onsdag 14. desember 2011

Julestjerna er i rute...

I fjor rett før jul kjøpte jeg en julestjerne som har overlevd et helt år i stua her. I vår blomstret den en gang til etter jula som sees på bildet under


Ny blomstring i desember 2011



Det er ikke alltid at julestjernene lever så lenge her, men det er i hvertfall moro å få den til å blomstre igjen når den har overlevd så lenge. Grunnen til at den har begynt å blomstre igjen er at vi trekker for gardinene når det blir mørkt ute, og da får julestjernen "lang" natt som den trenger for å blomstre. Her er en link til hvordan de skal stelles.

Ute er det speilblankt og kjempeglatt. Livsfarlig å bevege seg utendørs siden det har regnet i flere dager. Men på den annen side er jeg glad for at nedbøren har kommet "ferdigmåket", ellers hadde det vært mye snø her nå...

Det ser ut som vi får den nye kattungen enten rett før jul eller rett etter. Den katten som vi har igjen har blitt så merkelig etter at den andre døde. Han mjauer og leiter etter han. Jeg tror han savner Veslepus like mye som vi gjør. Så derfor skal det bli godt å få en ny kattunge i huset igjen. Kanskje det har blitt litt for ensomt for han, og han saver selskap av en annen katt. Jeg gleder meg veldig!

18 kommentarer:

  1. Oii...kor flink du e som får julestjærna til og leve så lenge og blomstre flere gang, det har æ aldri klart :)
    Det blir nok kos for pus når det kommer en liten kattunge inn i hjemmet, klart dyra savner....
    Her e det tørre veier, ingen is, for det har blåst så mye at snøen e blåst bort og veiene er blåst tørre, ikke artig når det e så glatt ute, ha en fin onsdag, hilsen Lisbeth ;O)

    SvarSlett
  2. Vilken praktfull julstjärna, den har ju blivit stor som en liten busk! Vad duktig du är med plantor.
    Ska säkert bli skönt med en ny katt i huset, så blir det sällskap igen.
    Ha det fint :)

    SvarSlett
  3. To miałaś dużo szczęście, że Ci ponownie zakwitła i to w odpowiednim czasie :-)Pozdrawiam

    SvarSlett
  4. Hej Marit.
    Julestjerner er flotte, men jeg kan ikke holde liv i dem.
    Ønsker dig en god onsdag aften.
    Knus Hanne Bente ♥

    SvarSlett
  5. Lisbeth, det er lett å ta livet av julestjerner, så jeg har sikkert vært heldig.

    Ja, det blir kos når vi får den nye katten.

    Her er det så vidt snø på bakken.Håper det blir så varmt at isen forsvinner.

    SvarSlett
  6. Mia, ja etterhvert blir julestjerna er liten busk. Jeg synes de er så fina da.

    Ja, det skal blir fint å få selskap av en ny katt for gamlekatten.

    SvarSlett
  7. Giga, ja jeg hadde flaks som fikk den igjen til jul. Hyggelig med en stor julestjerne i vinduet :-)

    SvarSlett
  8. Hanne Bente, du er ikke den eneste som tar livet av julestjerner. Det har jeg også gjort flere ganger. Denne ganger var jeg heldig :)

    SvarSlett
  9. Så bra at du fikk den til å blomstre igjen når du først har holdt den i live et helt år. Mine blir aldri så gamle.

    Ha en fortsatt fin adventstid!

    SvarSlett
  10. Du må ha irrgrønne fingre som får gjenblomstring på julestjerne. Flink!
    Tenker det blir kos for både dere og katten med en ny liten pus i hus. Håper første møtet mellom gamlekatten og den nye går knirkefritt. Vår katt liker dårlig andre. Han er veldig eiesyk, og vil helst ha oss for seg selv. Men så er han jo "enebarn" også, vant til å få udelt oppmerksomhet... :)
    Ha fin dag.

    SvarSlett
  11. Så moro å få julestjerna til å blomstre flere år , det har jeg ikke tenkt på at går ann.
    Den er jo kjempefin.
    Ha en fin dag , klem Marit.

    SvarSlett
  12. Flott med julestjerne som blomstrer på ny, den hadde lekre farger i tillegg.
    Isglatt føre er ikke noe kjekt i disse førjulstider.

    Fortsatt god adventstid mens dere venter på den nye pusen!

    SvarSlett
  13. Så fin stjerne. Dyktig som får den i blomst igjen, mine dør gjerne før nyttårsaften. Gleder meg til puseblogging på nyåret. Ha en fin torsdagskveld.

    SvarSlett
  14. Mariann, ja det er jo hyggelig å få den til å blomstre på nytt igjen når den har levd såpass lenge :)

    SvarSlett
  15. orchis, ja noen av fingrene mine er til tider ganske irrgrønne ;-)
    Jeg har fått dette til før også, så av en eller annen grunn trives julstjernene her.

    Det er mange katter som er eiesyke, og det blir spennende å se hvordan det første møtet går.
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  16. marit's, nei det er mye en ikke vet om stueplanter. Artig å lære noe nytt, og så prøve det ut. Kanskje du får en julestjerne til å blomstre du også.
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  17. Randine, ja julestjernene her er enten som den på bildet eller hvite. Røde julestjerner er ikke noe for oss! ;-)

    Håper det kommer mere snø så isen kan bli borte.

    Ha en fin adventstid du også!

    SvarSlett
  18. Tua, det har ofte hendt her også at julestjernene dør omtrent med det samme de kommer inn i stua. De er ikke av de enkleste.

    Det blir nok litt puseblogging fremover ja ;-)

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...