onsdag 3. juni 2009

Utplanting

I dag fikk jeg plantet ut alt jeg fikk av Konkel. Jeg måtte vente til sola kom over tretoppene, for det var grøsselig kaldt i dag på formiddagen. Kun 4 grader var det i natt, og det er jo så lav temperatur at georginene nesten fryser! Jeg mangler en knepute til å ha når jeg krabber på bakken og planter, såt jeg måtte bare finne på noe. Jeg tok en sofapute og pakket den inn i en bærepose, og tok en bærepose til utenpå der igjen. Man tager hva man haver osv... ;-) Det fungerte helt fint, og puta var like ren etterpå.

Bedet ble i hvertfall fint, og jeg gleder meg til neste vår. Hvis alle blomstrer til neste år, blir det litt av en aurikkelblomstring her!

Jeg fikk også plantet ut ørten helleborus spirer som jeg priklet for en god stund siden. Vet ikke om noen av de overlever vinteren, men det er nå verdt et forsøk. Har fått plantet ut noen flere "på vent" planter i dag, og har fått tømt mange potter med null spiring i... Godt å få ryddet litt opp hist og her. Men rosene står enda på vent, det tar visst sin tid å få de i bakken. I morgen skal jeg prøve å få de plantet...

Her har det kun kommet noen få regndrypp, så overgartneren hjelper ikke til så veldig mye. Jeg har vannet det jeg ikke rakk i går, men det er akkurat som bakken er like tørr. Denne hersens vinden driver meg til vanvidd. Fin til å tørke klær, men ikke noe mer.

Jeg fikk også lagt ut noe akvariegrus jeg gjemte på her en gang jeg solgte det ene akvariet. Det har jeg lagt rundt en del hosta som en slags mulch (dårlig norsk). Det holder bedre på fuktigheten i jorda når de har et sånt dekke. Nå har nesten alle hostaene mine kommet opp, jeg mangler bare to av 160 ;-) Det kan hende at de kommer også. I fjor hadde jeg en hosta som kom opp av bakken i juli... Så en skal ikke gi opp hosta for tidlig.

På lørdag skal hagelaget her til Ramme gård. Det gleder jeg meg til!

4 kommentarer:

  1. Jeg har også et "konkelbed" og det er som å komme inn i godtebutikken hver vår når det beddet våkner til liv.
    Her er det også kaldt, har vært ned i 2 grader i natt, jeg gruer til å se til georginene mine.

    SvarSlett
  2. Taleia, han fortalte at han hadde vært oppe hos deg! Jeg gleder meg til neste vår, ja! Jeg var ute i går kl. 23.00 og la over agrylduken over georginene og fuchsiaene. Det har gått tålig bra heldigvis, men kaldt har det vært i natt. Hørte på radioen at noen måtte skrape is på bilen i dag... Brrrrr...er det ikke juni nå da?

    SvarSlett
  3. Kongebra at så mange hostaer overlevde vinteren. Har du formert opp noen enda? Legger du ut liste? Ha en flott dag i mrg også og jeg håper det blir varmere.

    SvarSlett
  4. Tove, ja det er bra at så mange hosta har klart seg i gjennom denne lange vinteren. Hostaene har ikke kommet skikkelig opp enda, de er så utrolig sene i år. Har det vært for kaldt i bakken tro?

    Jeg skal begynne å formere opp bare de har fått utviklet alle skuddene så jeg vet hvor jeg skal dele ;-) Listen blir nok ikke så lang i år, for de vokser ikke så fort. Men noen blir det vel :-)Jeg kan gi deg beskjed når jeg gjør det.

    Ha en flott helg!

    SvarSlett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...