torsdag 1. desember 2011

Stadige frøkjøp...

Det har blitt noenfrøkjøp i det siste, og det blir sikkert flere. Planen er å så rett etter nyttår. Da er det blodbeger og purre som skal såes først. Jeg har bestilt noen Eachinea frø fra e-bay, og har også bestilt noen av de tidligere i høst. Så her skal det bli solhatter i lange baner.
Disse sådde jeg i fjor vår, så det tar kun et år før de blomstrer.

Været er mildt sagt underlig for tiden. Det regner og blåser om hverandre, og det er uvanlig mildt. I dag tidlig våknet jeg av et forferdelig tordenbrak, og det er første gang jeg kan huske at det har tordnet 1. desember.

Vi har allerede sett på en ny katt, så rett etter jul får vi en ny kattunge. Savnet etter Veslepus er så stort, og den andre katten vår har blitt veldig ensom . Han har vært vant til å ha en katt rundt seg, og mjauer og leiter hver dag. Den katten vi får etterhvert er også halvblanding av Maine Coon og huskatt som de andre vi har hatt. Det er fornøyelige katter, og de blir så store. Fargen denne gangen er rød og hvit, og det er en farge jeg aldri har hatt på en katt før. Så det er ok med forandring, og en ny svart katt var ikke aktuelt nå. Der går det nok noen år før det kan bli aktuelt igjen.

20 kommentarer:

  1. Hei:)
    Så flink du er som tenker på såing alt nå...jeg er helt i julemodus :)
    Koslig at du får en ny katt for jul...også for den andre:)
    God 1.des til deg :)

    SvarSlett
  2. Inger Marie, såing må til tidlig på enkelte sorter. Jeg er ikke i julemodus, men det er fint at du er det! God 1. desember til deg også!

    SvarSlett
  3. Jeg er også i frømodus. Noe er bestilt, og noe står på ønskelista. Har tenkt å holde meg på et overkommelig nivå, men det er så mye fint!

    Så godt å ha en ny liten pus å gå og glede seg over. Gjør kanskje savnet litt lettere?

    Mvh UnaCita

    SvarSlett
  4. Skjønner godt at du bestiller frø av solhatt. Det er så mange flotte sorter.
    Det har vært den varmeste november siden målingene startet i 1900, så været har vært litt spesielt over det meste av landet denne høsten.

    SvarSlett
  5. Purre, jag måste komma ihåg det. Hoppas du skriver när du sått så jag får en påminnelse. Dina solhattar är ju jättefina så tvi,tvi.. dom nya blir nog lika fina.
    Så kul med ett nytt familjemedlem :)

    SvarSlett
  6. Oj coś dzisiaj są kłopoty z tłumaczeniem. Jeśli dobrze zrozumiałam , to będziesz miała kotka :-). Pozdrawiam

    SvarSlett
  7. Tror at stadige frø- og plantekjøp holder oss sunne og friske. Vi kaller oss hageGALE, men sannheten er helt motsatt! :)

    Hyggelig at du får ny katt snart. Og med gener fra Maine Coon har den vel også et svært godt lynne.

    Ha en riktig god fredag og helg.

    SvarSlett
  8. Hej Marit.
    Hvor er det dejligt at læse at du skal have en ny kat.
    Kong Miller jeg viste i går er mine børnebørns kat er også en bl. af 1/2
    Maine Coon og 1/2 huskat.
    Glæder mig til at se din nye kat.
    Ønsker dig en god week-end.
    Knus Hanne Bente ♥

    SvarSlett
  9. UnaCita, ja det er lett å komme i frømodus på denne tiden av året. Snart snur sola, og da er det på'n igjen.

    Ja, det gjør absolutt savnet litt lettere, selv om det er der hele tiden. Men tiden leger alle sår, og med en ny katt i huset gjør det savnet lettere å bære.

    SvarSlett
  10. Mariann, ja det har værtd en varmeste målingen på 111 år, og det sier vel sitt. Det er ikke helt som det skal være dette været, så vi får håpe det retter seg etterhvert. Synes det er litt skummelt...

    SvarSlett
  11. Mia, ja jeg skal skrive det når jeg har sådd purren, så blir du minnet på det ;-)
    Solhatter er fine blomster ja, i sommer fikk jeg helt dilla på de.
    Ja, et nytt familiemedlem er alltid velkommen her :-)

    SvarSlett
  12. Giga, ja noen ganger er oversettelsen dårlig. Det er synd, men jeg forstår det meste av det du skriver. Det blir koselig med en ny katt.

    SvarSlett
  13. orchis, ja kanskje vi skulle kalle oss for hagefriske? ;-)
    Frøkjøp gir oss løfter om en ny vår med spennende planter. Det er veldig sunt tror jeg.
    Maine Coon gir gode gener tror jeg, selv om den som døde også haded samme genene. Men en kan alltid være uheldig med dyr, sånn er det bare. Håper han nye er sunn og frisk.

    SvarSlett
  14. Hanne Bente, ja det var en flott katt du viste frem i bloggen din i går.Disse blandingene får flotte kattunger. Jeg gleder meg også til å se den "live". Har kun et bilde av den nå, men den er i hvertfall veldig søt. Ha en fin fredag.

    Klem Marit

    SvarSlett
  15. Kjekt med mange frøpakker når frøsesongen starter. Solhatt er flotte planter, desverre liker sneglene dem også.

    Ser frem til den nye pusen din dukker opp i bloggen...

    God helg til deg!

    SvarSlett
  16. Randine, enn så lenge har jeg ikke snegler her, så mine solhatter har fått stå i fred. Ja, frøpakkene får "bein" å gå på etter jul ;-)
    Den nye pusen dukker nok opp i bloggen etter jul.

    Ha en fin helg du også!

    SvarSlett
  17. Lykke til med solhattene, der er flotte, særlig når de er mange sammen.

    Jeg leste i en Henk Gerritsen/Piet Oudolf bok her om dagen at de ikke tåler kamp om plassen, og i den grad i har solhatter med i sine Natural Gardens, så planter de inn nye hvert år. Det kan forklare litt av hvorfor jeg ikke får dem til som jeg vil - nå skal det lukes litt i en sone rundt dem!

    SvarSlett
  18. Maria, takk for godt tips. Det visste jeg ikke. Da skal det lukes i bedene rundt solhattene til våren!

    SvarSlett
  19. Ja, det er herlig å tenke på at såsesongen starter igjen snart =) Var det Echinacea-siden som Bull-Svein la ut på bloggen sin, som har inspirert deg? De var i alle fall superlekre! Bestillingsfingeren satt veldig løst da ;o) Purre fikk jeg også lyst til å prøve å så!
    Katter er herlige dyr, og da jeg vokste opp hadde vi alltid katt. Ulempen var bare at de ble overkjørt en etter en, og sorgen var stor, så jeg har ikke orket å ha kjæledyr siden!
    Ha en fin søndag, Marit!

    SvarSlett
  20. krepsemor, ja den var den siden som virkelig inspirerte meg, men jeg hadde allerede bestilt flere frø av de tidlig i høst. Bestillingsfingeren er vanskelig å holde styr på for tiden ja. Jeg lengter virkelig etter å så snart.
    Det er så vondt når kjæledyrene enten blir kjørt over eller dør av sykdom ja. Jeg skjønner godt at du ikke orker å ha katt etter det du har opplevd. Mange reagerer sånn.

    Ha en fin søndag du også!

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...