mandag 6. juni 2011

Irismania del 1

På lørdag var vi fem damer fra hagelaget her som reiste til Ramme gård. Der var det veldig mange folk, og også noen kjente fra hagegal. Jeg kom hjem med noen planter som var:

Helleborus niger 'Double Fasion'
Acer palmatum 'Burgundy Lace'
Acer platanoides 'Drummondii'
Forsythia  viridissima koreana 'Kumson'

Under her er bilde av Acer plat. 'Drummondii' som jeg plantet i går.

Men det som er hagens store stjerner for tiden er alle Iris germanica og Iris siberica son virkelig har begynt å blomstre for alvor. De fleste er navnløse, men de er pene likevel.

14 kommentarer:

  1. Så mange lekre Iris, den i headingbildet var grøssende vakker.

    Ha en fin hageuke!

    SvarSlett
  2. Irisar är verkligen läckra blomster, man kan studera dom i all evighet, så fullkomna damer. Verkligen många fina ex du har :)

    SvarSlett
  3. Så mange fine Iris du har! Samme hva de heter så lenge de er fine :) Selv om jeg er litt sånn at jeg liker å vite hva tingene i min egen hage heter.
    Likte ekstra godt de med flere farger!
    Klem Lene

    SvarSlett
  4. Oi så mange fine :-) Foreløpig bare et par stykker som har begynt å vise farge her hos meg. Den siste, er det den du fikk fra meg for noen år siden? Når den blir delbar stiller jeg meg i kø. Fikk den visst ikke med da jeg flyttet :-(

    SvarSlett
  5. Randine, ja den i det headingbildet er min favoritt også.

    SvarSlett
  6. Mia, ja de er flotte damer med struttende skjørt ;-) De kan studeres i evigheter ja, jeg blir aldri lei av iris.

    SvarSlett
  7. Lene, takk for det. Hyggelig at du likte irisene mine. Jeg liker også å vite hve planter heter, men har gitt det opp når det gjelder iris. Det finnes så mange varianter at det er ikke sikkert at en finner det ut.

    SvarSlett
  8. Trine, ja det er den jeg fikk fra deg. Jeg skal dele av en til deg, det er jo klart du skal få den tilbake. Den er usedvanlig villig, så det er ikke noe problem.

    SvarSlett
  9. Jøss så lekker den akeren var da. Sånn må jeg bare prøve å få tak i. Nydelig var den :-)

    SvarSlett
  10. Åhh ja her er de også i full gang!
    Det er så utrolig mange flott iris og så mange fine farger.
    Dette er virkelig en deilig tid.
    Så flott det treet ditt var. Er det et lite og smalt tre? Jeg kunne godt ha hatt et slikt et om det bare ikke blir for digert.
    Jeg har også gitt opp å sortere irisene etter navn, det er bare noen få jeg er sikker på, men de er like vakre for det :)

    SvarSlett
  11. Oioioi! Dette krever en biltur:-) Vi snakkes før du aner

    SvarSlett
  12. New Dawn, ja det er mange flotte lønner å få tak i. Den brokebladede er min favorittlønn. Den er ikek så vanskelig å få tak i, for den har jeg sett før i salg på vanlige hagesentere.

    SvarSlett
  13. Marit, det er enn så lenge et lite smalt tre, men det er en platanlønn og de blir med tiden store. Jeg hadde det der jeg bodde før i rekkehus med lite plass, og da bare formklippet jeg det. Men lar en det vokse fritt blir det med tiden et stort tre.

    SvarSlett
  14. Maria, jeg gleder meg til å få besøk! :-)

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...