lørdag 16. juni 2012

Iriser, akeleier, hostabed og endel ikke hagerelatert...

I hagen nå så er det blomstring overalt. Rhododendron, iris, akeleier, clematis og dagliljer blomstrer om kapp. Jeg flyr rundt med kamera, og prøver å få med meg det meste.

 Men det er ikke så lett når en ikke får samlet seg helt om det en skal gjøre. Denne uken kom det litt av et sjokk. Huset som mine foreldre bor i og har bodd i over 50 år skal rives...Det skal bygges 4 felts motorvei der, så tilsammen skal ca. 14 hus rives på begge sider av jernbanen. Min mor har nettopp kommet hjem fra sykehuset etter et opphold der på 2 mnd. Så dette er ikke noen lett tid. Men enn så lenge så har dette ikke helt gått opp for dem eller oss. Men det synker vel inn etterhvert...

Hostabed 2012










Stengelen på I. 'Gerald Darby'
Bildet er ikke manipulert, stengelen er nesten svart...


Varigert akeleie selvsådd
'Nora Barlow'

16 kommentarer:

  1. Det var trasig, med barndomshjemmet ditt. Du får gå en ekstra trøsterunde i hagen for der var det jammen mye lekkert akkurat nå! God helg Marit!

    SvarSlett
  2. Huff, det er ikke enkelt med disse veiene som bygges overalt, særlig ikke når det er barndomshjemmet som rammes. Håper dere kommer godt ut av det på alle måter, til slutt!

    En fantastisk flott blomstring hos deg i allefall! Utrolig flotte akeleier!

    God lørdag kveld. Klem

    SvarSlett
  3. Så leit med barndomshjemmet ditt! Det er så mye fölelser knyttet til et hus som har värt i familien lenge.

    Du verden, så flotte Hostabed du har! Jeg gleder meg til at mine nyinnkjöpte Hostaer (forhåpentligvis) blir like store og fine en gang i fremtiden:-) Irisene er nydelige de også!

    Håper du får en fortsatt fin helg tross alt! Klem!

    SvarSlett
  4. Vilken underbar trädgård med många fina blommor, verkligen fint, tråkigt med hemmet som skall rivas, hoppas du kan skingra tankarna med allt det fina i trädgården.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
  5. Åh, så kjedelig med barndomshjemmet ditt - ikke rart det er vanskelig å samle tankene. Håper det blir en bra løsning for foreldrene dine. Hostabedet ditt var bare helt nydelig - irisene og akeleiene var også vakre!!! Riktig god helg!

    SvarSlett
  6. Huff, dette var sterk kost. Ja, de tar seg til rette de som skal lage veier over alt. Stakkars moren din, kan tenke meg hun har det tøft.
    Så mange fine ankeleier du har, ser jeg har noen av de i min hage også:)
    Ha en fin helg, klem Hanne

    SvarSlett
  7. Fine blomsterbilder. jeg skjønner at det er tøft med riving av barndomshjemmet. Håper foreldrene dine vil trives på nytt sted.

    SvarSlett
  8. Så leit med barndomshjemmet ditt,ikke noe kjekt.
    Så flott hostabed og iris.Har bare sverdiris ,tok noe som vokste ved strandkanten her :o)
    Ha en fin søndag.

    SvarSlett
  9. Dette var trist lesning. Ikke greit å være få en slik beskjed etter langt sykeleie, og ikke for dere andre heller vil jeg tro. Godt å ha en hage å gå ut i og få "renset" hodet litt.

    Klem fra UnaCita

    SvarSlett
  10. Må være en vond beskjed å få for dere alle dette. Hagen din ser helt praktfull ut nå, et riktig rekreasjonsted.
    Stor klem fra Tua

    SvarSlett
  11. jeg tror jeg ikke skal si noe om veivalgene til kommunen.
    Til det har jeg høyt nok blodtrykk fra før.

    Trist uansett.

    Situasjonsrapport fra oss lenger oppi lia:
    Sneglene har spist opp squash plantene, ekorn eller harebarn har forsynt seg med Nora Barlow. Alle blomsteknoppene fant jeg under den en hostaen i nærheten, og jeg er sikker på at det ikke er ektemaken eller nabon som har vært ute på "nissetur"
    Jeg har i hvertfall "kuppert-akeleie", ser ganske sært ut :-)

    Irisene blomstrer,årets innkjøpte Miss Batinmann blomstrer villig. og dekker kanskje over frostskadde blad på klokkerankene.

    Nå håper jeg at litt varme kommer på dagtid, men ber snart til høyere makter om at nattetemp blir over 8 +, frilandstomatene sturer.

    Godt å se at det struter av i liv i hagen din! Slikt gjør meg
    glad til sinns, og borte glemt er nedbeitede planter og annet svin.

    Stå på :-)

    SvarSlett
  12. Hej Marit.
    Flotte billeder du viser - utrolig smukke iris.
    Ønsker dig en god Søndag:)
    Knus Hanne Bente

    SvarSlett
  13. Så flott hostabed! Og alle de fine irisene! Akeleiene likte jeg også :-)

    Leit å høre om huset.

    SvarSlett
  14. Tusen takk for alle hyggelige kommentarer! For meg er ikke dette så ille, for jeg har ikke bodd der siden jeg var 17 år. Men for mine foreldre er dette fælt. En har ingen ting en skulle ha sagt når kommunen/staten bestemmer. Får bare håpe de får såpass erstatning at de kan få kjøpt seg et annet sted å bo.

    Hagen er god å ha når sånne ting kommer på.

    SvarSlett
  15. Så trist å lese om huset til din mor som skal rives. Det burde da ikke være lov å rive folks kjære hus! Din hage er bare nyydelig og jeg nyter alle hagebilder fra deg:) Skulle gjerne hatt en spasertur i hagen din nå:) Ønsker deg en fin dag i morgen. Klem fra Ellen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er bare trist. Nei, det kan du si. det som er spesielt id enne saken er at i alle disse 14.15 husene som skal river bor det så og si utelukkende gamle folk. Dvs. folk godt over 70 år.

      Det er bare å komme en tur vet du :-) Klem fra Marit

      Slett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...