torsdag 25. juni 2009

Varmt i dobbel forstand

Her har det virkelig kommet sommervarme. I går var det 28,5 grader her! Jeg har vært syk siden lørdag med høy feber og sår hals, og det har ikke vært noe deilig i sånn varme. Nå er jeg mye bedre og håper at ulumskhetene er borte.

Irisblomstringen fortsetter for full styrke, og her er noen flere bilder:

Iris chrysographes 'Stjerneskud'

Dette er en gammel sort som jeg ikke vet hva heter. Veldig villig, og blomstrer lenge.


'Député Nomblot'.

'Change of Pace'. Den er kjempestor og måler 1,20!




'Riverboat Blues'

Iris sibirica 'Caesars Brother'

9 kommentarer:

  1. Så fint at varmen omsider kom. Blir kanskje litt hett for folk noen dager, men for plantene er det bra. De vokser så de knaker. Håper du er helt frisk og kan nyte de herlige dagene som loves dere nå.
    Her har vi heldigvis fått en pause fra den verste heten. "Bare" rundt 32-34 siste dagene. Og det har gått under 20 de siste 3 nettene - en nytelse å få kjølet både seg selv og omgivelsene!
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
  2. Du verden, så mange lekre iriser du har! Nicket ditt er ingen tilfeldighet, forstår jeg.

    SvarSlett
  3. Så godt å høre at du er bedre! Krysser fingrene for fortsatt bedring :)

    Nyyydelige Iriser, sukk så vakre de er :) Skal si de trives hos deg og rager høyt!

    Nytt, vakkert Irisbilde i headingen også.

    Selv her ute ved kysten gikk gradestokken opp til 27 i går. Den saliggjørende vinden som pleier å være her dukket aldri opp. Jeg ser at vimpelen til hyttenaboen henger rett ned i dag også. Da blir det en dag i skyggen for min del ja! Gleder meg til pakke i posten! :)

    Ønsker deg en flott dag uten sår hals og feber.

    SvarSlett
  4. orchis, ja nå er det endelig blitt sommer her også. Vi her i nord er ikke vant til sånn varme, så det blir nok mye sitting i skyggen fremover.

    Bare 32-34 hos deg? Da hadde jeg fått heteslag tror jeg... ;-)

    Ha en fin dag du også!

    SvarSlett
  5. Berit, ja nicket er nok ingen tilfeldighet. Iris var min første "dille", og den dillen var så sterk at min eldste datter heter det også ;-)

    SvarSlett
  6. Ninni, er det ikke rart at når en ønsker seg litt vind, så er det helt vindstille? Merkelig... ;-)

    Feberen er borte i dag, og halsen er mye bedre :-)

    SvarSlett
  7. Lekre iriser!

    Godt med sommervarme men ikke med vond hals og feber, bra at du er bedre.

    SvarSlett
  8. her er det også deilig varmt.

    Flotte iris, jeg likte godt den du har i headingen, den var spesiell og kjempeflott.

    Håper du er frisk igjen nå, det er ikke så greit å være febersyk i denne varmen.

    SvarSlett
  9. Randine og Juni, jeg er mye bedre. Kanskje det var varmen som måtte til i dobbel forstand? ;-)

    Det er en Iris sibirica i headingen, og den heter 'Lady Walpole'

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...