fredag 2. november 2012

Hemmelig...

I dag fikk jeg lyst til å være med på Blommig fredag. Det har jeg ikke vært før, men en gang må jo være den første ;-)

Det er mye i en hage som er hemmelig. Frø, løker, stauder osv. I det hele tatt er det mye som er hemmelig, men som plutselig åpenbarer seg.

For noen år siden importerte jeg noen Juleroser/Helleborus fra Danmark som jeg plantet ut på våren. Men året etter så jeg ikke noe mer til de. Ikke et blad, ikke en blomsterknopp. Jeg var så sikker på at de var døde at jeg tok vekk navnelapper og glemte egentlig bort at jeg hadde plantet juleroser der. I vår så jeg til min store overraskelse at det kom noen hvite knopper. Ikke bare en, men mange. Da har røttene etter de jeg  hadde plantet der overlevd og har brukt 4-5 år på å vokse seg store og sterke nok til å blomstre igjen. Hvilken glede! Sånne hemmeligheter liker jeg!




46 kommentarer:

  1. Nydelige :) Å så gøy at de dukket opp igjen, min julerose døde etter 1 vinter.
    Ha ei flott helg, her snø vi nesten ned :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg var veldig glad da de dukket opp igjen. Synd at din døde i vinter. Helleborus niger skal kunne gå hos deg, men den trenger nok veldig god drenering. Her er all snøen smeltet, her bare regner det på tvers.

      Slett
  2. Ikke mye slår gleden når det man trodde hadde dödt plutselig kommer igjen! Disse julerosene var jo nydelige uansett om de har navn eller ei:-)
    Ha en fin fredag!
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er sant! :-) Jeg fant til slutt ut hva de heter tror jeg, men det er egentlig helt uvesentlig.
      Ha en fin lørdag! Klem!

      Slett
  3. Julerosene er nydelig, har sjøl aldri hatt dem.

    Ha ei fin helg, hilsen Lisbeth ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da burde du prøve en gang. Helleborus niger tror jeg skal gå hos deg også på en lun plass. God helg til deg også!

      Slett
  4. Vackert, och vilken hemlis de bar på ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de hadde en flott hemmelighet! :-)

      Slett
  5. Sikke en skøn overraskelse at de kom op alligevel :-) Juleroser er utroligt smukke, men jeg har aldrig haft nogen selv.
    Klem og god fredag eftermiddag til dig, Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det hadde jeg ikke trodd, så jeg ble veldig glad når jeg så de kom opp igjen. Du burde absolutt prøve de hos deg! Ha en fin lørdag Madame, klem!

      Slett
  6. Ja jorden kan innholde hemmeligheter som plutselig åpenbarer seg. Fine hvite Juleroser som dukket opp.

    God fredag til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skal være sikkert og visst! Ha en fin helg!

      Slett
  7. Vakre juleroser. Her sår juleroser seg, dukker opp småplanter rundt forbi. Det tar noen år før de blomstrer igjen. Jeg har en tue som har stått grønn i et par år, kraftig og fin.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gjør de her også. Jeg har noen frøplanter som jeg håper skal blomstre til neste vår.

      Slett
  8. Vilken lycka att dina söta julrosor kom tillbaka! De är verkligen jättesöta. Jag har en ljusgul sort, och skulle gärna vilja ha många många fler. De sprider en sådan stor glädje när man som bäst behöver den:)).
    Ha en fin helg.
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de finnes i veldig mange fine farger. Jeg har fått helt dilla på de ;-) Jeg trodde nesten ikke mine egne øyne når de plutselig dukket opp. På våren er sånt veldig kjærkomment!
      Ha en fin helg du også. Klem Marit

      Slett
  9. Oj, oj, oj. Den understa julrosen är ju helt underbar. Vilka ögonfransar! Den flörtar ju skamlöst ;-) Trevlig helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er den samme julerosen bare i forskjellige stadier. Den ble virkelig helt aneldes når den sprang helt ut, og den flørter nok skamløst ja! ;-))
      Ha en fin helg du også!

      Slett
  10. En dejlig overraskelse og smukke blomster :)Nogen gange skal man vente længe inden planten har fundet sig til rette!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan virkelig ta lang tid for enkelte planter. Men da blir en jo bare enda mere glad i de!

      Slett
  11. Det var en nydelig hemmelighet! Me like!
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  12. De julerosene er så lekre at jeg nesten får gåsehud av å se på dem :) God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er flotte å se på, ingen tvil om det. God helg til deg også!

      Slett
  13. Kjempe flotte juleroser! Håper du trives med fotoutfordringer, for da er du hjertelig velkommen til å delta på min i morgen!

    Ønsker deg en kjempe fin helg! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tenker så det knaker, håper jeg finner på noe!

      Ha en kjempefin helg du også! Klem

      Slett
  14. Sikken en skøn overraskelse, det var da dejligt, at de alligevel kom, de er vel nok fine.
    Jeg har også købt nogen i år, som er helt væk nu, så er der måske stadig håb for at se dem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var en skjønn overraskelse når de endelig dukket opp! Dine kommer nok skal du se, for hos deg må de jo stortrives!

      Slett
  15. Vilken härlig hemlighet jorden gömde :-) Så vackra de var ! Ha en fin helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var en fin hemmelighet. Ha en fin helg du også!

      Slett
  16. Åh vad jag längtar till att få se mina julrosor igen.Vad vackra dina är :-)
    KRAM från mig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg lengter også etter å se de til våren igjen. Jeg får ikke nok av de ;-))
      Klem fra Marit

      Slett
  17. Ljuvliga hemligheter!
    Hej från Törnrosa

    SvarSlett
  18. Så gøy - og så utrolig flotte de var! Litt av en overraskelse:)
    Ha en fin helg, Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var virkelig gøy når de dukket opp. tror jeg så ut som et spørsmålstegn... ;-))
      Ha en fin helg du også, Elin!

      Slett
  19. Oj, det var plantene sine som ville overraske....heilt nydelige var dei.
    God fin helg til deg, Klem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert!
      Ha en fin helg du også, klem!

      Slett
  20. What a pleasant surprise to see the Helleborus flowers return, and they are so pretty too.

    Once I planted Trillium rhizomes that never sprouted for 14 months, so I assumed they were gone and bought some new ones. Then the old ones popped up before I even had the new ones planted.

    SvarSlett
    Svar
    1. I have done exactly the same as you. I have planted several Christmas roses at about the same place as they came up. But it does not matter, they are so fine.

      Slett
  21. Hvite, små og nydelige hemmeligheter.
    God helg Marit.
    Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er nydelige disse små hemmelighetene som plutselig dukker opp!
      Ha en fin helg du også, Marit!

      Slett
  22. En fantastisk hageglede:) Nyydelige juleroser!

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...