tirsdag 7. juni 2011

Irismania del 2

I går kom det masse regn igjen her, men heldigvis ikke noe tordenvær. Da hadde nok irisene blitt slått flate av vinden som ofte følger med.

Dette er den iristua jeg viste bilde av for noen dager siden som hadde så mange knopper.
Sånn ser den ut på nært hold. Noen som vet noe navn på den?
Dette er en annen variant enn de som var på det forrige innlegget. Det er visst mange sorter som ligner på hverandre.
Denne ligner endel på den på bilde nr.1, men er mye blåere.


Tre forskjellige farger på Iris siberica. Den nr 2 er ikke så lys som bildet gir inntrykk av, men den er mye lysere enn den første.
Iris pseudacorus i dammen. Disse irisene er utrolig hardføre. De står i dammen også om vinteren, og den bånnfryser helt. Rart de overlever...
Denne irisen er ikke min favoritt, men den er artig likevel til tross for fargen
Den er stygg og pen på en gang...

14 kommentarer:

  1. Snodig sak, den siste der. Styggpen, ja. Jeg tror ikke den glir inn øverst på Må-ha-listen...

    Sibiricaene er nydelige, selv om de ikke blir så prangende. Blir litt oppglødd av bildene - går ut på irisjakt :-)

    SvarSlett
  2. Utrolige Iris i så mange vakre farger!! Ble i godt humør av disse bildene!
    Takk for titten!

    Heleneklem

    SvarSlett
  3. Iris er bare så smukke.Den sidste er måske mere speciel end smuk ;-)
    Vi fik voldsomt meget regn på kort i går aftes, så jeg er lidt spændt på, hvor meget skade det har gjort. Regnen trængte vi til.

    SvarSlett
  4. Den syggpene var sjarmerende, synes jeg. Litt som den stygge andungen...

    SvarSlett
  5. Så mange vakre iris du har. Nydelige!

    SvarSlett
  6. Maria, ja den er snodig. Vet ikke hvor den kommer fra en gang. Tror jeg har fått den i en irismix en gang.
    Sibiricaene er helt anneledes enn garmanica. Mye mer tandre, og stillfarne. Jeg liker de veldig godt. Håper du har funnet noen iriser på jakten din da ;-)

    SvarSlett
  7. Helene, hyggelig at du blir i godt humør av irisene. De finne si mange farger, ja.

    SvarSlett
  8. Ina, ja den siste er spesiell.
    Regn kan gjøre både skade og gavn. Får håpe skadene ikke er så store, for det er deilig å få litt regn også. Jeg blir fort lei av å vanne...

    SvarSlett
  9. smgj, ja den er styggpen og det er sjarmerende i seg selv. Alle blomster trenger ikke være sukkersøte ;-)

    SvarSlett
  10. Mariann, hyggelig at du liker de.

    SvarSlett
  11. Blue and purple iris are my favourite ones, especially when they have the dark velvet falls (lower petals), and lighter coloured standards (top petals).

    We have many similar plants in our gardens. I had a new iris start itself from seed in my garden, and it looks just like your top blue iris.

    SvarSlett
  12. Northern Shade, I am also very fond of white and blue iris.
    I am not so fond of yellow iris, but they thrive so well. I have sown many iris from my own seeds, but they have not flowered yet.

    SvarSlett
  13. Sikke mange skønne iris :-)

    SvarSlett
  14. Signe, hyggelig at du også liker iris!

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...