torsdag 8. november 2012

Drømmer...

Igjen er det Blommig Fredag, og det var så morsomt å være med på sist, at jeg slenger meg med igjen.

Drømmer er vel noe alle mennesker gjør, og jeg er intet unntak. Før vi flyttet hit for over 6 år siden, så bodde vi i rekkehus. Der hadde jeg en bitteliten hagedam, men jeg drømte om en mye større en. Når vi flyttet hit visste jeg at en dag så skulle jeg ha en mye større dam enn denne som ikke synes så godt på dette bildet ;-))
Men bak alle de plantene var det altså en bitteliten dam...


Vi flyttet hit sommeren 2006 og i 2009 begynte jeg på planleggingen av hagedammen.

Sånn så hagen ut før vi startet


Her måtte vi vanne med spreder før vi startet for det var så tørt at leirjorden var som betong...
Her har vi fått kommet i gang...

Vann i dammen er en god begynnelse...

Ferdig kantet...

Foss må en jo ha så klart...

Spurven satte pris på egen foss...


Her har det kommet sumpbed rundt dammen...

Etter det kom ble det lagt en steinsirkel bak dammen...

Her har det blitt plantet roser og lagt kant rundt steinsirkelen...

Nesten ferdig...

men bare nesten...

Rosebue måtte jeg jo ha...

I sommer blomstret klatreroser i den...

Nå drømmer jeg om å lage en sti som skal gå i fra rosebuen og gjennom hagen...

Vinteren er lang, så det er mye en kan drømme om...

Jaja, det er godt at en har hagedrømmer, hvor en kan planlegge og kanskje realisere en vakker dag...


68 kommentarer:

  1. Ja visst är det härligt och underbart då det man drömt och planerat för blir färdigt!!Den blev fin din damm.Nu kan vi åter drömma och planera denna vinter:)
    Ha en underbar helg!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha! Ja, det er moro når en endelig ser resultater av all jobben en har nedlagt i hagen.

      Ha en flott helg!

      Slett
  2. Ont om plats, den känner jag igen, men när man nu sitter vid din damm och skådar utöver hagen så känns det svårt att tro att du någongång haft det trångt. Ett underbart ställe att sitta vid, din damm. Och med gång och dina träd, tänk vad lummigt och härligt det blir då :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hadde det trangt, veldig trangt når jeg bodde i rekkehus. Men siden vi flyttet hit har jeg hatt god plass. Men nå minker plassen i hagen, for jeg har plantet så mye her... Jeg håper det blir fint når jeg en gang blir ferdig med den stien, men det tar nok sin tid ;-))

      Slett
  3. It's fantastic to start with a garden dream, and then see it progress to completion. Of course it's never really complete, because we get even more ideas. I like the idea of having a path from your rose arch and through the garden. The patio next to the pond is a great idea, since you get to see the visiting birds up close, and they are all linked visually.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it is fun to make your own dreams come true. Of couse the garden never gets complete, and I like it that way. I have more dreams in the garden! :-)

      Slett
  4. Härligt när en dröm blir verklighet...=)
    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det!

      God helg til deg også!

      Slett
  5. Hello, Marit.

      Your exquisite work leads my impression.
      The passion for the art.  It is universal.

      Thank you visit to my garden.
      The prayer for all peace.

    Have a good weekend. From Japan, ruma❃

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Ruma!

      Have a nice weekend too!

      Slett
  6. En dam drömmer jeg om også, men hvordan vi skal löse det i "steinbakken" av en hage som vi har vet vi ikke helt:-)
    Din dam ble jo kjempefin! Og så lurt med en sitteplass ved siden av!
    Ha en fin fredag!
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Nora! Håper du finner en løsning. Ha en fin kveld, klem!

      Slett
  7. Vilken fin dröm.
    Härligt när den börjar ta form och blir så fantastiskt fin.

    Trevlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha!

      ha en fin helg du også!

      Slett
  8. Åh, en damm är något som jag också gärna vill ha! Så vackert!
    Ha en underbar fredag!
    Kram Hélena

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du får laget deg en dam! Ha en fin kveld. Klem Marit

      Slett
  9. Det ser godt ud Marit. En skøn havedam, du har fået der. Godt du fik en større have. Dejligt med drømme, noget skal vinteren jo gå med :)
    God fredag

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg måtte jo bare ha en større hage etterhvert, for en rekkehushage ble alt for liten for meg :-)
      Ja, drømmer er fint å ha om vinteren!

      Ha en fin kveld!

      Slett
  10. Hvor er din have smuk - håber at din drøn går i opfyldelse.
    Ønsker dig en god fredag:) Knus Hanne Bente

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg håper det jeg også. Det er mye jobb, men det er jo bare å ta tiden til hjelp.

      Ha en god aften. Klem Marit

      Slett
  11. Fantastiskt fint!!! Vattenblänk finns också med bland mina DRÖMMAR.
    En fin helg önskar Eva Linnea

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Ja, det er nok mange som ønsker seg en hagedam :-)
      Ha en fin helg du også!

      Slett
  12. Hvo er det smukt, Marit - det må være dejligt med en dam i haven og en lille foss, og sikke en fin brostensbelagt terrasse! Nu har du god tid til at udtænke nye havedrømme i den lange vinter. Ha' en dejlig dag! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Madame :-)
      Ja, det er deilig med egne hagedam og sitteplass rett ved siden av. Jeg har nok mange planer som må bearbeides om vinteren.
      Ha en god aften, klem!

      Slett
  13. Åh, dette var en flott drøm og det beste av alt den ble jo oppfylt!
    Kjempe flott ble det. Likte dammen din veldig godt!

    Ha en fin fredag! klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Vivi! Ja, noen ganger er en heldig at drømmene går i oppfyllelse.

      Ha en fin kveld, klem!

      Slett
  14. Det är underbart att få se drömmar förverkligas - särskilt med sådana här fina före- och efterbilder!
    Ha en go' helg,
    Charlotta

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha! Bilder er helt nødvendig å ta når en driver med hage. Det er så morsomt å se tilbake på de etter en tid.

      Ha en fin helg du også!

      Slett
  15. Åh, vad roligt att få följa med på din dröm! Jättefin damm och vilken mysig sittplats.
    ha en bra helg.
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha, og så hyggelig at du likte å følge med på drømmen min :-)
      Ha en fin helg! Klem Marit

      Slett
  16. Flott bidrag om drømmer som har blitt realisert!

    SvarSlett
  17. Så fint :) Vi trenger drømmer nå på vinteren, her går det i en ny sommer og drivhusoppstarten til våren.
    Ha ei finfin helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,d et trenger vi virkelig! Jeg skjønner godt hva du drømmer om, for det er kjempemorsomt med eget drivhus.

      Ha en fin helg du også!

      Slett
  18. Her ser det ut til at du gjør mere enn å drømme :) Morsomt å se veien fram! God helg Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør seg ikke selv, og det tar tid. Men det er jo veldig hyggelig både å planlegge og utføre det. Jeg har hatt veldig god hjelp!

      God helg til deg også, Marit!

      Slett
  19. Wow vad fint!Det har du verkligen lyckats bra med.

    Kram

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha! :-)

      Ha en fin helg, klem!

      Slett
  20. Så fint innlegg, den fossen missunte æ dæ, det hat æ tenkt på ange ganger korse æ skulle få den til, men du gav mæ ideer nu, takk for det :)

    Du har det kjempefint og koselig rundt dammen din :)

    Hilsen Lisbeth ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at du fikk noen ideer! Jeg brukte skiferheller til fossen som du ser. Mye jobb å få det fint, men det er veldig moro.
      Takk skal du ha :-)

      Slett
  21. Så flott og så artig å se hele prosessen,,jeg ser det ikke var gjort på en dag da,,
    Det er ikke rart at du koser deg i hagen Marit.

    God helg, Maritklem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det ble ikke gjort på en dag nei, det har tatt egentlig tre år. Men det er veldig morsomt også.
      God helg til deg også, Marit. Klem

      Slett
  22. Du är bra på att få dina drömmar att slå in! Grattis till fin damm och till en fin trädgård, det ser så härligt ut. :-)

    SvarSlett
  23. Vad fint du har fått det, visst är det härligt att få sina drömmar förverkligade. Fast ibland är det lika skoj att bara just drömma.
    Ha en fin helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, drømmer må en ha.Noen forblir bare drømmer, mens andre kan en få gjort i virkeligheten.

      Ha en fin helg du også!

      Slett
  24. Guri, kor fint !!!!! Dette var midt i blinken for meg som skal til å lage dam til neste år. Lurer på forskjellig ang.det. Kanskje eg kan spørje deg seinare om div. ting.
    Kjempesupert innlegg og nydelig anlegg!!!
    Ja draumar er supert og så er vinteren fin til å planlegge korleis ein skal fullføre draumen :)
    Ha ein fin kveld.
    Klem frå MarJE.
    PS! Skal visse herren i huset dette med ein gong :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du fikk litt inspirasjon av min hagedam. Bare spør i vei! Ja, vinteren er til å drømme søte hagedrømmer ;-))
      Ha en fin kveld du også!

      Takk! :-)

      Slett
  25. Åh vad härligt när drömmarna blir verklighet och så vackert du har det i din trädgård. Ha en skön helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk skal du ha.
      Ha en fin helg du også!

      Slett
  26. Så nydelig dam du har laget, og så fint alt rundt dammen!
    Har et hagedameønske jeg også;)
    Ble ihverfall inspirert nå:)
    Ha en fin helg!
    Klem Hanne

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Det er mange som har drømmer om dam :-) Hyggelig å kunne være til inspirasjon.
      Ha en fin helg du også.
      Klem Marit

      Slett
  27. Kjempelekker!...så flott å drømme om det..og så gjøre det:)
    Vinteren er lang ja..godt med hagedrømmer:))
    God helg:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er morsomt å drømme hagedrømmer om vinteren :-))
      God helg!

      Slett
  28. Hei igjen!!!
    Her vart det inspirasjon på høgt plan. Leita i inleggslista di, der fann eg fleire inlegg om dammen din.
    No kjem spørsmåla, du svarar når du har anledning og lyst :)
    Kva slags pumpe har du og kor mange liter pumpa den i timen ? Er du fornøgd med den ?
    Korleis er det med algevekst? Har du rensesystem/ filter, i tilfelle kva har du ?
    Kva har du brukt til kum der fossen startar?
    Kor tjukk duk brukte du?
    Tusen takk for at du er så snill å vil hjelpe meg / oss.
    God kveld vidare.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei igjen!

      Jeg har to pumper, en for fossen og en for dammen. De heter Hozelock, men jeg husker ikke i farten hvor mye de pumper i timen. Fordi det er såpass helling på bakken der, valgte jeg å ha egen pumpe til fossen. Jeg er fornøyd med ytelsen på pumpene, men det finnes jo selvsagt større pumper som hadde gitt enda mere rennende vann. Men jeg synes det er helt greit sånn som de virker her.
      Det første året jeg hadde dammen var det lite algevekst. Jeg har ikke noe filter eller rensesystem. Jeg synes at det ble for innviklet ;-)) I de to siste somrene har det regnet veldig mye, og da blir det fort mye alger. Jeg har kjøpt en Gardena lensepumpe til å tømme dammen med når det blir for mye alger, og den er veldig bra. Dammen er på ca 4000 liter, og det bruker den nøyaktig 40 minutter på. Jeg tømmer det da rett ut på plenen via en slange. Jeg har da brukt slange og kost og spylt bunnen av dammen, og så tømt det ut igjen. da holder dammen seg fin lenge hvis det er litt oppholdsvær. Dam er en del jobb, men det er også veldig moro. Jeg har frosk som har lagt egg i dammen nå i tre år på rad, så jeg er "mor" til mange hundre frosk ;-)) Jeg kjøpte duken løst på et hagesenter, og den var ganske tykk og tung. Jeg tror det er lurt å investere i en bra duk som tåler mye. Som underlag la jeg gamle tepper og sengesett. Her er det omtrent bare leire, så det er nesten ikke stein i bakken. Det har en gang i tiden vært havbunn her, så det passer bra! Håper du ble litt klokere. Bare spør mer hvis jeg kan hjelpe! :-)
      Ha en fortsatt fin kveld.

      Slett
  29. Underbart att kunna förverkliga sin dröm.
    Det är sååå fint.
    Roligt att få se bilder som visar hur det hela gick till.

    Trevlig helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er fint å realisere sin drøm, og det var også morsomt å fotografere hele prosessen.

      God helg til deg også!

      Slett
  30. Vilket bra sätt att använda gräsmattan på!
    Ha det gott!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, gressplen er bare masse jobb... ;-))
      Ha det godt!

      Slett
  31. Åh, så fint det blev! Fantastiskt att kunna skapa så fint i sin trädgård!
    Kram Carina

    SvarSlett
  32. Så mycket finare det är nu än då, med bara gräset!
    /Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,d et synes jeg også. Gress er bare masse jobb hver uke med å klippe det.

      Ha en fin helg!

      Slett
  33. Så grannt det blev! Det är nog bra att drömma lite först och sedan sätta spaden i jorden :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er herlig å drømme og smart å planlegge litt først før en gjør så store forandringer i en hage :-)

      Slett
  34. Det er så artig med sånne prosessbilder. Flott ble det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er morsomt å følge hele prosessen med et fotoapparat, både for seg selv og andre :-)

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...