onsdag 1. juni 2011

Hjelpe og trøste...

 Her strømmer plantene inn for tiden. Plantene fra planteauksjonen har ennå ikke kommet i jorda. Sist onsdag kom det mange hosta,  i helga kom ei venninne med flere planter, og i går kom det 10 Iris ensata i posten. Hvor i all verden skal jeg plassere alle sammen? Jeg har begynt å utvide et bed, men må utvide to bed til og lage et helt nytt bed i en skråning til hostaene. Akkurat nå kunne jeg tenke meg en minigraver, men må nok gjøre jobben selv. Det blir ikke gjort på en dag, nei...

I går hadde jeg besøk av to hagevenninner, og vi pratet bare om hage. Det er så koselig med sånne hagebesøk, og veldig inspirerende.

Det som kom i helga var:

Anemonella 'Cameo'
Anemonella 'Oscar Shoaf'
Anemonella 'Betty Blake'
Trillium grandifloum 'Floro Plenum'
Hepatica asiatica asiatica
Brunnera 'Diane's Gold'
Campanula 'Elisabeth Oliver'
Clematis 'Star River'
Iris 'Gerald Darby'
Primula sieboldii 'Snowdrop'
Thalictrum ichangense
Hepatica henryi 'Plena'
Cypripedium tibeticum

12 kommentarer:

  1. Hvorfor høres dette så veldig kjent ut....?

    Trodde forresten du hadde veldig god plass. Her fjernes busk etter busk for å få plass til nytt snadder.

    SvarSlett
  2. Hehe, altfor velkjent, ja!
    Det er så enkelt å så/bestille/kjøpe/bytte - men ingenting kommer ferdig nedgravd. Det hadde vært noe!

    SvarSlett
  3. Kjenner til dette du :) Men NÅ har jeg bestemt meg for at bed skal lages først, så skal det kjøpes! Alt blir satt her og der, og det har en tendens til å bli her og der, lenge!

    SvarSlett
  4. Mange flotte nye planter du har fått deg, Anemonellaene har jeg ikke sett før, de var søte.

    Plass blir det nok alltid en rå med...

    SvarSlett
  5. Oi,oi,oi så mange flotte plantar. :D
    Eit gamalt ordtak seier at "har man bjølle får man kyr! " det gjeld sikkert sikkert ang. plantar og bed og! ;)

    SvarSlett
  6. Villrose, ja si det? ;-) Jeg tror nok ikke jeg er alene om å ha sånne "problemer".
    Jeg hadde god plass, men den krymper stadig.
    Gressplenen blir stadig mindre av en eller annen grunn... ;-)

    SvarSlett
  7. Berit, ja du har så rett. Det er så enkelt å bestille, men mye mer jobb å få det ned i bakken. Tenk om det kom ferdig nedgravd ja *drømme*

    SvarSlett
  8. Hagen i Grubba, ja det er best å gjøre ting i den rekkefølgen. Grave først og så plante. Men her er det som regel motsatt. Plantene kommer av seg selv så og si, men det gjør ikke gravingen.

    SvarSlett
  9. Randine, Anemonellaene er nye for meg også. De er så søte og bittebittesmå.
    Ja, plass blir det som regel en råd med så lenge jeg har plen å ta bort... ;-)

    SvarSlett
  10. hajal, ja det blir nok en råd med det, for plantene kan jo ikke stå i potter til evig tid. De får nok snart et bed skal du se! :-)

    SvarSlett
  11. Anemonella er en ukjent plante for meg, men du så yndig den var! Mange flotte planter, og alle må ha et sted å være ;o)
    Du har visst skaffet deg arbeid, men det er jo bare koselig å få utvide et bed eller to! I alle fall om været er bra!
    Så flott det blir!

    SvarSlett
  12. krepsemor, ja den er nok ukjent for mange tror jeg. Den er bitteliten, så den gjør ikke så mye ut av seg bortsett fra at blomstene er kjempesøte.

    Det blir endel arbeide ja, men får ta det over langs. Rom ble ikke bygd på en dag ;-)

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...