torsdag 22. november 2012

Et tips...

I morgen er det fredag igjen, og også Blommig fredag. Emnet denne gang er:  Et tips...

Jeg vil fortelle om den planten som står mitt hjerte nærmest, nemlig hosta. Jeg har samlet på hosta i mange år, og har flere hundre her, faktisk nærmere 500...Mitt tips i den forbindelse er at jeg har en egen hostablogg for de som liker denne planten. Der har jeg samlet noen av de jeg har med egne bilder, og jeg forteller også litt om stell og plassering av de. Gleden med å ha hage og kunnskapen om den, gjør at jeg synes det er så flott å kunne dele gleden med andre hagebloggere. Jeg er også veldig glad i hagebøker, og hostabøker er ikke noe unntak der. Hvis jeg skal få gi to gode tips om bøker der må det bli om denne boken som heter The Book of Little Hostas og The New Encyclopedia of Hostas. Med disse to har en et godt utgangspunkt for å finne mange hosta som en bare må ha ;-))

Her er et hostabed jeg har og bildet er tatt i fjor sommer

Her er samme bed nå i sommer

Sett fra en annen vinkel

Nok et hostabed jeg har...

Hosta har vært en besettelse i mange år, så et godt tips/advarsel på slutten her er:

Vit at hvis du begynner å samle på disse vakre plantene, så kan det hende at du aldri slutter! ;-))



70 kommentarer:

  1. Det har du helt ret i, det griber om sig. Du har vel nok mange skønne hostaer, dine bede ser fine ud.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, som alle andre "diller" så griper det om seg :-)

      Slett
  2. jeg har fått mer sans for Hosta etter å ha sett dine fine bilder.
    Det er synd det såpass dårlig utvalg i de vanlige hagesentrene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er virkelig synd at det er så dårlig utvalg her i landet. Plantasjen har ti faste sorter som de har, og det er ikke bedre i andre kjeder som selger planter. Det er synd...

      Slett
  3. Vilken samling du har av Hostor, helt underbart.
    Jag gillar dom också och har några sorter planterad i rabatterna.

    Ha det bäst!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er hyggelig at du også liker hosta.
      Ha en fin helg!

      Slett
  4. Jeg er så takknemlig for Hostabloggen din, Marit. Bruker den som "oppslagsverk" når jeg er på hagesenter bl.a.

    Bedene dine er helt fantastiske!

    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre, Nora! Takk skal du ha :-)

      Klem!

      Slett
  5. Å du store meg tid, dette var eit herlig inlegg. Ikkje berre herlig men litt farlig......med tanke på diller :)))Alt for mykje fint og no har eg kosa meg i Hosta bloggen din også.Du har jammen mykje flott og eg er imponert over systemet ditt.
    Synest det er så fint med dei stamma treda i bedet.Det må vere litt av nokre bed du har som skal romme 500 hosta ++ mykje anna ser eg.
    Ja,ja berre å glede seg til neste år når desse starta sesongen.
    2 nye sortar vart det på meg i år...blir nok fleire neste år ser eg :))
    Takk for fint og informativt innlegg, Marit.
    God fredag.
    Klem frå MarJE.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg advarte på forhånd ;-)) Jeg vet alt om dette med fristelser, og med hosta er det som alt annen fint i hageverden. Det er litt vanskelig å stå i mot... Koselig at du likte hostabloggen min. Jeg har hostaene spredd i flere bed, så de er rundt omkring i hele hagen. Håper du finner noen nye sorter hosta til neste år!

      Ha en fin kveld, klem!

      Slett
  6. Although I have seen your Hosta photos before, I didn't realize that you had so many of them. You have combined many different types of Hosta, so they look with the contrast in their leaves. I like how you have planted them with Brunnera and Heuchera, as these are more of my favourite foliage plants.

    I also have the New Encyclopedia of Hostas, and find it an excellent reference book, because it is so detailed. It is very helpful for comaparing different Hosta that are similar, or for browsing to choose your favourite ones.

    SvarSlett
    Svar
    1. No, I can understand that you didn't know how many hosta I actually have. I love theese plant very much. Heuchera and Brunnera is also my favorites in the garden, and I have a lot of shade here as you have. Therefore we use the same plants in the garden.

      Yes, it is a very good and useful book to read about hostas. I have one more book who is named 'Hostapedia' but it is too heavy and big. I'm not so fond about that book.

      Slett
  7. Oj så fin trädgård du har med så många olika hoster måste nog skaffa fler, för dom är ju så vackra. Så fina bilder!

    Ha en bra fredag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er lett å bli glad i disse vakre bladplantene, for de passer inn overalt i hagen. Takk :-)
      Ha en fin fredag kveld!

      Slett
  8. Ja det är en imponerande samling du har av Hosta, och en fantastisk hage. När man går runt in real life så ser man verkligen hur stor samlingen din är :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du er en av de få som har sett hagen min blant alle bloggerene her. Koselig å ha deg på besøk hver sommer, Mia! :-)

      Slett
  9. Helt fantastisk med 500! Jeg har også besøgt hostabloggen og fået navne på et par af mine. Dine bede ser mega flotte ud og du må have rigtig meget plads til så mange :-)
    Klem Rose

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er så glad for alle som bruker bloggen min til hjelp for sine hosta uten navn. Det gjør meg veldig glad. Det er plantet veldig tett i noen bed her og jeg har mange små hosta som ikke tar så stor plass. Men jeg har to mål med tomt og har fortsatt plass til mange nye hosta... ;-))
      Klem Marit

      Slett
  10. Vi är nog många som gillar hostor, men inte har så stor samling som du. Det är det som är roligt att läsa andra bloggare. Vi har alla vår egen nisch.
    Ha det bra/ Luna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er virkelig morsomt å lese alle hageblogger hvor folk skriver om sine erfaringer og planter.
      Ha det godt!

      Slett
  11. Vilken underbar samling! Har inte vågat ge mig på hostor eftersom sniglarna är så många i min trädgård men om man skaffar 500 kanske man får ha några ifred :-)
    Ha en härlig helg!
    Kram Hélena

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, disse sneglene er veldig glad i hosta dessverre. Men hvis du planter de i krukker så er de ikke like utsatt.
      Ha en fin helg du også!

      Klem Marit

      Slett
  12. Fantastisk, Marit - hvor er det smukt at se dine hostaer! Jeg nyder at læse om din store haveinteresse, selv om min egen bliver udfordret af rådyrene i min have. Klem og rigtig god fredag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Madame :-) Ja, du ser jo hvor hagegal jeg er, så det er en veldig stor interesse hos meg dette med hage.
      Ha en god aften, klem!

      Slett
  13. ÅÅ 500 olika sorters hostor!! Imponerad , måste kolla din hostablogg det var ett bra tips:)Jag älskar också hostor och det blir några inköp varje sommar...
    Ha en underbar helg!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at du også liker hosta! Håper du finner noen nye neste sommer.
      Ha en fin helg du også!

      Slett
  14. Hej Marit
    Flotte billeder du viser af mange forskellige hostaer - jeg har selv en del,og bruger både stenbræk og hostaer i mine buketter.
    Ønsker dig en god fredag / god week-end:)
    Knus Hanne Bente

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hosta er veldig fint i buketter. Ha en god aften!
      Klem Marit

      Slett
  15. Åh, så fina rabatter med hosta! Särskilt vackra tycker jag att de som går i limegrönt är. Jag börjar bli lite orolig, efter vi hade mycket spanska skogssniglar i år! Trevlig helg. /Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de limegrønne er veldig fine. Dessverre så er det en plage med snegler n¨år en har hosta. Ha en fin helg du også!

      Slett
  16. Åhhh vad många hosta du har! Sååå fina!
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  17. Takk for gode tips om hosta!
    Nydelige bilder av hosta bedene dine, hos deg finner jeg det meste om hosta:)
    Ha en fin helg!
    Hanne

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, det er veldig koselig at du bruker bloggen min :-)
      Ha en fin helg du også, klem!

      Slett
  18. Så flotte Hostabed du har, virkelig til inspiresjon!

    Ha en fortsatt fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Randine. Ha en fortsatt fin fredag.

      Slett
  19. Faktycznie masz ich dużo. Ja je lubię za ich piękne liście. *** Cieszę się, że moje zdjęcia z Twojego kraju podobały się. Pozdrawiam.
    Faktisk har du mange av dem. Jeg liker dem for sine vakre blader. *** Jeg er glad for at mine bilder fra ditt land likte. Hilsen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tak, mają znakomitą blader.Bildene swoimi z Norwegii był tak piękny.

      Slett
  20. Hostor är verkligen en av mina favorit växter också. Det finns ju så många olika sorter.

    Trevlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du også liker hosta. Det finnes mange sorter ja.

      God helg!

      Slett
  21. Oj vad många hostor. Och tack för tipset om din hosta blogg. La mig som följare där.

    kram

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for at du la deg til som følger av hostabloggen!

      Klem

      Slett
  22. Heisann!

    Disse bedene er bare helt skjønne ;:OD)

    SvarSlett
  23. Jag tycker också väldigt mycket om hostor. Vilken härlig samling du har. Tack för tipset om länken till din hostablogg. Jag har varit inne där och tittat en lång stund och dit kommer jag att komma tillbaka, ofta.

    Ha en trevlig helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du også liker hosta. Det gleder meg at du kan dra nytte av min hosta blogg!
      Ha en fin helg du også!

      Slett
  24. Wow, vad imponerande många du har. Är du med i föreningen Trädgårdsamatörerna HIH? Annars är det ett tips jag har till dig, HIH står för Hosta, Iris och Hemerocallis.
    Ha en skön helg
    Vivian

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :-) Nei, det er jeg ikke, men det hørtes absolutt ut som noe for meg. Jeg er nemlig veldig glad i de tre planteslagene du nevner!
      Ha en fin helg du også!

      Slett
  25. Så helt underbara hostor du har. Och fina foton som vanligt! Ha en bra helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! :-)
      Ha en fin helg du også!

      Slett
  26. Kjempe flotte Hosta-tips. Hosta er en utrolig flott plante, og du verden så flott som bedene dine er!

    Ønsker deg en kjempe fin fredagskveld! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hosta er en flott plante, ja, og de er så anvendelige i hagen. en kan nesten plante de hvor som helst.

      Ha en fin helg, klem!

      Slett
  27. Men så vackert! 500 sorter - jag svimmar!
    Jag trodde att jag avskydde hosta när jag flyttade till trädgård, men så fanns det två olika sorter i vår trädgård, och se, då ser man det vackra i dem också. Blir mer och mer förtjust i blad och det är ju verkligen hostans styrka. Fint boktips!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hosta har så mange forskjellige bladfager og former, så jeg er veldig glad i de. Håper du liker de bedre og bedre!

      Slett
  28. 5oo sorter....wow...jag som har ett 30 tal och är stolt över varje planta...helt klart mina favoriter...=)

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare vent, snart har du 50 og så 100 osv... ;-))

      Ha en fin helg du også!

      Klem Marit

      Slett
  29. Oh Marit!!!!
    Your hosts are lovely.
    The collection is stunning.
    500 host? Congratulations from the heart!
    Have a nice weekend.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Lucia!
      Have a nice weekend you too!

      Slett
  30. Hosta er vel en av de plantene jeg har et andaktsfølelse til. Fra tidlig vår, hvor de gradvis utvikler bladene til høstens gule. Hilsen Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, enhver hage må ha noen hosta. De er så fine fra tidlig vår til sene høst.

      Slett
  31. Vilka fina hostarabatter du har ! Och vilket bra tips med din Hostablogg, den ska jag genast lägga till i min komihåg lista :-) Ha en fin helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du likte hostabloggen min, Du er hjertelig velkommen til å bruke den så mye du ønsker :-)
      Ha en fin helg du også!

      Slett
  32. Jag gillar också hostor, men har inte på långa vägar så många som du, jag har några i krukor och det är jag väldigt nöjd med.
    Kram

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott at du også liker hosta. Jeg har også noen i krukker og synes de blir fine når de kommer litt opp i fra bakken.
      Klem Marit

      Slett
  33. Vilka fantastiska hostor du har!! Så mycket inspiration du bjuder på. Ska kolla in på din hosta blogg.
    I mitt recept är msk=matsked. Jag borde ha skrivit ut det, men ibland missar man:)).
    Ha en fin lördag.
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. For en fantastisk Hostaverden du har skapt. Jeg synes Hosta er litt undervurdert. Måtte selv jobbe litt med å bli glad i den, men nå er begeistringen stor. De er jo så villige til å pryde skyggebedene:) Ha en strålende helg. Takk for hilsen:)

      Slett
    2. Ja, hosta er for noen en plante de må venne seg til. Den trives som du sier i skygge og der er den så fin å bruke. Mange av de tåler også litt sol, så de passer inn flere plasser i hagen.
      Ha en fortsatt kjempefin helg! :-)

      Slett
  34. Vilka fina hostor du har! Jag planterade två hostor i somras, men de såg inte ut att trivas. Jag tror att sniglarna gick hårt åt dem. Jag får se om de överlever vintern.
    Kram Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Snegler kan være en plage for nyplantede hosta, men hvis bare rota overlever vil dine komme opp neste vår. Det kan være bra å plante de i potter der hvor det er mye snegler, for da kommer plantene litt opp fra bakken. Lykke til!

      Klem Marit

      Slett
  35. Sabelhagens Olivlund, takk for svar. Da vet jeg det, så det var flott. Den må prøves en gang, for den så kjempegod ut! God kveld til deg!
    Klem Marit

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...