onsdag 8. juni 2011

Noen skyggeplanter...

I det siste har det blitt mye iris her i bloggen, men så er det jo også nå de er på sitt fineste.
Så derfor blir det nok enda flere bilder av de senere, for det er fortsatt flere som ikke har sprunget ut.

Det er mye annet som også er fint på denne tiden, og det er flere skyggeplanter.

Epimedium youngianum
Brunnera macrophylla 'Looking Glass'
Rhododendron yakushimanum 'Polaris' og Brunnera macrophylla 'Jack Frost'
Til slutt en Pulmonaria som jeg ikke husker navnet på. Den heter ett eller annet med Silver, og jeg kjøpte den på Ramme i fjor. De første bladene blir veldig sølvfarget, men de nye bladene nå blir mye mer prikkete. Så jeg vurderer å klippe de vekk. Jeg har fått dilla på sølvfarget bladverk, så jeg vil ha tak i flere "sølvplanter".

Edit. Fant lappen igjen, den heter Silver Streamers'

20 kommentarer:

  1. Nydelig - jeg drømmer om å anlegge et skyggebed med planter med slikt fantastisk bladverk :)

    SvarSlett
  2. Vakre skyggeplanter har man alltid bruk for!

    SvarSlett
  3. Flott med planter som er fine i skygge også. Jeg har ikke fått til Brunnera her,men jeg må prøve igjen. Det er så mange fine.

    SvarSlett
  4. Flotte bilder fra skyggebedet og mange for meg ukjente...

    SvarSlett
  5. Silverado?
    Ja, sølv er flott!

    SvarSlett
  6. Mange av skyggeplantene har så vakkert bladverk! Fint at det finnes dekorative planter til skyggepartier:o)

    Ha en fortsatt fin dag!
    Heleneklem

    SvarSlett
  7. Kari, takk for det! Det er så mange fine bladplanter, at skyggebed er et must her i gården.

    SvarSlett
  8. Berit, ja det er helt sikkert!

    SvarSlett
  9. Mariann, ja du burde absolutt prøve igjen. De kan være litt lunefulle, men når de først trives kommer de igjen hvert år.

    SvarSlett
  10. Randine, det er så mange skyggeplanter, at en kan ikke kjenne alle.

    SvarSlett
  11. Villrose, nei den har jeg et annet sted, men takk for tips! Fant lappen i sted, og den heter 'Silver Streamers'

    SvarSlett
  12. Helene, ja det er godt det finnes flotte skyggeplanter. Det er så mye flott som bare trives i sol, så det er fint det er et godt utvalg i skyggeplanter også.

    SvarSlett
  13. Epimedium ser ut som en søt liten planta, lyser säkert upp i skuggan också. Silverfärgade blad ser delikata ut, det tycker jag också om. Skulle önska mig fler..
    Iris tröttnar man aldrig att se på :)

    SvarSlett
  14. Det er så fint med skyggeplanter! Eg trur eg har den samme epimediumen - veldig søte blomar.

    SvarSlett
  15. Those are pretty shade plants. I'm fond of silver foliage, too, since it shows up well in the shade. Your 'Silver Streamers' has nice leaves, and of course I love all of the silver Brunnera. I also appreciate how Epimediums are willing to grow in some garden sections that other plants won't. I even grow some underneath my spruce.

    SvarSlett
  16. Mia, ja Epimedium er en plante som burde brukes mer. Den finnes i flere farger. Sølvfargede planter er så fine i skygge, de lyser virkelig opp.
    Enig med deg, Iris blir en aldri lei!

    SvarSlett
  17. Elisa, ja den epimediumen har sikkert du også. Den har vært til salgs i noen år nå. Tror jeg kjøpte min første fra Rolf Eide for mange år siden.

    SvarSlett
  18. Northern Shade, epimedium is a plant who goes well everywhere. I have them in both sun and shade. It should be used more in gardens. Many have not seen this plant before, and that is sad. They are so beautiful when they bloom.

    SvarSlett
  19. Veldig flott med sølvfarga blad. Å so er det så flott at det er så mange fine skuggeplanter, for skuggen har helst vorte ein plass der vi plasserer rusk og rask. God Pinse!

    SvarSlett
  20. ElseT, ja skyggeplasser er sånne steden en ofte plasserer det som ikke er så fint. Det må det bli en slutt på! :-)

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...