onsdag 15. juni 2011

Irismania del 3

Så var det litt Iriser igjen. De blomstrer som aldri før, og det er noen i nesten alle bed her.

Peonene begynner snart blomstringen sin, og de tar over for irisene etterhvert som de er ferdige. Det er det som en kunsten i en hage, nemlig å ha noe som blomstrer til enhver tid. 

Jeg har fått merket alle mine egne hosta i dag, og har så vidt begynt å utforme et nytt hostabed i en skråning. Jeg trenger stadig nye bed her av en eller annen grunn.
Det er disse på bildet under her jeg må lage nye bed til...

                                      Nok om det, det var iriser jeg skulle vise frem.
Denne nærmest her heter 'Prince of Orange'
Denne er ikke mer enn 20 cm høy
De er pene med regndråper på også
Denne blir over 1,20 høy
'Loop the Loop', også over 1 meter høy

Iris sibirica 'Mrs. Rowe'

12 kommentarer:

  1. Så vakre iriser du har, også så mange! Heldige du!

    SvarSlett
  2. Åh, så smukke iris igen ;-)
    Jeg har bare en. Det må jeg vist gøre noget ved.

    SvarSlett
  3. Så vakre Iriser du har.. Jeg har ikke så mange, men har begynt å få øynene opp for disse vakre plantene. jeg har nok også en jobb å gjøre med merking av Hostaer. Trodde en stund at jeg skulle klare å holde orden på navnene i hodet, men det var før galskapen tok overhånd. Ønsker deg en fin planteuke.

    SvarSlett
  4. Vakkert, vakkert! Både irisene og hosta`ene! Det må være veldig frodig hos deg, med stadig nye bed =)
    Ønsker deg en fin uke!

    SvarSlett
  5. Iris är verkligen en vacker och fantastisk blomma. Inte många som har en så fantastisk form eller färg heller för den delen. Så som extra krydda, det mönstret som är. Du har många fina ex. jag tycker dom ser vackra ut allesammen.
    Och ja, det hadde vart jättekul med en felles inkjøpstur, hon hade massor av fint. Men det måste bli efter st.hans, har inte anledning innan det.

    SvarSlett
  6. Så mange fine farger på irisene dine!! Hvor får du tak i dem? Synes ikke de har noe særlig utvalg av iris på Hagesentrene..

    Heleneklem

    SvarSlett
  7. Tintin, ja jeg er heldig som har så mange!

    SvarSlett
  8. Ina, ja du må få skaffet deg flere iris! De er jo så vakre.

    SvarSlett
  9. Parkvegens Hageglede, det er mange som ikke har fått med seg hvor mange flotte iris som finnes.

    Navning av hosta er helt nødvendig, for etterhvert klarer ikke jeg i hvertfall å holde oversikten på de uten liste på pc.
    Galskapen tar lett overhånd når en begynner å samle på hosta...
    Ha en fin hageuke du også!

    SvarSlett
  10. krepsemor, ja det er ganske frodig her nå, og enda mer skal det bli. Nye planter = nye bed :)
    Ha en fin hageuke du også!

    SvarSlett
  11. Mia, ja iriser er noe for seg selv, de er så vakre alle sammen. Mønster, farge, alt sammen er perfekt. Skulle bare ønske at hver blomst varte litt lenger, men det går jo ikke. Så en må nyte de mens en kan.

    Vi "snakkes"!

    SvarSlett
  12. Helene, jeg har samlet på iriser i mange år. Kjøpt noen på postordre og ellers litt rundt omkring. Jeg har jaktet på de på hagesenterene, og noen ganger finner en noen godbiter. Men det er sjelden dessverre.

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...