torsdag 16. juni 2011

Nytt påbegynt hostabed del 1

I dag har jeg fått gjort mye mer enn planlagt, og det er jo bra. Jeg fikk masse trillium i går, og de er nå satt i potter klare for salg. Jeg har fått pottet om alle tomat og agurkplantene i drivhuset. Det var jammen på tide.  Nå står de i store murebaljer med ny jord og de har til og med fått gjødsel. Siden jeg var i drivhuset og jobbet fikk jeg også ryddet opp der etter i vår. Stablet potter, tømte potter med jord som ikke hadde spirt og feide gulvet til sist. Det ble jo rent hyggelig å være der igjen. Når vårsesongen står på som verst, så blir alt bare satt inn der i påvente av at jeg en gang skal sette alt på plass. Veldig godt å få ryddet der i hvertfall.

I ettermiddag begynte jeg å hente frem store steiner fra min evige steinhaug som ikke ser ut til å minke nevneverdig. Når en er så dum at en kjøper 13 tonn med stein til et damprosjekt, så får en jo regne med at en ikke bruker opp alt i første omgang.
Jeg har hentet stein med trillebår, og har fått lagt de nedover den bratte bakken ned mot bekken. Jeg har tidligere sprayet med roundup der, så det er ikke så mye ugrass igjen. Jeg skal plante hosatene i bakken, og så dekke med aviser og legge på jord og bark.

                                             Sånn så det ut før jeg hadde gjort noe.
Øverste del av bedet
På midten av bedet
Nederste del av bedet

Dette er i en kjempebratt skråning og bedet er ganske langt og bredt. Så jeg tror at jeg får plass til alle hostaene jeg har kjøpt i år der. Jeg trenger bare en trapp der og vurderer to alternativer. Enten bruke trappevanger og snekre trinn, eller grave inn steinheller som trinn i trappa. Jeg gjorde det siste i fjor i en annen skråning lenger bort her, og det fungerer helt greit. Det er bare det at denne skråningen her er mye, mye mer bratt. Ikke har jeg heller nå, så jeg får gå i tenkeboksen og finne ut hva jeg skal gjøre.

8 kommentarer:

  1. Det vert nok ei flott skråning når Hostaene får vokse seg til.

    SvarSlett
  2. Så spennende med eget hostabed. Har frøsådd alle hostaene du viste bilde av i forrige innlegg?

    SvarSlett
  3. hajal, ja det blir nok bra til slutt når jeg en gang blir ferdig.

    SvarSlett
  4. Sissel, nei de har jeg importert fra Nederland. Jeg har mange frøplanter også, men de er fortsatt bitte små. Det tar noen år før de blir så store som de på bildet.

    SvarSlett
  5. Gleder meg til å se bedet ferdig!!! Jeg ville gått for steintrapp:o) Synes det er så naturlig og fint!

    Ha en fin fredag!
    Heleneklem

    SvarSlett
  6. Helene, ja jeg gleder meg til jeg er ferdig med bedet om ikke annet. Men det er moro å lage nye bed selv om det er slitsomt i en bratt skråning. Jeg har også sansen for steintrapp, men da må jeg få tak i heller.

    SvarSlett
  7. Spennende prosjekt du har gått igang med, det blir nok et flott Hostabed etterhvert. Inspirerende å følge utviklingen.

    God hagehelg til deg!

    SvarSlett
  8. Randine, ja det kan jo bli bra når jeg en gang blir ferdig. Det er meldt om masse regn i dag, og regn i hele neste uke. Så det ser ikke ut til at det blir gjort mer med det første.

    God hagehelg til deg også!

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...