fredag 30. november 2012

Dykk i arkivet, bokstaven H... del 2

Her kommer neste fortsettelse i føljetongen om bokstaven H. I dagens utgave er det en av mine favoritt stauder som blomstrer, nemlig Helleborus. Jeg har hatt vekslende hell med disse her, men begynner å få de til nå. Jeg har sådd mange som kom i blomst for første gang i år. Frøene skal ha både varme og kulde, så de er litt sære å få til, og til å spire. Men jeg gir meg ikke så lett... ;-))

Dette er en jeg ikke er helt sikkert på sortsnavnet, men den har varigerte blader, og jeg tror kanskje at den heter 'Pacific Frost'. Jeg har sådd den selv :-)

Også en til som jeg har sådd, og den heter 'Metallic Blue Lady'







Jeg lar disse stå uten ord, for bildene taler vel for seg selv... ;-))

Alle disse har jeg importert fra Danmark i 2008. Det var først i vår at de virkelig ble store planter, så en skal gi de litt tid før de får etablert seg skikkelig.

God helg!

20 kommentarer:

  1. Uwielbiam ciemierniki, a Ty masz śliczne. Pozdrawiam.
    Jeg elsker disse blomstene, og du har så mange farger og er vakker. Hilsen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Uwielbiam także tych. Dziękujemy!

      Slett
  2. Ja det tager nogle år, inden de begynder en ordentlig blomstring. Mine var fine sidste år, de er vist købt samtidig med dine. Du har mange smukke eksemplarer, mine blomstrede først omkring april tror jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de trenger noen år på seg før de begynner å blomstre skikkelig. I år blomstret mine i mars, og det var rekordtidlig til her å være :-)

      Slett
  3. Så flink du er som ikke gir opp=) Jeg blir stadig imponert over hvilken kontroll du har på navn! Jeg må jobbe litt for å komme dit... Håper du får ei koselig helg=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kan ikke gi opp skal jeg få de til å spire :-) Navn er en del av hobbyen, men det er ikke alltid like enkelt å huske de skal jeg si deg :-)
      Ha en fin helg du også!

      Slett
  4. Ja, bildene taler for seg selv. Noe så praktfullt! Og så mange sorter og farger. Disse var nye for meg. Imponert over navneoversikten du har. Jeg har jaggu noe å lære der. Takk for inspirasjon. Ha en trivelig helg Marit:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det finnes veldig mange sorter av juleroser, så det er mye å velge i mellom. Ha en fin helg du også!

      Slett
  5. Utrolig smukke juleroser du viser.
    Ønsker dig en god dag / god julemåned.
    Knus Hanne Bente

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :-)
      Ha en god aften/weekend du også!
      Klem Marit

      Slett
  6. Hvor er det dog smukke blomster, Marit - jeg har aldrig set juleroser i så mange elegante varianter og forestiller mig, at din have må ligne Claus Dalbys. Klem og en rigtig god lørdag til dig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Å nei, det stemmer ikke i det hele tatt. Claus Dalby har en fantastisk hage, min er ikke i nærheten en gang ;-))
      Ha en god aften, klem!

      Slett
  7. De är vackra, men jag har bara två. Jag har planterat dem alldeles fel och glömmer ofta att ens upptäcka när de blommar. Dumt. Dina är ju helt enorma! Fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. DA må du plante de om så du ser når de blomstrer! Ha en fin helg du også!

      Slett
  8. Så nydelige de er! Jeg har også sådd Helleborus iår og krysser fingrene for at det skal gå bra. Fröene skal tydeligvis sås så ferske som mulig.
    Ha en fin lördag!
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Da krysser jeg fingrene for deg for at de spirer og gror til neste vår. Ja, de skal helst være ferske ja.
      Ha en fin kveld, klem!

      Slett
  9. Så mange flotte Helleborus du har i hagen, den fylte rosa var lekker. Ser frem til at Julerosen utenfor huset jeg bor b lomstrer igjen.

    God helg til deg også

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de fylte er ekstra fine, det synes jeg også. Ha en fin helg!

      Slett
  10. Keep on working, great job!

    My blog :: free tv online

    SvarSlett
  11. Having read this I believed it was very enlightening. I appreciate you taking
    the time and energy to put this content together. I once again find
    myself spending a significant amount of time both reading and commenting.
    But so what, it was still worthwhile!

    My blog :: cnatraining101

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...