mandag 15. juni 2009

Travel dag

I dag blir det full fart og mange gjøremål. Vanning står på programmet som vanlig. selv om det regnet bra her om dagen oppdaget jeg mange tørre potter i går. Jeg har vel fått stelt meg til med litt for mange ut og inn planter, og noen av de har ikke så mye jord rundt beina stakkars...

Senere i dag skal vi ha hagelagsmøte på kulturhuset her, og vi får besøk av Inger Lise Wiersdalen fra Langangen planteskole som skal holde foredrag om stauder og liljer, og vise lysbilder. Hun skal også ha med noen planter for salg. Jeg vet hun begynner å bli tom for det meste, men det er jo heller ikke sikkert det kommer så mange dit. Men noe skulle hun da ta med. Vi hadde annonse i lokalavisa på fredag, og en liten notis i dag. Hvis vi bare blir den "harde kjerne" i styret, så får ikke det hjelpe. Vi får hygge oss vi som er til stede :-)
Jeg har bestilt noen planter av henne, så de får jeg i hvertfall. Vi skal ha utlodning av noen planter også, bl.a. noen Iris chrysographes.

Angående Iris chrysographes, i går sprang en blomst ut på en av disse som jeg kjøpte av jensen i fjor sommer. Den var skikkelig svart! Nå har jeg etterhvert fått samlet meg flere av disse, men maken til den i går har jeg ikke sett før. Det må være den svarteste blomsten som finnes. Bilder kommer senere... ;-)

5 kommentarer:

  1. Å, jeg skulle mer enn gjerne hørt Inger Lise Wiersdalen. Du får hilse henne og si at hun har mange fans rundt omkring, om ikke alle bor så nær at de rekker møtet.
    Gleder meg til bildet av verdens svarteste iris. :)

    SvarSlett
  2. Sånn iris har eg sådd... Små planter enda, men dei har da overlevd ein vinter, og står i kvar sine potter nå. Truleg nokre år enda til eg får sjå første blomsten, men eg gleder meg! Vil gjerne ha bilde...

    SvarSlett
  3. Så spennende med den svarte Irisen Iris :D

    Dere i hagelaget er virkeig flinke som har ordnet så flott forelesning! Skulle gjerne vært flue på veggen :)

    SvarSlett
  4. Jo der skulle jeg også gjerne vært!

    Iris chrysographes er nydelig. Jeg har etterhvert forstått at det finnes flere sorter, jeg har en, men kunne godt tenkt meg noen andre sorter også. De er fotte!Her blomstrer de som bare det nå.

    SvarSlett
  5. Berit, ja det var et flott foredrag med fine lysbilder. Kunnskapsrik dame! Kanskje du får muligheten en annen gang :-)

    Herdis, ja jeg har også sådd sånne i vinter. Tynne spirer, men de vokser seg vel til etterhvert.

    Ninni, ja det var synd du ikke fikk vært der. Hun hadde med seg endel planter for salg, og der var det jo noe snacks ;-)

    Juni, ja det finnes flere sorter av de. Hørte i dag at det finnes hvite også. De hadde det vært moro å se, for de kan jeg nesten ikke forestille meg.

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...