lørdag 13. februar 2010

Spiring av primulafrø!

'Fortunei Aureomarginata'

Dette er en av de hostaene som selges overalt her i Norge. Det er en veldig grei hosta, for den tåler både sol og skygge. Den blir stor og trives egentlig overalt, selv i en tørr skråning hvor jeg har et par stykker.
'Frances Williams'

Dette er vel den hostaen som nesten betegnes som alle hostas mor, og som finnes i utallige hagen i hele verden. Den trives best i halvskygge, og kan bli virkelig stor. Vokser ganske fort og er veldig fertil. Sist sommer så jeg mange frøplanter rundt den ene jeg har.

I går oppdaget jeg to spirer i en potte hvor jeg har sådd doble primula. Jeg hadde den i kjøleskapet i en uke, og etter det har den fått både lys og varme. Det er nå hele 12 blodbegerspirer, så dette går jo over all forventning. Har også fått priklet 14 potter med helleborusspirer. Til alt overmål har jeg sådd 1,5 frøpakke med 'Bishop's Children', og alle frøene ser ut til å spire... Hjelpe og trøste, det kommer til å bli akutt plassmangel om bare litt. Har sådd flere potter med akeleier, og to potter med doble stokkroser hvor det har spirt i den ene. Jeg fikk en potte fra Ninni i fjor, og er kjempespent på om de vil blomstre til sommeren. Siden disse er toårige bør en så de hvert år for å ha fortsatt blomstring. Har lest at en kan skjære de ned etter blomstring for å lure plantene til å leve et år til. Det samme kan en gjøre med revebjeller.
I går kom min nye hostabok fra amazon dumpende ned i postkassa. Siden det har jeg bare lest og lest. Jeg har den gamle utgaven av den også, men har bestemt meg for å beholde den. Den har mange andre bilder enn i den nye, så derfor vil jeg ha den også.

4 kommentarer:

  1. Lett påvirkelig som jeg er har jeg også bestilt den ny utgaven ;-)

    SvarSlett
  2. Aud, ja det er lett å la seg rive med. Men du får i hvertfall en flott bok!

    SvarSlett
  3. gratulerer med småspirer da :D
    hehe, plassmangel blir det jo fort ja...

    Nå er presentasjonen til Frøken Solslikk 2010 ferdig, takk for at du deltar :)

    SvarSlett
  4. Anne, ja plassmangel er et velkjent problem.

    Jeg ga min stemme til konkurransen i går. Bare hyggelig å delta!

    SvarSlett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...