onsdag 7. juli 2010

Mye som blomstrer nå...

Papaver orientale 'Fruit Punch'
Papaver somniferum
Iris sibirica
Iris sibirica
Iris sibirica
Papaver somniferum
Papaver orientale 'Coral Reef'
Iris sibirica
Iris sibirica
Papaver somniferum
Hemerocallis
Hemerocallis
Iris sibirica
Dobbel Philadelphus
Lilium martagon
Paeonia lactiflora 'Sarah Bernhardt'

Her blomstrer det mye for tiden som dere ser. Det er noe nytt hele tiden, så det ene avsløser det andre. Nytt i år er peonvalmuene. De har jeg ikke hatt før, og er vilt begeistret for de store blomstene. De skal jeg ha til neste år også.

Her om dagen fikk jeg tilkjørt 8 kubikk med prydbark, og i dag har jeg luket og luket og lagt på masse bark. Slitsom jobb, men du verden hvor pent det blir til slutt.
Nå håper jeg at det blir mindre luking på meg fremover!

13 kommentarer:

  1. Så mye flott som blomstrer hos deg nå. Jeg har også en Sarah Bernhardt som står i knopp. Den er nydelig når den blomstrer, håper bare det ikke blir så mye regn akkurat da.

    SvarSlett
  2. Flotte bilder av noe av ditt blomsterflor. Irisen i headingbildet er virkelig lekker!
    Mye å glede seg over i juli...

    SvarSlett
  3. For et fantastisk flor du har! Hadde vært moro å se i virkeligheten. Kos deg med alt det vakre.

    SvarSlett
  4. Mariann, ja det er en herlig tid nå midt på sommeren, for det er da det er mest blomstring her. Får håpe du får sett dine uten regnvær.

    SvarSlett
  5. Randine, ja det er en nydelig iris den på bildet. Nesten enda vakrere i virkligheten! Kos deg i hagen :)

    SvarSlett
  6. orchis, hvis du en gang skulle være i gamlelandet og på disse kanter, så må du gjerne komme innom :)

    Jeg koser meg med alle plantene, ja!

    SvarSlett
  7. Ja nå er det virkelig mye å glede seg over i hagen:))
    Her har ikke dagliljene startet ennå, men det er mye knopper så jeg tror jeg har mye godt i vente.
    Peonvalmuer har jeg hatt en gang for flere år siden og de er flotte. De har frøsådd seg i noen år, men i år ser det ikke ut til å komme noen. Neste år må jeg nok huske å kjøpe nye frø for jeg vil også svært gjerne ha disse i hagen.

    SvarSlett
  8. Marit, dagliljene som er i blomst nå står i sola hele dagen. Så det er sikkert derfor de kommer såpass tidlig.
    Jeg skal passe på å samle inn frø av de peonvalmuene, for de har allerede store frøkapsler. De valmueneer så fine ja, virkelig noe å glede seg over :)

    SvarSlett
  9. Hei Marit.

    Masse nydelig du viser.. Sarah Bernhardt skuffet her:) den er feilmerket og viste seg å være en Shirley Temple og den har jeg fra før:))

    Ser du har revebjeller.. jeg har akkurat oppdaget at jeg har slike i hagen her i dk.. og nå vil jeg ha frø med til Norge.. kan du fortelle meg hvor frøene sitter ??

    i blomsten eller i belgen som sitter igjen på stengelen når jeg røsker blomsten av ??

    Takknemlig for svar :))

    ha en fortsatt god sommer..

    SvarSlett
  10. Your Iris sibirica are still looking good. I have a Paeonia lactiflora 'Sarah Bernhardt', too, and love the large pink flowers with extra petals. Their scent is wonderful, and I like to bring a few into the house to enjoy the fragrance.

    SvarSlett
  11. Bea, ja feilmerkede planter er noe dumme greier. Altid ergelig når en oppdager at en hadde den nyinnkjøpte planta fra før. Har opplevd det samme med en peon her jeg også.

    Revebjeller får små "poser" der blomsten har sittet. De må bli modne før du kan høste de, og det er en stund til enda.

    God sommer til deg også!

    SvarSlett
  12. Northern Shade, I have so many different sorts of Siberian Iris. The first of them bloomed for a month ago, but I have still som others who blooms later. I think they are so beautiful, so I wish they lasted much longer.

    The scent of 'Sarah Bernhardt' is so nice. It is huge flowers on them, they are here nearly on the ground because of the weight.

    SvarSlett
  13. Hei Marit.
    det er nok en stund til de danner frø her ja..

    skal følge med fremover.. om jeg ikke kan ta med herfra takker jeg ja til ditt tilbud.. må bare finne meg en hage først:)) vi bor i leilighet i Tromsø og drivhuset jerg låner er ikke oppvarmet.. våger ikke ta for mye inn der i krukker..

    Vi høres nok.. ha en deilig søndag:)

    SvarSlett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...