at ha` noget at samle på.
    Jeg samler på græs og pelargonier.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det virkelig. Spesielt om vinteren når alt ute i hagen er i dvale. Ha en god aften du også!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...