torsdag 11. februar 2010

Noen små og store...

'Fireworks'

Dette er en hosta som regnes som liten/medium. Den er vakker synes jeg, men den vokser sakte dessverre. Trives best i halvskygge.

'Dew Drop'

Dette er en hosta som betegnes som liten. Den vokser sakte og trives best i halvskygge. Så den første gang på Tøyen i Oslo da noen i Blomstervenners klubb hadde noen planter for salg som ble revet bort før jeg fikk sukk for meg. Den måtte jeg bare ha, og fant den i Nord Irland. Ingen sak trodde jeg, men plantene ble i postens varetkt i tre uker. De overlevde med et nødskrik, men posten er ingen god løsning hvis en importerer selv...

'Country Mouse'

Dette er en minihosta som trives best i halvskygge. Vokser relativt sakte, men er en av de bedre i vekst av de små synes jeg.

'Cat's Eye'

Den er en mini hosta som virkelig er mini. Den er så bitteliten at jeg tror den har dødd ut hver vinter, men etterhvert dukker det opp noen bittesmå blader. Den liker best halvskygge.

'Julie Morss'

Denne hostaen er også en sånn som skifter til mer grønn utover sommeren. Det er en hosta som blir ganske stor. Den vokser fort og tåler sol og skygge.

plantaginea 'Aphrodite'

Denne hostaen kjøpte jeg av jensen for flere år siden. Den har hos meg aldri blomstret, for her i Norge er det ikke varmt nok. Men i varmere klima vil den se slik ut. Vakker, ikke sant? Den er av medium størrelse, og tåler både sol og skygge.

10 kommentarer:

  1. Lekkerbiskener alle sammen! Har skrevet til Fransen, Nederland, og spurt om de vet hvordan Hosta trives i Middelhavsklima... Svært sannsynlig at det blir en import snart - og da står alle duftende Hosta høyt på ønskelista, bl.a. H. plantaginea 'Aphrodite'. :)

    SvarSlett
  2. orchis, er det bare duftende hosta du er opptatt av? Jeg er mest opptatt av bladverket, synes det er så mange flotte mønstre. Bare vent, dette er en dille som bare griper mer og mer om seg. I hvertfall her ;) 'Aphrodite' er en vakker blomst!

    SvarSlett
  3. Så fint at du viser fram alle desse hostaene! Kjempeflotte alle sammen.

    SvarSlett
  4. Bladverket er naturligvis viktigst, men at de i tillegg dufter er et absolutt pluss! Synes Hostas blomster er nydelige, særlig de hvite og de med et anstrøk av lavendelblått i seg.
    God fredag!

    SvarSlett
  5. Nyyydelige sorter dette, Marit :) Liker bedre og bedre de gule og grønne jeg. Duftende Hosta? Hmm...det har gått meg hus forbi ;)

    SvarSlett
  6. Elisa, ja jeg håper at noen liker det jeg skriver om hostaene.

    SvarSlett
  7. orchis, ja blomstene er også viktige! Mange av de er virkelig varkre, og at de dufter er jo bare flott! Jeg har en som dufter, husker bare ikke hva den heter.
    Ha en fin helg du også!

    SvarSlett
  8. Ninni, ja det finne smange flotte blandt de gule og grønne hostaene. I det hele tatt er det så mange flotte sorter at en stakkar kan bli helt dårlig ;)

    SvarSlett
  9. I Fransens katalog for 2010 står det at de fører 1001 forskjellige Hosta. Du har vel snart alle? :)))
    God helg!

    SvarSlett
  10. orchis, nei det har jeg nok ikke. Han har egentlig 1501, for han har også 500 med begrenset antall ;)
    Det blir nok mange til sommeren, men ikke et sånt antall.

    SvarSlett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...