mandag 5. november 2012

Novemberblomstring...

I de siste dagene har det regnet veldig mye.  Det er grått og kjedelig som november ofte er. Ikke en snøflekk igjen, men det er bare fint synes jeg. Alt for tidlig med snø fra slutten av oktober... Men inne er det i alle fall hyggelig med noe som blomstrer. Jeg har en gammel påskekaktus som har tatt feil av årstiden som er full av knopper og blomster akkurat nå. Den er faktisk en plante som min mor fikk da min morfar døde i 1972, så den er virkelig gammel. Men sånne kaktuser kan bli veldig gamle, og jeg er glad at jeg overtok den fra min mor som syntes den var blitt alt for stor... Jeg pottet den om og ga den ny jord og siden har den blomstret to ganger i året. Ikke spør meg hva jeg gjør riktig for det er jeg ikke sikker på selv. Lite vann og godt med lys er kanskje et svar.. Jeg synes disse er mye vanskeligere å få til å blomstre enn novemberkaktus, så jeg er veldig glad hver gang den blomstrer. Jeg har hatt noen lilla og hvite av disse, men de har jeg ikke fått i blomst igjen. Det latinske navn er Rhipsalidopsis gaertneri på disse.

Sånn ser påskekaktusen ut, den er helt rød

Hvit novemberkaktus

Jeg har også en rosa novemberkaktus som står i en kald gang og får svært lite stell. Den er så full av knopper i år at jeg har nesten ikke sett maken før. Så skal en ha disse i blomst er det bare å glemme de bort og sette de kaldt! :-) Disse kalles Schlumbergera på latin. Jeg er ikke helt sikker på hvilken art disse er, men sannsynligvis en krysning av div. arter. Jeg kjøpte de på matbutikken i fjor høst, så veldig spesielle et de ikke ;-))

44 kommentarer:

  1. Widzę, że zmieniłaś już zdjęcie górne bloga na zimowe. Pięknie Ci kwitną kaktusy wielkanocne i masz je w tylu kolorach. Pozdrawiam.
    Jeg ser du har allerede endret øvre fotoblogg for vinteren. Disse vakre påske kaktus blomst og du har dem i mange farger. Hilsen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg bør nok endre det til et annet bilde, for det er ikke snø her nå! Ja, disse kaktusene finnes i mange farger.

      Chyba powinienem go zmienić na inny obraz, ponieważ nie pada śnieg tutaj! Tak, te kaktusy są w wielu kolorach.

      Slett
  2. Tenk at den er 40 år gammel!! Så flott at den lever og gir så nydelig blomstring. Er jo litt ekstra koselig med planter som har en "historie" også synes jeg.
    Ha en fin mandag! Her er det grått og vått så vi er inne og fyrer i peisen:-)
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er litt av en alder på en kaktus. Men som nevnt så kan de bli veldig gamle. Det er koselig med planter som har historie, ja! Jeg fyrer i ovnen jeg også :-)
      Ha en fin mandag du også, klem!

      Slett
  3. Så flott den var, og så rød da, passer jo godt til den tia vi går inn i nu :)
    Æ pleier og kaste november kaktusen ( fy meg ) gidd liksom ikke vente på at den skal blomstre igjen.

    Her er det heller ikke mye sne igjen,desverre si æ da :O))

    Ha ei fin uke, hilsen Lisbeth ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! ;-)) Neimen du må da ikke kaste de! De blomstrer jo to ganger i året, minst... Jeg vet at det er mange som bare kaster de, så du er ikke alene om det. Men som sagt så er de veldig enkle å få i blomst igjen. Sett de bak en gardin eller noe og glem de bort :-)
      Ha en ny fin uke du også!

      Slett
  4. Kaktus er flotte, den røde farve er meget intens, godt med blomster inde , når det nu sner udenfor :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den røde farge er veldig intens, ikke helt i min smak ;-)
      Men det er hyggelig at den blomstrer nå så sent på året når det er lite annet å se på her.

      Slett
  5. Vilken fin kaktus Påskkaktusen är. Och så gammal, då blir det som en kär gammal vän:)).
    Så mycket knoppar på dina novemberkaktusar:)). Man blir så glad:))). De trivs hos dig. Jag brukade ha mina kaktusar ute på altanen på sommaren, då blommade de rikligt i november.
    Ha en fin dag.
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er jo en kjær venn siden den er så gammel Jeg fikk den først for et par år siden av min mor. Ja, en blir veldig glad for alle de knoppene på de. Det er sikkert lurt å la de stå ute, det har jeg ikke prøvd før. Ha en fin dag du også. Klem Marit

      Slett
  6. Jeg er ikke så meget til den røde kaktus, men jeg kan godt forstå, at du er glad for, at den blomstrer nu. Det er dejligt at have noget inde nu. Jeg har selv en novemberkaktus i blomst nu, den er ikke så gammel, og så har jeg to, der står med knopper, der er lidt ældre, men det er nok julekaktus, i hvert fald i år :)
    Du må have en god dag, her regner det også i dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke jeg heller, så der er vi enige :-) Men den er så gammel og det er jo hyggelig at den blomstrer nå. Ja, når de blomstrer nå så blir de ofte kalt for julekaktus her også.
      Ha en fin dag du også. Nå er jeg lei av regn...

      Slett
  7. Jeg er VELDIG enig. Det herlig at snøen forsvant igjen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Det er alt for tidlig å få snø så tidlig. Men den kommer nok igjen en eller annen gang... :-(

      Slett
  8. Har vi byttet vær for en stund? Vi har hatt klarvær med sol og kalde netter de siste dagene. Men fra i morgen er det visst tilbake til normalen med regn igjen.
    Så hyggelig å eie en gammel påskekaktus som har historie knyttet til seg. Ser at en av mine påskekaktuser har dannet noen par knopper også. Novemberkaktus er velkomne med blomstring nå om høsten. Dine ser virkelig ut til å trives.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du skal se at det er sånn det er! Det virker som det er blitt vestlandsvær her for tiden.

      Ja, det er jo moro med den historien og at den stadig blomstrer. Novemberkaktus er så flotte nå på denne tiden, ja.

      Slett
  9. Det er fint å kunne nyte blomstring, når det ellers er mørkt og trist. Kjempe flotte kaktuser du har! Jeg har aldri hatt slike planter, men husker jo at både min bestemor og mor hadde da jeg var liten!

    Ønsker deg en fin mandag! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. De er veldig lette å få til, Vivi! Ha en fin mandag du også! Klem

      Slett
  10. Belas fotografias de belas flores....
    Passe no meu blog tem lá um Prémio....
    Cumprimentos

    SvarSlett
  11. Det er kjekt når kaktusene blomstrer i november, den røde var veldig fin.

    Ha e fortsatt fin mangdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er kjekt med litt blomstring inne, når det er slutt på det i hagen. Ha en fortsatt fin mandag du også!

      Slett
  12. Kraftige flotte eksemplar du har:)..mine er også stapp fulle av knopper..ennå jeg ikke rakk å sette de kjølig:)..taknemlige planter liker jeg:)
    Jeg sjekket helleborus leverandøren...godtar de en bestilling på 3planter?...de haddeminimum 6pl. på bestillingen så jeg??

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er heldigvis lette å få i blomst selv uten kulde. Men den som står kaldt har enda flere knopper enn den som står i stua hos meg.

      Som du ser på bildet fra lørdag så er det 3 stk jeg kjøpte. Jeg bestilte en og en og det ble altså tre til sammen. Jeg har bestilte bare 3 primula planter derfra også. Men jeg har forklart henne om at her i Norge får vi en ekstra avgift hvis vi bestiller over 200 kr. Send henne en mail og spør for sikkerhets skyld! De har ikke sagt noe på min bestilling i alle fall. Jeg var innom gartneriet her i Hvittingfoss i dag og der hadde de mørke og hvite juleroser til salgs akkurat nå! :-)
      Lykke til!

      Slett
  13. Hvor er det spændende at læse om din påskekaktus, som er så gammel! Jeg har en novemberkaktus, jeg har haft i mange år, og den blomster netop nu med et utal af meget lyserøde blomster - den blomstrer gerne flere gange om året. Klem og ha' en fin aften, Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er hele 40 år i år! Litt av en alder på en påskekaktus. Novemberkaktus pleier å være veldig greie å få i blomst igjen, for de blomstrer to ganger i året her også :-)
      Ha en god aften du også Madame, klem!

      Slett
  14. Hm, vad hände med min novemberkaktus? Det vågar jag inte tänka på. Din är jättefin!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tja, si det... ;-)) De er veldig lette å få til, en må bare ha nok tålmodighet til å vente på neste blomstring !

      Slett
  15. Flotte kaktuser du har
    Så kjekt når de blomstrer. Jeg har en julekaktus som er 58 år gammel.
    Det var min mormors, den blomstrer flott innimellom .
    Ha en fin kveld

    SvarSlett
    Svar
    1. Du verden, det var litt av en alder på en julekaktus! Det er så morsomt med sånne gamle "arvestykker" som er levende. Ha en fin kveld du også!

      Slett
  16. Så artig det må være når planter går videre fra generasjon til generasjon! Tenk at de kan bli så gamle. Da er det ekstra viktig å ta godt vare på dem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig morsomt å ha den og vite at den er så gammel. Jeg prøver så godt jeg kan å stelle den etter alle kunstrens regler, men de trives best når en glemmer de litt bort ;-))

      Slett
  17. Ja nå er det tiden for å nyte blomstringen innendørs - og jammen var de flotte! Imponerende at du har den etter morfar, det gjør den sikkert ekstra spesiell.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er hyggelig å nyte blomster innendørs nå. Den er spesiell siden den er så gammel ja. Morsomt med gamle kaktuser :-)

      Slett
  18. Utrolig mye knopper! Det kommer til å bli kjempelekkert :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg tror ikke at jeg har hatt så mange blomsterknopper på en kaktus før, så det blir nok en lang blomstring :-)

      Slett
  19. Du verden, Marit så flotte kaktuser. Spesielt gøy må det jo være at den har godt så lenge i arv. Fikk en tilsvarende etter min gamle mormor på -80 tallet. Den klarte seg en mnd tid. Tror faktisk jeg stelte den ihjel :( . tusen takk for luserådet ditt, nå har jeg litt mer enn grønnsåpe å prøve på.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er veldig lett å stelle kaktuser ihjel, ja. De trives best når en nesten glemmer de bort. Håper du får tatt knekken på lusa! :-)

      Slett
  20. Så fine inne"kaktuser". De er på en måte sånn engangs her i huset ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, for mange er de en bruk og kast plante. Men jeg synes det er så moro når de blir store og fulle av blomster, at jeg har ikke lyst til å kaste de. Litt tålmodighet, og en har en flott blomstring flere ganger i året :-)

      Slett
  21. Flotte kaktuser du har.
    Jeg har en med lyserøde blomster.
    Ønsker dig en god tirsdag:)
    Knus Hanne Bente

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har også flere med rosa blomster. De er veldig populære. Ha en fin tirsdag du også. Klem Marit

      Slett
  22. Så gøy når de kommer med blomster etter en lang ventetid! De er nydelige! Hege

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er gøy når de endelig blomstrer! :-)

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...