onsdag 17. mars 2010

Dagliljefrøplanter i bøtter og spann

Jeg får begynne med gårsdagens møte som ble et meget hyggelig hagelagsmøte. Tommy Tønsberg er veldig flink både til å fortelle og ta bilder. Vi var ca 20 stk., og det er mange når en tar i betraktning at tettstedet her teller ca. 2000 mennesker. Tre av de var fra Kongsberg, og det er jo hyggelig at de tar turen ned hit for å komme på møte.

I dag tidlig måtte jeg se til dagliljefrøene, og nå har nesten alle spirt. Tror jeg kommer til å ha 30 frøplanter eller noe sånt. Det er frø jeg har kjøpt, og er krysninger alle sammen. Vet ikke hvor lang tid det tar før de blomstrer, men ingen skal selges før jeg har sett de ;) Sånn kommer det til å være med alle irisene også. Tenk om det er noen fantastiske farger jeg ikke har i hagen fra før. Det ville ikke være til å leve med. En tilhører ikke de hagegale for ingen ting nei... ;)

Har fått spiring på Primula vialii også. De doble auriklene jeg har sådd med frø fra Barnhaven lever i beste velgående. De står under lys i 10 grader, og det virker som er optimalt for de. Har også sådd Artemisia stelleriana. De har jeg slitt med å få til før, men i år er alle frø bare greie. Ikke skjønner jeg hvorfor, men jeg takker og bukker. Fikk også noen helleborusfrø som var ferske i går av en venn. Han hadde hadd en juerose stående i vinduskarmen i hele vinter, og nå var altså frøene modne. Det kan jo bli spennende å se om de spirer med en gang.

4 kommentarer:

  1. Det er det skumle med hybrider, man MÅ jo bare se hva som dukker opp! Jeg vruderer å pælme ut mine dagliljer som jeg sådde i høst og så et nytt hold. Har visst like mange frø igjen ennå. Mystisk ;) Men venter nok til over påske, synes det er i kaldeste laget ennå for småbarna mine. Greit nok med en hvileperiode, men det er jo stadig ned i 15-16 minus her.

    SvarSlett
  2. Line, ja det er det som er problemet med de. en må jo se de først.
    Frømengden er konstant ja ;)
    Jeg vurderer å flytte de til drivhuset snart og holde det over null på natta med strøm. Det var 10 minus her i natt, så det er ikke slutt på vinteren enda dessverre.

    SvarSlett
  3. Jeg bare undrer : hvordan får du plass?
    Jeg skjønner jo det er gøy, det er ikke vanskelig å forstå i det hele tatt:))
    Og at du må se blomstene før de selges er soleklart!!

    SvarSlett
  4. Godt spørsmål, Marit! Jeg har to steder hvor jeg har planter, men nå er det ikke plass til en eneste frøplante til. Om en uke må jeg bare ha på varme om natta i drivhuset, og da hjelper det på plassproblemet. Det er kjempemoro å få frem nye stauder!

    SvarSlett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...