torsdag 30. juni 2011

Litt på etterskudd...

Dagene går så fort, og jeg har ikke hatt tid til å skrive her. Vi holder på med husmaling, og det er en utfordring nå når det stadig regner. Det tar sin tid. Lurer på om vi blir ferdige innen det blir høst...

Irisene er i slutten av blomstringen nå etter å ha holdt på siden  midten av mai. Peonene har holdt på en stund, og jeg er glad jeg fikk tatt noen bilder av de før alt regnet kom. I dag ser de ut som de er slaktet etter at det kom 28 mm med regn i løpet av natten. Trist, men sånn er det hvert år. Nå har de aller første liljene sprunget ut, og de kommet det bilder av etterhvert. Jeg har fått plantet nye trær der cypressene sto før. Først fikk jeg tak i to Acer campestre 'Nana', og så to Salix helvetica. Alle fire er oppstammet, så de har fått gitt bedet litt høyde igjen. Det ble så nakent etter at vi kappet de ødelagte cypressene ned. På  bildet under har jeg fått plantet de to lønnene.






Denne siste heter 'Sahra Bernhardt'

To iriser som fortsatt blomstrer

Disse hvite martagonliljene blomstrer inne i skyggen sammen med hosta. Det ser ut som de trives der, for jeg har aldri hatt så mange blomster på de som i år.

12 kommentarer:

  1. Det er slitsomt og male hus når det er så ustabilt vær,,rydde inn og rydde ut,,
    Fine peoner jeg elsker de hvite ,ha en fin kveld, Marit.

    SvarSlett
  2. Skønt med pæoener :-)
    God arbejdslyst. Håber du når at få malet færdig.

    SvarSlett
  3. marit's, ja det er slitsomt for en kan ikke male i sol, ikke male i regn og da blir det ikke så lett å få malt i det hele tatt. Ja de hvite peonene er mine favoritter også. Ha en fin kveld du også!

    SvarSlett
  4. Signe, ja peoner er skjønne blomster. En gang blir det vel malet ferdig her, men ikke nå når det regner hele tiden. En gang må det vel bli sommer her også.

    SvarSlett
  5. Vilka flotta peoner, mina er liksom bara ett enda stort rødt lurvete nøsten nå, regnet hjelper ikke heller direkte.. Jag maler også husvegg, men det har ikke blitt noe de siste fire uker. Regnet er et herk, men vi slipper vanne, ikke en gang nyplanteringer..
    Plantebørsen i Lier, og de hade mange fler enn disse :)

    SvarSlett
  6. Lekre hvite martagonliljer og flotte peoner.

    Her har vi også mye regn og nå kan det snart slutte...

    SvarSlett
  7. Vi har også holdt på med husmaling, dvs vi begynte i fjor! Nå er vi kommet så og si i mål. Været samarbeider sjelden =(
    Så flotte peoner! Og den hvite martagonliljen er bare nydelig! Det minner meg på at en sånn skulle jeg også hatt!
    Lykke til med husmalingen!

    SvarSlett
  8. Mia, peonene blir ikke fine av regnet nei. Vi slipper å vanne, men det er også det eneste. Takk for svar, da vet jeg hvor jeg må reise ;-)

    SvarSlett
  9. Randine, ja nå er det nok regn. Det er så det flommer over alt i bekker og elver. Nå vil vi ha sol!

    SvarSlett
  10. krepsemor, det er godt å høre at en kan holde på en stund med å bli ferdig med husmalingen. Jeg er ikke sikker på at vi kommer til å bli ferdig i år nei.
    Den hvite martagonliljen kjøpte jeg for flere år siden av Eli Reitan i Ålesund, planteliste tror jeg firmaet hennes heter nå.

    SvarSlett
  11. Heldig du som i alle fall har hatt så fine peoner. Min eneste hadde to knopper tidligere i sommer, men det blir nmok ingen blomstring likevel. *sukk*

    SvarSlett
  12. Bille, det var jo synd at dine ikke kom frem med blomster da. Får håpe det går bedre til neste vår!

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...