lørdag 6. juni 2009

Tur til Ramme gård




I dag har hagelaget her vært på tur, og hvilken tur det ble! Vi dro herfra i privatbiler kl.08.00, og klarte å finne veien frem uten så mye surr. Ingen av oss hadde vært der før, så vi var jo litt spente på om vi fant frem før kl.10.00 da plantesalget skulle starte.


Det gjorde vi, men for et kaos av gale hagemennesker! Folk kastet seg over plantene og alle godbitene forduftet som dugg for sola. Jeg virret rundt før jeg fikk med meg at her måtte en bare gribbe fast i noe, og jeg fikk med meg fire trær. Jeg kunne kjøpt mye mer, men vi var 5 stk. i en vanlig personbil og da må en bare begrense seg (selv om det var vanskelig ).







Det blir nok en tur til neste år også, for det var et fantastisk sted som en kan se på i mange timer. Da skal jeg også løpe som en gal og finne godbitene tidlig ;-) Jeg så flere flotte trær som jeg har lagt til må ha listen. Farlig å se på så mye fint...


Traff også flere hagegale der, og fikk endelig hilse på Ninni og MiaMaria. Det er alltid hyggelig å treffe andre hagegale!

7 kommentarer:

  1. Virkelig kjempekoselig å treffe deg Iris! For noen rålekre trær du fikk med deg! Spesielt den variegerte lønnen og Fagus'en. Sistenevnte har jeg ikke sett før tror jeg

    SvarSlett
  2. Denne helga stod familiebegivenhetene i kø her i huset, så det ble ingen tur til Ramme i år. Bra for lommeboka, men det ser jo ut som om dere andre har hatt en flott dag!

    SvarSlett
  3. Så koselig å dra på tur med andre hagegale og ikke minst treffe andre. Skjønner godt at dere kosa dere. Til neste år må dere ha større bil.

    SvarSlett
  4. Så morsomt å treffe deg. Jeg har fulgt bloggen din en stund, men koblet ikke da vi sto der. Jeg ble helt satt ut av så mye hage på en gang.

    SvarSlett
  5. Kjempehyggelig å treffe deg også, Ninni! Du fikk vel med deg noen flotte trær du også tenker jeg :-)

    Hilde, ja en kan dessverre ikke få med seg alt, og noen ganger må en bare velge hva en skal gjøre. Det går en del penger på et sånt sted, men jeg har dilla på trær og håper jeg får glede av de i mange år fremover. Det var en flott dag, ja!

    Vivi, ja det er virkelig hyggelig å reise på tur med andre hagegale og hageglade. Vi planlegger å ha bil med tilhenger til neste år... ;-)

    Heltpåjordet, ja jeg brukte litt tid på å koble deg også, og var like satt ut av så mye fint som det var der. Det blir nok ikke siste gangen jeg reiser dit, nei!

    SvarSlett
  6. Noen riktige godbiter av noen planter du fikk deg! Du koser deg vel med planting idag?
    Hadde vært moro å være med på noe sånt. Skjer ikke så mye hagemessig her - bortsett fra i min hage! Savner å ha flere å dele interessen med. Portugisere dyrker ikke så mye prydplanter, mest kål og sånt... Og mange av de andre fastboende utlendingene har ikke særlig interesse for haging utover noen potter med sommerblomster og kanskje en palme. Ønsker meg et hagelag!!!

    SvarSlett
  7. orchis, ja det var noen godbiter synes jeg også. Spesielt den ene varigerte lønnen. Den har nesten pels på baksiden av bladene, og jeg har ikke sett maken til den før. Den er høy også, nesten 1,70. Men den er spinkel, og den skulle stå i potten en mnd. for den var nettopp delt. De andre har jeg ikke fått i jorda enda, er litt treg i dag ;-) Må vanne først, for her er det kjempetørt.

    Så rart at det er så liten interesse for haging i Portugal? Her i Norge er vi vel sulteforet på vekster med en sånn lang vinter som vi har. Så det kan godt hende at noe av forklaringen ligger der.

    Hagelag er morsomt, og jeg forstår at du savner noen andre å dele interessen med. Det er jo morsomt å dele gleden ved haging med andre hage(gale)interesserte.

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...