lørdag 24. november 2012

Dykk i arkivet, bokstaven D...

Jeg må innrømme at denne bokstavleken i arkivet gir meg noen små bekymringer, for jeg har oppdaget nå at det er ikke alle bokstaver hvor det finnes like mange bilder. Bokstaven D har jeg virkelig fått bryne meg på, men fant til slutt to verdige kandidater, mens den siste er litt mer tvilsom ;-))

Dodecatheon meadia, Gudeblomst

Dahlia er oppkalt etter den svenske botanikeren Anders Dahl, men her i Norge blir den ofte kalt for georgine. Det kommer av at i Tyskland og i  nabolandene rundt, så ble denne oppkalt etter en Russisk biolog, Johann Gottlieb Georgi i følge Wikipedia. Jeg foretrekker å kalle de Dahlia :-)

Frøsådde dahlia fra i sommer. Nesten alle ble enten gule, oransje eller røde...
Det blir neppe gjentatt til neste vår.

Og så til den litt tvilsomme vrien på bokstaven D... De heter jo egentlig Hemerocallis på latin, men på bokstaven H har jeg så mange planter, at den må jeg dele opp i flere deler tror jeg. Så derfor dytter jeg inn noen dagliljer her... ;-))





Jeg ønsker dere alle en fin lørdag!

32 kommentarer:

  1. He-he....ja du kan ikke "slöse" bort H på Hemerocallis....der håper jeg på mange fine Hosta-bilder istedet:-)
    Fröså Dahlia har jeg aldri prövd, jeg er alltid lat og kjöper knoller i stedet.
    Ha en fin lördag!
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, nei det er helt sikkert. Jeg har så mye på H at akkurat den bokstaven er det ingen problemer med. det må i så fall være at jeg har alt for mye som begynner på H... ;-))
      Dahlia er kjempelette å så selv, men en må så de i februar/mars for å få lang blomstring på de. Ha en fin lørdag du også. Klem!

      Slett
  2. Gudeblomsten var nydelig og dagliljer har du mange lekre av.

    God lørdag til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, gudeblomsten er virkelig en nydelig vårblomst. Ha en fortsatt fin lørdag!

      Slett
  3. Bardzo lubię kwiatki z pierwszego zdjęcia i liliowce oczywiście też :). Miłego weekendu.
    Jeg liker blomster av det første bildet, og tilhører pigghudene, selvfølgelig, også :). Ha en fin helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Dziękujemy! Lubię te kolczaste kwiaty. Miłego weekendu!

      Slett
  4. Marit, mine is rainy and cold.
    Your beautiful flowers are my joy.
    Have a nice day.
    Lucia

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Lucia! It is cold and wet here too. Have a nice evening!

      Slett
  5. Artig bokstavlek og flotte bilder. God helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Bokstavleker er alltid morsomme! :-)
      Ha en fin helg du også!

      Slett
  6. Det var mange flotte blomster på D. Dahlia er jo en fantastisk flott plante!

    Ønsker deg en fortsatt fin lørdag! klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg liker dahlia veldig godt og spesielt de som ser ut som kaktus i blomsten.
      Ha en fortsatt fin lørdag du også, klem!

      Slett
  7. Åh, vad tolvgudablomman är vacker! Och dahlior är underbara, jag har ju precis fått upp intresset för dem:)).
    Vad många härliga dagliljor du har. En fin kandidat på d tycker jag.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er en vakker blomst denne gudeblomsten. Dahlia har jeg også blitt mer og mer glad i. Ha det godt du også. Klem Marit

      Slett
  8. Det er nogle meget smukke billeder af dine dahlia og dagliljer! Dahlia blev i min barndom kaldt georginer, og min far havde et væld af dem, som han gravede op hvert efterår og lagde til tørre i vores bryggers. Derfor har jeg et særligt forhold til netop dahlia :-) Klem og god lørdag aften til dig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dahlia er en blomst som jeg også husker fra min barndom. Det er nok en blomst som har vært populær i mange år. Ha en fin kveld. Klem!

      Slett
  9. Gillar verkligen din dahliarabatt i blandade glada färger! De där mer knubbiga dagliljorna har jag lite svårt för har jag upptäckt, gillar spindlar bättre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg liker også disse som vi kaller for kaktus georginer. De har så flott form på blomsten. Ha en fin kveld!

      Slett
  10. Så deilig og se så mange fine sommer blomstrer nu i mørketia, kjempefine bilder.

    Takk for hilsen hos mæ.

    Ha en fin lørdagskveld

    hilsen Lisbeth ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det lyser opp disse blomstene nå når det er så grått og trist ute. Ha en fin kveld du også!

      Slett
  11. For ein super leik du kom på.....herlig med desse innlegga dine. Eg nyt bilda med fin blomstring. Så flott no når dagane er mørke. Dahliane dine var utrulig frodige sjølv om du ikkje var heilt tilfreds med fargane.
    Var inne hos Nora der du har fått fin omtale om bloggen din.....vel fortjent :))
    Ha ein superfin Laurdags kveld!!!! Klem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, MarJE! Det var hyggelig sagt av både Nora og deg :-)
      Nei, jeg liker nok litt mere rosa, hvitt og lilla. Så det blir nok litt innkjøp av dahliaknoller til neste vår av denne kaktustypen.
      Ha en kjempefin lørdagskveld du også, klem!

      Slett
  12. Vitamin-bli glad- bilder , du har så mange fine blomster i hagen og i arkivet ditt Marit.
    Takk for titten, Maritklem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Marit! :-) Vi kan trenge vitaminer i form av bilder nå!

      Ha en fin kveld, klem!

      Slett
  13. Sjov idé at gå alfabetet igennem, heldigvis er de fleste af mine billeder for 2012 i alfabetisk orden, det gør det nemmere. Så må man jo bruge billederne i flæng efter latin eller i dit tilfælde norsk :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så morsomt å gjøre dette. Jeg har arkiver helt tilbake til 2006, så jeg har litt å ta av ;-)) Der er de ikke alfabetiske, så der må jeg bare lete. Ja, det er helt greit å blande latin og norsk, men helst vil jeg ha de på de latinske navnene.

      Slett
  14. Jeg liker at du dykker i arkivert, for det gir meg sommerstemning=) Koselig å se alt vi har i vente. Og jeg vet jo at tiden går fort, og plutselig er vi der igjen=) Fin søndag til deg=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Koselig å høre at du blir minnet på sommeren. Det er litt av meningen, og så går tiden litt fortere imens. Ja, før vi aner det er det vår igjen! Ha en kjempefin søndag!

      Slett
  15. Vilka härliga 'D'-blommor. Din dahliarabatt är en riktig glädjekick. Och så underbart vackra dagliljor. Roligt att skriva om och lägga ut bilder på en speciell bokstav.

    Ha en fortsatt skön helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! :-) Det er morsomt med en sånn bokstavlek, for jeg har så veldig mange bilder å hente i fra. Noen er flere år gamle, mens andre er fra i sommer. Hyggelig med gjensyn av sommeren nå midt på det mørkeste.

      Ha en fortsatt fin helg du også!

      Slett
  16. Vilka underbara bilder...bara älskar dina dagliljor...!!!
    Precis vad jag behövde i detta gråväder...=)

    Kram Ninni

    SvarSlett
  17. Så fint at du blir glad av mine dagliljer! :-)
    Klem Marit

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...