torsdag 29. november 2012

Dykk i arkivet, bokstaven H... Del 1

Som overskriften tilsier, så kommer det flere deler av bokstaven H. Når jeg kikker i mine arkiver så lurer jeg på om det er andre bokstaver hvor jeg har så mange planter som begynner på en bokstav... Jeg kan nevne opp i fleng: Hepatica, Helleborus, Heuchera, Hemerocallis, Haquetia og selvsagt Hosta! Men i dag blir det "bare" Hepatica eller blåveis som vi kaller den her i Norge. Jeg er veldig glad i disse små tidlige vårblomstene :-)

Det er ennå en stund til disse kan sees igjen, for nå kommer vinteren og kulden for alvor. Førstkommende mandag melder yr.no om 15 minusgrader. Jeg håper inderlig at de tar feil!!!

Hepatica 'Rubra Plena'




Hepatica henryi 'Rosea Plena'. Disse er så bittesmå at de er vanskelig å ta bilde av...

Hepatica nobilis 'Kurvinberg'


Hepatica nobilis

Hepatica nobilis 'Alba'

Jeg ønsker dere en fin torsdag!


32 kommentarer:

  1. Flotte billeder.
    Var usikker på om Hepatica nobilis var den blå anemone.....men det var det.....jeg kender nemlig ikke de latinske navne på ret mange blomster.
    Ønsker dig en god dag:)
    Knus Hanne Bente

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg kjenner dessverre ikke alle de danske navnene på planter, så jeg skriver de latinske og de norske. Men det er nok den som dere kaller blå anemone :-)
      Ha en god dag du også!

      Klem Marit

      Slett
  2. Hvor er de yndige - jeg kender slet ikke Hepatica-gruppen af blomster. Nu kan vi glæde os over, at dine hostaer også hører under H, og jeg er spændt på, hvad du viser frem.
    Ha en god dag, Marit, og klem til dig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er nok ikke så lett for deg å kjenne alle disse. Hepatica eller blå anemone er også her i Norge en sjelden plante. Den vokser bare på få steder, og er sjelden i salg. Ja, alle mine hosta hører virkelig hjemme under bokstaven H, så det blir nok noen bilder av de også ;-))
      Ha en god dag du også, Madame, og klem til deg!

      Slett
  3. Åh, så många söta blåsippor!
    Vackra bilder.
    Ha en fin torsdag.
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! :-)
      Ha en fin torsdag du også. Klem Marit

      Slett
  4. Når det gjelder bokstaven H så deler vi diller, selv om jeg langtfra har så mange forskjellige som du har. Flott at du lager flere inlegg på H synes jeg, så jeg ikke "går glipp av" noe:-)
    Ha en fin torsdag! Her sludder det idag og det skal bli kaldt i helgen:-(
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det tror jeg nok at vi gjør! :-) Det finnes helt sikkert flere planter som begynner på H enn de jeg har, men jeg får i alle fall vist deg de jeg har :-)
      Ha en fin torsdag, klem!

      Slett
  5. Så mange nydelige Veiser du har i hagen.
    Her er det også meldt kaldere vær fremover uff og huff.

    God torsdag til deg også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det finnes veldig mange fine veiser. Jeg har jo bare et fåtall av de, men flere står på ønskelisten min :-)

      Ha en fortsatt fin torsdag!

      Slett
  6. Oh Marit, the pictures are great.
    It scares me minus 15 º C.
    Maybe he was wrong?
    Regards

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I hope too that it is wrong. If not, it will be very cold here...

      Have a nice evening!

      Slett
  7. Så herlig å se vårblomster nå...kjenner jeg lengter etter haging og blomsterduft. Vakre alle sammen. Tusen takk for at du blir med på give away hos meg ..du har fire lodd! ;) hilsen Merethe

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg lengter også etter det! :-) Så flott give away du har, det var flott premie. Så fint at jeg har fire lodd :-)
      Ha en fin kveld, klem!

      Slett
  8. Marzy mi się zobaczyć już je w ogródku. Pozdrawiam.
    Min drøm er å se dem i hagen nå. Hilsen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tak, to byłoby miło, gdyby kwitła teraz. Ale trzeba chyba poczekać do wiosny, zanim przejdziemy do ich znowu zobaczyć.

      Slett
  9. De är så söta dina blåsippor. En liten röd skulle jag gärna ha jag också, så stor plats ser den inte ut att ta så kanske hopp för mig också?
    H- Marit, du kommer använda många dagar til H :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Disse hepatica tar ikke så stor plass, såd en kan du sikkert få plass til :-)
      Ja, jeg er redd at det kan ta hele neste uka før jeg er ferdig med bokstaven H ;-))

      Slett
  10. Jøsses, må du ha flere deler på bokstaven H du ;O)

    Flotte bilder. Jeg ser gjerne bilder av slike lekringer.

    Mvh UnaCita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, kan du skjønne hva det kommer av? ;-)))
      Jeg har nok planter som begynner på H til å fylle en hel uke tror jeg... ;-))
      Ja, noe godsaker må vi ha å trøste oss med nå!

      Slett
  11. Mmmm, gillar Hepaticor. Fina bilder, som alltid. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør jeg også, Tusen takk :-)

      Slett
  12. De er så smukke, jeg ønsker mig flere af dem, men de er desværre ret dyre, og hos mig breder de sig ikke særligt hurtigt. Du har nogen meget fine eksemplarer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er dessverre veldig dyre. Jeg har importert mange av mine, og må ha sunnhetsertfikat inn til Norge. Det er ikke billig, nei.
      Men de er verdt pengene når jeg ser de blomstrer :-)

      Slett
  13. H - utvilsomt en av de lengste og flotteste bokstavene i (plante-)alfabetet!

    SvarSlett
  14. Så koselig med blåveis=) De er veldig søte, og nå fikk jeg følelsen av at det veldig snart er vår. Hipp hurra=) Håper du får ei fin adventstid=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er heldigvis ikke så lenge til, Vibeke! Det går fort fremover nå, og til jul har sola snudd!

      Fin helg til deg!

      Slett
  15. Smukke billeder.
    Hvor jeg dog glæder mig til forår.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør jeg også. Vinteren er så lang og kald, så det er ikke så rart at vi lenger etter våren igjen. Ha en fin fredag!

      Slett
  16. Her er det berre eit ord å sei.......VAKKERT!!!!!!
    Fekk planta meg ein blåveis i år så det blir spennande å sjå om den kjem til våren. Gled meg :))
    15 kuldegrader....det var i meste laget og spesiellt visst marka er bar. Det er ikkje heilt bra. Håper dei tek feil der.
    God fin dag til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, MarJE! Håper din blåveis kommer igjen til våren. De pleier jo å være ganske enkle å få til. Jeg kikket akkurat på yr.no og nå melder de om 16 minusgrader... Det blir bare kaldere og kaldere. Huff og huff. Det er kun 5 cm med snø her, så det hjelper nesten ingen ting.
      Ha en fin helg du også, klem!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...